Start > Körkortsforum > Hur snabbt kan man ta körkort?

Hur snabbt kan man ta körkort?

Gäst 2016-08-15 21:20 ! Citera #
Aldrig kört, sen tog jag 26 körlektioner :) Sprodde ut dem under 3 månader.
Caroline 2016-08-17 15:10 ! Citera #
På vanliga sättet tig jag det på 3 månader :)
Gäst 2016-10-04 21:55 ! Citera #
Hade aldrig kört tidigare, övningskörde ingenting hemma - bara på trafikskola och det tog på dagen 7 veckor.
Gäst 2016-10-04 22:26 ! Citera #
Gäst 2016-10-04
Hade aldrig kört tidigare, övningskörde ingenting hemma - bara på trafikskola och det tog på dagen 7 veckor.
Eller hur att det gjorde..Hahahaha
Gäst 2016-10-05 17:21 ! Citera #
Gäst 2016-10-04
Eller hur att det gjorde..Hahahaha
Ja... det gjorde det. Började den 9 augusti och klarade uppkörningen den 27 september. Det var en intensivkurs. Hade 2-3 körlektioner i veckan. Varför skulle det vara så omöjligt?
Hampus 2016-12-14 03:20 ! Citera #
Jag tog 2 körlektioner(skolan bjöd på dem) och sen körde jag upp. Började dock med teorin långt innan då jag tycker normalt sätt att det är roligt att läsa. Så körkortet tog nog ca 15-16 dagar för mig att få. Men då har jag ju såklart kört EPA innan. :p
Johanna 2016-12-19 17:51 ! Citera #
Det är väldigt naivt om man tror att man kan få ett körkort i handen efter 2-3 veckor. Då krävs det EXTREMT mycket motivation, pengar, tid samt planering! Klart det går men för det flesta gör det inte det.

Det kan vara flera veckors väntetid på halkan, riskettan (det brukar vara relativt enkelt att hitta någon körskola som anordnar detta men min körskola t ex hade bara riskettan 1 gång i månaden) samt uppkörning! Om du sedan misslyckas på första uppkörningen kan du behöva vänta flera veckor till! Så även om du kan köra bil så är det svårt att ta körkort på så pass kort tid pga andra orsaker som att behöva vänta på uppkörningen osv.

Jag hade relativt mycket körvana och hade övningskört privat ett längre tag. Sedan kom jag till körskolan och fick börja om från början ändå pga att jag hade lärt mig fel från mina föräldrar pga att dom tog körkort för länge sen och då var det så dom hade lärt sig. Idag är det helt annorlunda!

Jag satsade först på att ta det på 1 månad men märkte rätt snabbt att jag inte alls var klar i utbildningen. För mig tog det 2 & en halv månad och då gick jag in för det, körde relativt intensivt och pluggade på bra de sista 2 veckorna (men har lätt för mig). Samt failade första uppkörningen så fick vänta 2 veckor för att köra upp nästa gång. Hade lätt tagit det dubbla tiden om jag slappat och inte gått in för det.

2 och en halv månad låter ganska mycket men i körkorts sammanhang är det ingenting. Det är väldigt mycket man ska lära sig! Det är extremt få som klarar av det på 3 veckor och rutin är a och o om man ska klara uppkörningen samt vara en säker förare. Man behöver tid bakom ratten helt enkelt!

Tycker att du ska gå in för det och försöka ta det snabbt men ändå bli en trafiksäker förare. Spela roll om det då tar dig några veckor eller månader extra om det gör att du sedan inte riskerar din eller andras säkerhet!
gäst 2016-12-24 03:53 ! Citera #
Det beror väl på hur duktig man är på att lära sig, vissa så tar det längre tid och andra går det fortare, jag började övningköra vid 16 års åldern upp till 18 och 3 dagar efter så tog jag kortet.


Som sagt då det är hur fort man lär sig,
man ska ta sin tid.
Gäst 2016-12-30 14:52 ! Citera #
Man är inte coolare eller bättre för man tar körkort snabbt, men det verkar många i tråden tro :D
Ankan 2017-01-09 15:20 ! Citera #
Gäst 2016-12-30
Man är inte coolare eller bättre för man tar körkort snabbt, men det verkar många i tråden tro :D
True!!

Det är ingen tävling. Man ska lära sig att köra som folk, först och främst.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov