Start > Körkortsforum > Uppkörning i Kungälv

Uppkörning i Kungälv

Gäst 2012-01-18 18:14 ! Citera #
Tja!

Det finns en lång skogsväg i Kungälv där hastighetsbegränsningen är 70km/h men det är väldigt dålig sikt i vissa delar av vägen och många snäva svängar, ska man hålla 70 km/h hela vägen, det låter konstigt då hastigheten ska bestämmas efter sikten först sen hastighetsbegränsningen så det blir att man håller 70 när det är god sikt och sen sänker man vid svängarna och när det är dålig sikt, det är väl bara bra iom att man är trafiksäker? Detta tyckte inte inspektören!

Sen vid Kungälv busstation finns det en rondell och innan den är det ett övergångställe som går över trafik åt båda håll, jag var på höger sida och en gående var fem meter från mitt övergångställe och redan på andra sidans övergångställe (skiljer inte mkt mellan övergångställena, några meter max). Jag hade redan låg hastighet och valde att stanna, då skulle jag tydligen ha kört och vid ett annat tillfälle råkade jag köra förbi ett övergångställe utan att stanna för en gående som var längre bort än den förra och då skulle jag tydligen ha stannat.. Sen påpekade inspektören att jag skulle ha i treans växel vid rondeller när jag hade tvåans växel vilket funkar på dieselbilar då jag alltid gjort så med trafikskolans bil som också är diesel.

Resten av körningen var väldigt bra, det kändes iaf så men tydligen var detta värt att kugga mig för, är det verkligen en rättvis helhetsbedömning? Det känns inte bra kan jag säga :-(
Gäst 2012-01-18 18:15 ! Citera #
Skulle uppskatta om ni kunde komma med egna erfarenheter från Kungälv och ställen ni känt er osäkra vid, vad inspektören sa om olika platser, fel man gjort osv så jag kan tänka på det tills nästa gång.
Fragile 2012-01-19 23:34 ! Citera #
Det är bra att du frågar! men ska jag vara helt ärlig mot dig så är det mkt bättre att bara köra så som man lärt sig och inte tänka på vad man kan kuggas för, det är oftast då du blir nervös, och du vet själv när man blir nervös så gör man fel som man aldrig annars skulle göra... så mitt tips är att du ska göra uppkörningen när du känner dig redo och vet att du inte är osäker på någonting! tänk bara ”aa nu ska jag köra så som jag lärt mig köra” och då tror jag att det kommer att gå bra..
Gäst 2012-02-14 14:27 ! Citera #
Jag körde upp som privatist i Kungälv och kuggade. Min inspektör var nog den suraste vidrigaste människan jag träffat! För det första var hon en kvart sen, och när hon presenterade sig tänkte jag bara ”neej..” jag har hört om henne att hon är riktigt bitter. Så jag frågade om min mamma kunde åka med i bilen, då säger hon ”ja om hon skyndar sig”. Vem var det som var sen tänkte jag då... iaf, jag försöker inte skylla ifrån mig, fine om hon vill kugga mig men sättet hon berättade det på var så elakt så jag blev helt chockad. När jag påpekade att hon var onödigt otrevlig säger hon ”omen tyck det då” och ”kan du inte ta kritik eller?” Tycker verkligen inte detta är ett okej beteende från en inspektör!! Jag sa det ändå på ett lugnt och trevligt sätt men nej hon bitchade tillbaka ordentligt och efter att jag sa ifrån blev det jätte många kryss på min lapp om inte godkända moment. Hon sa att jag inte hade nog med marginaler och låg för nära en bil framför, okej det köper jag. Men att hon sedan sätter inte godkänt på backning runt hörn och parkering som det absolut inte var något fel på! Är riktigt besviken och kommer inte köra upp i Kungälv mer!
KodeAron 2012-02-16 12:06 ! Citera #
Hur väljer man var man ska köra upp?
Okänd 2015-03-16 14:54 ! Citera #
Hej! Jag har råkat ut med en sådan kvinna, äldre kvinna. Jag körde helt OK, vid backning tittade omkring, i speglarna och bakåt, vid påfart till motorväg kom en lastbil och jag var tvungen säng fart och blev kuggad på grund av de. Allt annat var helt 100% perfekt och de felen var inte sådana att man blir kuggad. Väldigt konstigt att inspektören kugga på det här sättet. Så är det inte något nytt från kvinnan i Kungälv. Om jag får nästa gång henne då säger jag direkt nej och lämnar provet. Man får inte blir godkänd av henne hur som helst bästa man har kört. Det är bara sak av otur att få sådan inspektör.
Björn He 2015-03-17 23:01 ! Citera #
Okänd
Hej! Jag har råkat ut med en sådan kvinna, äldre kvinna. Jag körde helt OK, vid backning tittade omkring, i speglarna och bakåt, vid påfart till motorväg kom en lastbil och jag var tvungen säng fart och blev kuggad på grund av de. Allt annat var helt 100% perfekt och de felen var inte sådana att man blir kuggad. Väldigt konstigt att inspektören kugga på det här sättet. Så är det inte något nytt från kvinnan i Kungälv. Om jag får nästa gång henne då säger jag direkt nej och lämnar provet. Man får inte blir godkänd av henne hur som helst bästa man har kört. Det är bara sak av otur att få sådan inspektör.


Det är väl ingen klok idé att avbryta uppkörningen bara för att man får en ”sträng” inspektör. Det är ju bättre att göra sitt bästa, blir man kuggad så får man väl bli det då. Man är inte dum bara för att man blir kuggad. Blev själv kuggad 2 gånger och tycker själv att det var löjligt. Inspektörerna brukar ju vara rätt taskiga, det är väl därför det händer att man blir kuggad, då oftast för saker man (enligt sin egen synpunkt) egentligen inte har gjort. Men kuggningar ska man försöka glömma, man kommer alltid få sitt körkort förr eller senare och då är allt som har med uppkörning att göra över.
Gäst 2016-02-16 12:53 ! Citera #
Min son körde precis upp i Kungälv med en man. Min son som kör jättebra (har själv haft körkort i snart 12 år) fick sådana konstiga svar. Som att man kunde köra in i en rondell i sexans växel om trafiken tillåter? Var fick han det ifrån? Vidrig i sättet! Fruktansvärt! Kan man klaga någonstans?
Gäst 2016-02-17 06:59 ! Citera #
Klart man kan köra på 6:an i en rondell om det är möjligt! Det säger ju sig självt! Är det möjligt, så går det ju! Är det inte möjligt går det inte och då får man välja någon annan växel! Logik!
Gäst 2016-02-17 06:59 ! Citera #
Gäst 2012-01-18
Tja!

Det finns en lång skogsväg i Kungälv där hastighetsbegränsningen är 70km/h men det är väldigt dålig sikt i vissa delar av vägen och många snäva svängar, ska man hålla 70 km/h hela vägen, det låter konstigt då hastigheten ska bestämmas efter sikten först sen hastighetsbegränsningen så det blir att man håller 70 när det är god sikt och sen sänker man vid svängarna och när det är dålig sikt, det är väl bara bra iom att man är trafiksäker? Detta tyckte inte inspektören!

Sen vid Kungälv busstation finns det en rondell och innan den är det ett övergångställe som går över trafik åt båda håll, jag var på höger sida och en gående var fem meter från mitt övergångställe och redan på andra sidans övergångställe (skiljer inte mkt mellan övergångställena, några meter max). Jag hade redan låg hastighet och valde att stanna, då skulle jag tydligen ha kört och vid ett annat tillfälle råkade jag köra förbi ett övergångställe utan att stanna för en gående som var längre bort än den förra och då skulle jag tydligen ha stannat.. Sen påpekade inspektören att jag skulle ha i treans växel vid rondeller när jag hade tvåans växel vilket funkar på dieselbilar då jag alltid gjort så med trafikskolans bil som också är diesel.

Resten av körningen var väldigt bra, det kändes iaf så men tydligen var detta värt att kugga mig för, är det verkligen en rättvis helhetsbedömning? Det känns inte bra kan jag säga :-(
Även om detta är ett gammal inlägg, och personen i fråga troligen redan fått sitt körkort, kan jag ändå ge ett svar, till nån annan som kanske kuggas för samma sak.

Angående landsvägen, kanske det var onödigt långsamt. Man ska ändå ha rätt lämpliga hastighet, på ställen man kan.

Angående rondellskörning, är det 3:ans växel som gäller. (Ecodriving).

Förstod inte helt situationen med övergångsstället, men jo, jag anser att inspektören gjorde en rättvis helhetsbedömning, eftersom personen uppenbarligen gjorde för många misstag, inom en viss kategori.

Och körde personen på 2:ans växel i varenda rondell, är ecodrivingen inte godkänd.

En korrekt helhetsbedömning utgår från hela körningen. Alltså kan ett misstag förbises (om det inte är farligt). Men uppvisar man tex ständigt att man väljer fel växlar, blir ecodrivingen inte godkänd. Och för att få körkort, måste samtliga områden, vara godkända.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 12:38
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor