Start > Körkortsforum > Hur snabbt kan man ta körkort?

Hur snabbt kan man ta körkort?

Gäst 2019-07-04 10:25 ! Citera #
Jag tog det på cirka 5 månader, men kunde lätt ha tagit det på kanske 2 om det fanns fler tider på körskolan
Snabbast möjliga körkort? 2019-07-09 10:45 ! Citera #
Det här är en fråga som man behöver vara försiktig med. Om du faller för vissa körskolors marknadsföring om att man kan ta körkortet efter en viss tid så riskerar du flera saker.

1. Felaktigt antagande: Du antar att tiden avgör hur snabbt det går. Istället är det andra faktorer, såsom att du 1) förstår allt vad det innebär att faktiskt köra bil vilket kommer att avgränsas i teori, övningskörning, risk m.m. 2) övar in tillräckligt mycket av det så att det blir en rutin. Du behöver ha tillräcklig rutin på vissa delar. 3) kötiderna till teoriprov och uppkörningstillfällen (man kan också hitta tider som släpps pga avbokningar, men det är säkrast att boka via en körskola)

2. Onödig stress: Har du liten ekonomisk marginal eller buffert eller tidssatta mål riskerar du att bli ännu mer stressad. Det är bättre att sätta målen mer realistiska, dvs se punkt 1.

Vad kan man då göra för att snabba upp processen?

Trafikverket verkar vilja att man kommer väl förberedd vid uppkörningstillfället snarare än att göra uppkörning som en övning (vilket inte kan ersätta teori och övningskörning). Tyvärr kan körskolor ibland göra det onödigt svårt, av olika skäl, så att man mestadels övar på det man redan kan. Detta kan bero på att det finns en intressekonflikt. Jag gjorde några uppkörningar också för att ta reda på vad det faktiskt innebär (då jag blev lite leds på snacket om det).

Jag skriver detta med ett körkort och kan reflektera lite över processen. När du kommit en bit på vägen är det smart att kartlägga vad du har svårt för. Då kan du ta kontroll själv över ditt lärande och bara boka övningskörning privat eller med skola så att just de delarna övas. När du kan allt behöver du köra lite till också för att det ska bli rutin. Faktum är att även efter att man tagit kortet kan man behöva repetera vissa kunskaper när man glömt såsom mindre viktiga frågor som exakta datum för däckbyte, exakta millimeterdjup för mönsterdjup etc. Jag tror inte att alla med körkort minns det exakt efter 10 år med körkort. Det man inte repeterar kommer man sannolikt att glömma, speciellt om man bara intensivpluggat det.

När jag skulle ta körkortet först bokade jag intensivkurs och räknade med att det skulle då ta tre månader. Visst lärde jag mig det mesta under ca 2 månader då jag körde med körskola nästan varje dag en period, men totalt sett tog det ett helt år. Det var först när jag skaffade egen bil som jag kunde nöta in de sista delarna som krävdes för godkänd uppkörning. Teoriproven behövde jag göra om flera gånger pga. kötiderna (jag klarade dem varje gång).

Mitt tips skulle vara att inte sätta upp ett tidsmål eftersom det kan göra det svårare. Du kan dock snabba upp processen genom att följa de tips jag skrivit ovan.

Avseende den ekonomiska processen tänkte jag också så då jag hade bil att det kostar också en hel del att äga och köra bilen så det är inte jättestor skillnad ekonomiskt mellan att övningsköra privat och göra uppkörningar jämfört med att ha körkortet. Det blir bara mycket friare då man kan köra utan att ha en handledare. Om du har heltidsjobb bör du ha råd med bil.

En annan sak bara till er som funderar på att skaffa en bil för att övningsköra. Ett tips, då jag ibland ser unga personer som sitter fast i bilar som gått sönder eller knuffar dem, är att inte köpa en allt för dålig bil. Jag har haft andra gamla bilar också och alla som ägt 15+ år gamla bilar vet vad som kan hända. Köp inte en rishög för det är inte värt det. Spara och köp en bil som du vågar köra på motorvägar utan att bli rädd för att bilen ska haverera. Du kan köpa en 15-20 år gammal bil, men då måste du ta hand om dem vilket innebär 4000 - 10000 kr per år i service. Jag satte gränsen till max 20 000 mil för motorn och köpte en Volvo då de brukar hålla länge om man tar hand om dem. För min ca 15 år gamla bil köpte jag även försäkring där bärgning ingår för att vara mindre orolig. Lyckligtvis går motorn och kopplingen bra då jag tar hand om den.
Snabbast möjliga körkort? 2019-07-09 10:47 ! Citera #
P.S. Räknar man bort mindre intensiv körning blev det ca 4.5 månader intensiv körning. Först med körskola och sedan privat.
Syed 2019-07-09 16:25 ! Citera #
Jag fick om 10 dagar. Men det kravs att man har bokat tid för provet och allting går bra.
Jocke 2019-07-28 11:54 ! Citera #
För mig tog det knappt 3 månader att ta körkort, jag skrev in mig på en körskola i April och hade mitt körkort klart i Juni. Men det är ju väldigt stor skillnad från person till person. Jag hade inte kört bil på väldigt länge när jag skrev in mig, jag övningskörde privat när jag var 17-18 år men då kände jag inget direkt intresse för att skaffa mig en bil. Nu är jag 29 och kände att jag ville skaffa mig en bil, eftersom jag inte visste hur lång tid allt skulle ta så var min målsättning att jag skulle vara klar inom 12 månader. Så personligen för mig så gick allt väldigt snabbt och smidigt. Totala kostnaden för allt landade på cirka 19000kr
Patrik 2019-07-28 12:10 ! Citera #
För fort tyvärr. Resan för många omogna på vägarna. Hoppas dom höjer kraven
Molly 2019-07-28 16:39 ! Citera #
Patrik 2019-07-28
För fort tyvärr. Resan för många omogna på vägarna. Hoppas dom höjer kraven
Bra skrivet, håller helt och hållet med dig!
Nizam 2019-07-31 13:48 ! Citera #
:) Hej kan någon hjälpa mig teoriprovet nu två mänader jag kan inte klara kunskapsorov .
Gäst 2019-07-31 15:28 ! Citera #
Nizam 2019-07-31
:) Hej kan någon hjälpa mig teoriprovet nu två mänader jag kan inte klara kunskapsorov .
Börja plugga eller skyll dig själv när du kuggar! :D
Gäst 2019-08-01 18:33 ! Citera #
Nizam 2019-07-31
:) Hej kan någon hjälpa mig teoriprovet nu två mänader jag kan inte klara kunskapsorov .
Är du inskriven på en körskola och kan plugga genom elevcentralen?

Jag använde en app i mobilen, Ta körkort. den kostade 300 spänn, men hade tydligen inte tillräckligt bra frågor enligt min körskollärare. För att få tillgång till elevcentralens frågor skulle jag då skriva in mig, 1300 kr, och detta fick jag veta i slutskedet av min utbildning. Blev stressad.

Av principskäl så vägrade jag, köpte inlogg till elevcentralen 3 månaders giltighetstid för 320 kr.
Fanns 220 kr för 1 månad med.
Köpte hos en helt annan trafikskola genom internet; www.anpassarnakorkort.se/e-handel/

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov