Gäst 2016-02-16
Min son körde precis upp i Kungälv med en man. Min son som kör jättebra (har själv haft körkort i snart 12 år) fick sådana konstiga svar. Som att man kunde köra in i en rondell i sexans växel om trafiken tillåter? Var fick han det ifrån? Vidrig i sättet! Fruktansvärt! Kan man klaga någonstans?
Ecodriving går ut på att alltid ha så hög växel som möjligt. (dock går alltid säkerheten först).
I kungälv, antar jag att det finns stora rondeller. Med andra ord är det säkert rimligt att kunna ha sexans växel, om det är fritt från bilar, och hastigheten på vägen är ca 60 (ungefär vid den hastigheten kan man lägga i sexan)
Tyvärr är det rätt många privatister som kuggar på just ecodriving, för att handledarna aldrig fick lära sig det. (Säger dock inte att det är så i detta fall).
Klart man kan klaga, men vad skulle det leda till? Ett godkännande? Det är i princip omöjligt att få ett körprovsbeslut ändrat, då aspiranten och inspektören har olika syn på situationen. Och nämnden där man anmäler, tror mer på inspektören, eftersom inspektören är utbildad för detta. En aspirant som övningskört ca 1-2 år eller så, är inte så kunnig.
Men naturligtvis är det inte bra om inspektören var otrevlig. Men sen är det också så att i dagens samhälle skyller många på inspektörerna, för att de inser inte att det finns kunskapsluckor. (Men även här säger jag inte att det är så).
Upplever du att han var otrevlig mot din son, så tycker jag att du ringer trafikverket i Kungälv där han gjorde sitt prov. O berättar vem det var som var otrevlig. Sen får de jobba vidare med frågan.