Start > Körkortsforum > Hur många lektioner är det i g…

Hur många lektioner är det i genomsnitt?

Ellen63 2010-09-17 19:20 ! Citera #
Min körlärare säger att i Helsingborg så ligger genomsnittet på 30 lektioner innan uppkörning.

Det har varit en artikel om detta i tidningen då de jämförde körskolors genomsnitt ang antal lektioner + antal uppkörningar. Min körskola + en till har mellan 30-35 lektioner i genomsnitt men också högst antal elever som klarar uppkörningen första gången. (fast jag drog ner snittet :) )

Kan ni inte fråga era körlärare om vad snittet är i era städer? Hade varit intressant o se om det skiljer sig eller om det är typ detsamma överallt.
Gäst 2010-09-22 11:51 ! Citera #
På min körskola är snittet 35 också.. Dock så är intensivkursen på 20 så jag fattar inte hur dom har beräknat att man ska klara det :|
Gäst 2010-10-07 15:07 ! Citera #
Oj 30? Nu har jag inte frågat min lärare men tyckte det lät väldigt mycket! De flesta jag känner har tagit ett paket med 15, sen kanske man tar två till efter provuppkörningen…
Nu kanske det är något jag inte riktigt hänger med på, eller?
Gäst 2010-10-26 01:32 ! Citera #
Jag tror det beror mycket på om det är en storstad eller i en mindre stad man bor i. Själv bor jag i en mindre/medel storstad och snittet här tror jag ligger på max 15. Så jag tycker att 30 är väldigt väldigt mycket. Själv har jag inte tagit någon lektion alls.. 8-) Har bokat prov, får se hur de går.. har åkt mycket hemma dock.
xeraN 2010-10-28 14:25 ! Citera #
Asså det beror på hur du pluggar och hur du kör med trafik läraren om du lär dig allt snabbt och så kan det bara ta 1 månad att ta körkort
dagglii 2010-11-16 18:33 ! Citera #
Jag har tagit en lektion och ska köra upp på Fredag. Även om lektionen var väldigt givande tror jag inte att du behöver 5 lektioner som lär dig hur man parkerar...
karavan 2010-11-17 16:51 ! Citera #
Allt handlar om eleven.
Kolla här om eleven har suttit i bil tidigare hjälper det denna då den vet en del om bilkörning utan att veta av det.
En elev som aldrig suttit i bil tidigare kan garanterat räkna att det kostar en del, hört om 50 lektioner

Elev med eller utan privatkörning vid sidan av lektionerna:
Med ca ett paket om denne är grön och då med privatkörning vid sidan av lektionerna(bästa kan vara att börja i bilskola och sedan köra mycket privat för att på slutet använda bilskolor som ”testtuppkörning”).

Utan privatkörning kostar det naturligtvis lite extra.
Poisend 2010-11-25 19:16 ! Citera #
Min körskola sa de när jag börja att medel är 15-20 ev upp till 25...

Att jag sen fick en del mer än de är en historia som är för sig själv och komplex... Men rekommendation är ju helt klart att blanda men låta körskolan få ta vissa bra grunder och praktiska saker och sen köra hemma för att försöka hålla nere kostnad och lektioner. Ett tips du skall trivas och komma överens med läraren annars kan de bli dyrt och lite extra lektioner :S :|
johannayyy 2011-02-02 22:28 ! Citera #
Jag har bara tagit en lektion för sen la jag ner, de mjölkade bara ur mig pengar. Jag hade kört massa privat innan och frågade dem hur många lektioner de räknade med att jag behövde. De tittade i en tabell baserad på ålder och kom fram till att är man 25 behöver man 40 lektioner (Odenplans trafikskola i Stockholm). Och detta innan de ens sett mig köra!!! Mjölka mjölka... Jag har efter det kört ännu mer privat och tagit en till lektion på en annan körskola som anpassar lektionerna efter elevens behov och de sa att snittet ligger mellan 15-17 lektioner. Detta är i Sala, utanför Stockholm. Med privat körning bredvid på hoppas jag på max 15 lektioner för min del, men jag är rätt kass på att köra så det kan ju bli fler...
Gäst 2011-02-04 10:18 ! Citera #
När vi snackar 20-40 lektioner i genomsnitt, är det då för de som inte alls kör privat? Jag kommer ha tagit 7 lektioner innan min uppkörning, men jag kör ju en hel del hemma också...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov