Start > Körkortsforum > Hur snabbt kan man ta körkort?

Hur snabbt kan man ta körkort?

Sophie 2011-01-14 23:11 ! Citera #
Hej!

Har nu fått lite brått med att ta körkort och funderar över hur fort det är möjligt att fixa den så kallade ”vanliga vägen”, alltså inte intensivkurs. Har ganska mycket körvana och känner mig säker bakom ratten men har ännu inte tagit någon körlektion. Min största rädsla är som för många, teorin men har testat gratistestet här på webbplatsen och det gick bra så ska skaffa medlemsskap här samt köpa körkortsboken. Någon som har minne av hur lång tid det tog från det ni startade med körkortet tills det ni fick det i handen?

Lycka till alla!

Sophie
Gäst 2011-01-16 04:10 ! Citera #
Hej!
För mig tog det säkert 1,5 år, men körde bara då och då privat, samt en hel del på körskola. Omöjligt att säga, men min rekommendation är såklart att du tar en eller ett par körlektioner för att se hur du ligger till och sedan jobba på det, så ska det nog inte ta alltför lång tid :)
Lindgren 2011-01-16 15:11 ! Citera #
Jag har kompisar som har gått intensiv kurser och det tog dom bara 2 månader
Gäst 2011-01-17 01:42 ! Citera #
Detta varierar självklart väldigt mycket från person till person. För vissa räcker det med att övningsköra några gånger och ta några körlektioner, för att klara uppkörningen. Men tycker man ska köra rejält, finns ju annars risk för att man kuggar för mycket annars, och det är ju aldrig kul, av egen erfarenhet....
Audi 2011-02-10 16:06 ! Citera #
Intensivkurser är det snabbast sättet att ta körkort på, kan ta någon vecka, max 2 i vissa fall. Det negativa med det är väll att det kostar mer.
Gäst 2011-02-10 21:46 ! Citera #
Man skulle ju kunna säga att intensivkurser går snabbast, men att komma till en två veckors intensivkurs och inte har kört något alls innan tror jag inte det är många som klarar sig på. Man får nog mest ut av en intensivkurs om man redan kört en del, och man måste definitivt ha tagit sig ut från parkeringen för att kunna ta körkortet direkt efter en intensivkurs, tror jag i allafall ;) Mina två kompisar gick en intensivkurs tillsammans i somras och utgjorde ett faktastiskt bra exempel på detta, den ena har körkort och den andra tappade helt sugen efteråt eftersom hon inte hann börja från scratch och bli jättebra på bara två veckor :/
kjohan 2011-02-11 12:37 ! Citera #
Det beror på din talang och hur motiverad du är. Om du satsar järnet och fokuserar ordentligt så går det nog på en till två månader. Det finns ju även intensivkurser som är ett par veckor, men ofta har ju folk lite förkunskaper inför dessa kurser.

Jag vet dock inte om det är ett bra självändamål att vilja ta det jättesnabbt. Känns som man kanske lär sig bättre om det får ta lite tid faktiskt. Hela vitsen är ju att det ska vara djupinlärning, inte bara ytlig inlärning. Plus att det är rätt trist och jobbigt att vrålpressa teorin. Samt.. att man blir rätt trött på att köra så mycket hela tiden.
Gäst 2011-02-17 17:45 ! Citera #
Hej!

Vilket sammanträffade! Så kände ja också för 2 månader sen.

Jag tror absolut att du kan fixa de på 2 månader om du lägger manken till!

Det första du ska göra är att välja en bra körskola som du har kollat in.

Börja sen med att ta en körlektion med den erfarnaste på stället. Ta en dubbellektion alltså på ca 70min så du hinner gå igenom alla delar som du måste kunna för att klara en uppkörning. Viktigaste av allt är att din/dina privata handledare hänger med i baksätet och antecknar vad du behöver öva på. När du gjort detta så kör ni så mycket ni bara orkar där hemma! Sen återkommer du på några lektioner till som ni planerar in på ca en veckas mellanrum.

Ytterligare en sak som är viktig är, att ni övertygar eran Körskolelärare att ni/du kommer att övningsköra som en tok så fort som möjligt! Så ni får inbokad Risktvåa utbildning alltså halkkörning! Ge dig inte i första taget om han/hons säger nej inte en eller nått. För den är det som kan ta tid annars.

När det väl är klart så fixa riskettan också för den ska du få göra när som helst när de finns tid, om du inte får en tid så snabbt på kursen så kolla med en annan trafikskola. Den kursen kan du göra var som helst.

Plugga medens du gör allt annat lite varje dag i körkortsboken och tillexempel här.

Glömde! Fixa uppkörningstid så fort som möjligt också. Om du gör de genom Trafikskolan så måste de se till att du har gjort riskettan o risktvåan innan du ska köra upp så de är ju bäst!

Detta är bäst om du lägger ut på 2 månader anser ja om du inte vill få risk för att kugga.

Detta kommer gå kanoners så ta det lugnt bara! De är ju kul att köra bil ;)

Mvh Gustav
hammarn 2011-02-21 11:03 ! Citera #
Intensiv så 2 weeks..
hajen 2011-03-16 07:55 ! Citera #
Det finns insentivkurser, vi pratar då 2 veckor! men jag rekommenderar inte det. mängdträningen räknas också i slutändan!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest