Start > Körkortsforum > Uppkörning i Kungälv

Uppkörning i Kungälv

Gäst 2017-01-24 22:02 ! Citera #
Körde upp idag i Kungälv. Trots att jag råkade svänga ut i en dubbelfilig rondell medan en annan bil körde och blinkade vänster i innersta filen, fick jag kortet. Jag trodde först att det var kört då jag insåg mitt fel, men resten av körningen kompenserade för mitt misstag. För mig var Kungälv alltså inte alls så illa som det framgår av diskussionen.
Gäst 2017-01-26 07:01 ! Citera #
Hej! Jag har en fråga till inspektören.

vad gör man när man blir så pass nervös inför uppkörningen? jag bara drömmer om körkortet. kör för övrigt väldigt bra. men så fort jag ska ha uppkörning så blir det pannkaka av det hela. ska man tala om det för inspektören, eller vad ska man göra? jag blir så himla ledsen och bara drömmer om ett körkort jag aldrig får.

snälla ge mig råd:( orkar inte må så här dåligt mer. Känner mig värdelös o dålig och självförtroendet är nere på botten.
inspektörn 2017-01-26 14:51 ! Citera #
Kul att alla tror man är inspektör bara för man skojar till nicket! *s*
Jag har iofs rejäl insikt i ämnet då jag bla. har forskat om körprov, haft körkort i 35 år och har utbildningar som inte är så vanliga mm. mm.

Alla är nervösa inför uppkörningen! Inspektörerna vet detta! Att påtala det gör ingen skillnad för inspektören, han hör det varje dag! Inspektörerna ser skillnad på om en brist beror på nervositet eller okunskap!
Den största nackdelen att tala om att man är nervös är att man intalar sig själv att man är nervös och det gör inte saken bättre!
Acceptera nervositeten, lägg inget fokus på den, älta den inte, skyll inte på den, utan tänk framåt och försök ha kul !
Gäst 2017-02-03 18:27 ! Citera #
Körde upp i Kungälv för någon dag sedan och hade en mycket trevlig inspektör och en trevlig uppkörning så ta inte åt er av alla som klagar här. Btw klarade det ;)
Osak 2017-03-12 02:08 ! Citera #
Jag känner många som har klagat på Uppkörnings prov i Kungälv. Alltså på inspektören. De försöker verkligen hitta även ett litet fel(knepiga). Hoppas faktisk att Transportstyrelsen byter de
Besökare 2017-07-06 16:31 ! Citera #
Hmm, jag avbokade min uppkörning i Kungälv, fick ingen bra känsla av att läsa den här tråden. Hoppas på bättre lycka och en ny tid på annan ort. Synd att de ser till att göra så dålig reklam för sig...
Gäst 2017-07-06 21:53 ! Citera #
Besökare 2017-07-06
Hmm, jag avbokade min uppkörning i Kungälv, fick ingen bra känsla av att läsa den här tråden. Hoppas på bättre lycka och en ny tid på annan ort. Synd att de ser till att göra så dålig reklam för sig...
Och varför lyssnar du mer på vad andra skriver än på din egna körförmåga?
Skulle jag ha gjort det när jag körde upp (Katrineholm) så skulle jag aldrig ha haft körkort eftersom jag inte hade möjlighet att köra upp någon annanstans, och inspektörerna som jag hade läst om var jättepetiga, odugliga och ville kugga alla till vilket pris som helst...

Men jag sket i vad jag hade läst, och det var ju tur det för när jag fick träffa min inspektör så var hon jätte trevlig, och hon fick mig att känna mig lugn. Det var inte alls som jag hade läst...

Så tro inte på allt som du läser om på nätet, speciellt inte på detta forum :D
Gbg 2017-07-21 22:39 ! Citera #
Jag fick kortet andra gånger från kungälv. Första gången var mitt fel som tittade inte ordentligt på döda vinkeln.
Kungälv är ett lugnt område och bästa ställe att man kan köra upp.

Om ni kör bra och bara nervösa så fokusera bara på övergångsställe, rondelle, speglar, döda vinkeln och hastighet andra små fel får ändå godkänd.
Lycka till
a 2017-10-09 23:44 ! Citera #
Hej

Gjorde uppkörningen i Kungälv.
Så här gick det till:

Inspektören presenterar sig. Trevligt intryck. Börjar med sedvanlig säkerhetskontroll
Sen börjar körningen. Först 10 min på en landsväg (tror det är landsväg nummer 168), inte så långt ifrån Förarprovskontoret. 70-väg men märker att jag håller en snitthastighet runt 60-65 km/h, åt det låga hållet. Ingen direkt trafik bakom så det är helt OK.

Sen är det dags för en högersväng från landsvägen in på en krokig, smal landsväg (enskild väg) där hastighetsbegränsningen 70 km/h gäller. Eftersom att vägstandarden är undermålig, du passerar bebodda fastigheter, sikten tidvis är skymd, så är det naturligtvis svårt att hålla 70 km/h hela vägen. Hastighetsanpassningen är det som gäller. När du passerar fastigheter, sänk farten och håll utkik höger och vänster efter oskyddade trafikanter. Sänk farten vid kurvor och möten. Underlätta för mötande trafik om så möjligt, exempelvis kan du innan en kraftig kurva stanna upp och släppa fram mötande istället för att köra igenom kurvan samtidigt som dem vilket ökar risken för mötestillbud. Kör så inspektören vet att du är riskmedveten.

Därefter dags för en backa runt hörnet. Utgångsläget blir väldigt nära kanten, nästan risk för att snudda vid staket, men lyckas backa runt hörnet utan problem. Här gäller: håll NOGGRAN uppsikt fram, bakåt, åt sidorna, döda vinkeln. Ha en väldig rörlig blick. När du sedan startan för kanten: glöm för i helvete inte uppsiktsrutinen innerspegel, sidospegel och döda vinkeln över armen. Blinka. Kör ut.

Sen var det dags för stadskörning och körning genom en stadsbelägen bostadsområde med skola i närheten och väldigt många skolungdomar. Här gäller det att iaktta högerregeln där huvudled saknas, observant mot oskyddade trafikanter, avsökning i god tid osv.

Fick göra en enkel vändning genom att parkera in i en ficka och sedan backa ut, och köra tillbaka mot förarprovskontoret.

Således:
Va lugn i din framställning. Visa att du har kontroll på fordonet. Visa att du är riskmedveten.
Ha god avsökning genom kontinuerlig uppsiktsrutin. Kör så att inspektören känner sig trygg.

Detta recept gjorde att jag klarade uppkörningen på första försöket.

Andra tips som jag kan ge er:
Kolla på Trafikverkets hemsida eftersom vad som kan komma att bedömas i körprovet, finns en folder man kan få från förarprovskontoren där teoriprovet skrivs. Öva dessa stenhårt med trafikskolan och kombinera med mängdträning hemma. För dig som övningskör mycket, överskatta inte din förmåga och ta körlektioner, du kommer ganska snart inse att du inte kör felfritt. Tro på dig och gå till uppkörningen med ett robust självförtroende. Du kommer få det förr eller senare, det är du som avgör det! Och framförallt: kom inte tillbaka till forumet och börja gnälla över varför du inte blev godkänd.
Inspektörerna har befogenhet och är bemyndigade att göra en regelrätt bedömning av ditt körprov med syftet att säkerställa trafiksäkra förare. Om du blir kuggad, skyll inte på inspektören, felet ligger oftast hos dig!
KOM TILL UPPKÖRNINGEN VÄLFÖRBEREDD så ska det gå vägen!
Kungen 2018-03-08 21:45 ! Citera #
Tjenare!

Har kört i ca 2 månader nu! Januari till början av Mars! Och klarade både teorin (pluggade stenhårt i stort sätt varje kväll i slutet) och körprovet på första försöket!

Körde upp i Kungälv och då fick jag med mig inte bara 1, utan 2st inspektörer! Tänkte inte så mycket på det!

Väl i bilen så fick jag förklarat vad som gällde och så fick jag börja med säkerhetskoll. Busenkelt med styr och bromsservo (hade lite problem att få startat bilen pga nervositet).
Inspektörerna frågade mig om det går bra att prata under tiden eller om jag föredrar det tyst!
Jag föredrar när man kan konversera då man lägger mindre fokus på att vara nervös.
Jag kör och följer de direktiv jag får! Lite småfel lyckas jag göra som att missa en avfart och få vända och att jag inte riktigt kommer ut på motorvägen då en lastbil blockerar hela filen.

Jag tänkte när vi kom tillbaka att jag kuggar 100% men min körning var såpass bra att den vägde upp dessa fel. Inspektören gav mig tips för att jag ska bli ännu bättre och så var det tack o hej!

Om man är lugn, kör som en människa och har koll på sitt fordon ska klarar man det inga problem!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo