Tja!
Det finns en lång skogsväg i Kungälv där hastighetsbegränsningen är 70km/h men det är väldigt dålig sikt i vissa delar av vägen och många snäva svängar, ska man hålla 70 km/h hela vägen, det låter konstigt då hastigheten ska bestämmas efter sikten först sen hastighetsbegränsningen så det blir att man håller 70 när det är god sikt och sen sänker man vid svängarna och när det är dålig sikt, det är väl bara bra iom att man är trafiksäker? Detta tyckte inte inspektören!
Sen vid Kungälv busstation finns det en rondell och innan den är det ett övergångställe som går över trafik åt båda håll, jag var på höger sida och en gående var fem meter från mitt övergångställe och redan på andra sidans övergångställe (skiljer inte mkt mellan övergångställena, några meter max). Jag hade redan låg hastighet och valde att stanna, då skulle jag tydligen ha kört och vid ett annat tillfälle råkade jag köra förbi ett övergångställe utan att stanna för en gående som var längre bort än den förra och då skulle jag tydligen ha stannat.. Sen påpekade inspektören att jag skulle ha i treans växel vid rondeller när jag hade tvåans växel vilket funkar på dieselbilar då jag alltid gjort så med trafikskolans bil som också är diesel.
Resten av körningen var väldigt bra, det kändes iaf så men tydligen var detta värt att kugga mig för, är det verkligen en rättvis helhetsbedömning? Det känns inte bra kan jag säga :-(