Start > Körkortsforum > Hur många lektioner är det i g…

Hur många lektioner är det i genomsnitt?

agginator 2011-02-09 14:51 ! Citera #
Min sambo tog totalt 18 lektioner á 40 minuter. Ibland dubbel (2x40min) och någon trippel (3x40min).
Han körde mycket privat också. Trafikskolan trodde han skulle landa på runt 25 lektioner, vilket låter mycket i mina öron.
Men kör man enbart i körskola och inte mängdtränar hemma så är det nog inte helt omöjligt att landa på 50 lektioner.
Men som tidigare skribent sa, hitta en lärare som man klickar med så kommer det gå mycket lättare.
Audi 2011-02-10 15:07 ! Citera #
Jag skulle säga att de varierar helt från stad till stad. I de mindre städerna så känns de faktiskt som genomsnittet är mindre... Själv bor jag i en ganska litet stad och de känns som genomsnittet är på runt 12-15.
Krissie89 2011-02-15 09:28 ! Citera #
Jag kör för en körskola i Lund och min lärare sa att genomsnittet för en person som kör på körskola+PRIVAT behöver i genomsnitt 30 lektioner och en person som INTE kör privat behöver i genomsnitt 50 lektioner. Jag tillhör dem som inte kör privat så jag har 50 lektioner bokade. Det jobbiga var bara att min lärare sa att jag kanske behöver fler lektioner, känns ju sådär :S jag menar 50 lektioner låter ju väldigt mycket redan i mina öron. Hur vet man vad som är rimligt?
Martineriksson 2011-02-15 19:52 ! Citera #
Ja, jag kommer då verkligen köra mer än 15 lektioner.
Jag försöker bara åka så mycket som möjligt med mina föräldrar och jag är säker på att det räcker.

Det ända jag vill få ut av mina körlektioner är att han ger mig dem där supertipsen, och tex hur man snabbblinkar, eller backar på ett visst sätt.

Motorväg, vanlig körning och backning, och parkering kommer jag lära mig från mina föräldrar :D
Blir billigare så också...
Gäst 2011-02-15 20:52 ! Citera #
Min körlärare vill inte gärna nämna något snitt tror det beror på att jag själv kommer att ha kört runt 50, så han vill försöka få mig att inte fokusera på antal lektioner. Men vet att de haft elever som kört allt från 1 till hela 200 lektioner!!! Så stor skillnad i om man kör mest privat eller bara på trafikskolan.
Gäst 2011-02-28 14:51 ! Citera #
Tycker att 30 lektioner låter lite mycket, men som många sagt tidigare så beror det ju också på olika faktorer. Vad jag har förstått så ligger snittet på kanske 20-25 lektioner på min körskola, men å andra sidan så är ju inte 30 lektioner så långt ifrån 25 ^_^*
Seglarkungen 2011-03-03 22:36 ! Citera #
Låter väldigt mycket!
De flesta jag pratat med ligger omkring 5-10 lektioner innan uppkörning och de flesta har klarat det. Men då har man även kört ganska mycket privat. För om man ska lära sig enbart på körskola så kan jag förstå att det tar många lektioner!
Jag själv har tagit 5 lektioner och har uppkörning nästa vecka, hopas det väg vägen!
aaazhyd 2011-03-08 23:14 ! Citera #
Jag tror det är väldigt individuellt. Läser man mycket teori själv och skaffar sig grundläggande teoretisk kunskap går körlektionerna mycket bättre. Ska läraren undervisa om allt utan att eleven själv läser på går det förstås mer tid. Det bästa är nog att förbereda sig i förväg, kolla upp vad som kommer på nästa körlektion och läs så mycket som möjligt.
Trafiklärare 2011-03-11 21:38 ! Citera #
Den här frågan är ju lite av en het potatis eftersom man lätt kommer in på vad trafikskolorna har för motiv när de berättar för sina elever hur många lektioner som beräknas. Ordet mjölkning brukar ju dyka upp här i forumet rätt ofta.

Vad man ska vara medveten om är att det är en stor skillnad på
1) Hur många lektioner kommer jag behöva för att ha en hygglig chans att klara provet?
och
2) Hur många lektioner kommer jag behöva för att vara färdig med hela körkortsutbildningen?

En elev som kört mycket hemma och kommer till min skola kanske tar en lektion eller två för att få lite tips, bokar eget prov och klarar förhoppningsvis uppkörningen. Men för att få köra upp genom skolan krävs oftast betydligt mer, eftersom vi måste vara helt säkra på att eleven kan allt. Att det är så beror mest på att det förs statistik över skolornas godkända prov, och sjunker den så kommer Transportstyrelsen och undrar vad vi sysslar med.
Jenny 2011-03-18 17:13 ! Citera #
Så jag som räknar med att ta typ 7 körlektioner innan uppkörining borde tänka om?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov