Start > Körkortsforum > Hur man kan bli kuggad/godkänd

Hur man kan bli kuggad/godkänd

Aida 2019-07-25 11:30 ! Citera #
:x Gillininge halkban är värst , oerfaren lärare som kränker personen och gör du en enda fel så får åka hem , ingen anvisningarna ges enligt övan på skrivna :x
Björn He 2019-07-25 11:48 ! Citera #
Aida 2019-07-25
:x Gillininge halkban är värst , oerfaren lärare som kränker personen och gör du en enda fel så får åka hem , ingen anvisningarna ges enligt övan på skrivna :x
Jag var inte på Gillinge, jag var på Gnesta. Men när jag var klar med halkbanetestet så fick jag direkt ett diplom på att jag klarat riskutbildning del 2. Det var inte svårt att testa halkkörning, jag behövde bara gasa upp i den hastighet halkbaneläraren uppmanade mig att gasa upp i och sedan bromsa så hårt jag kunde, ganska lätt. Jag fick köra en automatväxlad bil så det var ganska lätt.

Fast man kan väl bli kuggad på halkbanetestet om man inte har lärt sig ordentligt att accelerera snabbt upp i hög hastighet och bromsa så hårt som möjligt. När man väl har lärt sig att manövrera bilen ordentligt, då bör man träna ordentligt på att accelerera snabbt och bromsa häftigt under åtminstone 3 dagars tid innan man åker till halkbanan anser jag.
Gäst 2019-07-26 15:46 ! Citera #
Björn He 2019-07-25
Jag var inte på Gillinge, jag var på Gnesta. Men när jag var klar med halkbanetestet så fick jag direkt ett diplom på att jag klarat riskutbildning del 2. Det var inte svårt att testa halkkörning, jag behövde bara gasa upp i den hastighet halkbaneläraren uppmanade mig att gasa upp i och sedan bromsa så hårt jag kunde, ganska lätt. Jag fick köra en automatväxlad bil så det var ganska lätt.

Fast man kan väl bli kuggad på halkbanetestet om man inte har lärt sig ordentligt att accelerera snabbt upp i hög hastighet och bromsa så hårt som möjligt. När man väl har lärt sig att manövrera bilen ordentligt, då bör man träna ordentligt på att accelerera snabbt och bromsa häftigt under åtminstone 3 dagars tid innan man åker till halkbanan anser jag.
Du är pinsam!

Det tar väl för sjutton inte 3 dagar att lära sig att trycka ner gasen och sedan trycka hårt på bromsen???
Det där kan man lära sig under en enda körlektion..

3 dagar 8-) 8-) 8-)
Björn He 2019-08-21 23:56 ! Citera #
Att lära sig ordentligt att accelerera snabbt upp i hög hastighet och göra så kraftig inbromsning som möjligt kan väl vara svårt och ta ett par dagar om man inte är tillräckligt van att manövrera bilen? Fast jag fick ju köra en automatväxlad bil på Gnesta halkbana, då var det mycket lättare att accelerera än vad det varit med manuellväxlad bil. Jag gjorde inte direkt så hård inbromsning när jag provade att tvärbromsa på konstgjort halt väglag men jag gjorde mitt bästa i alla fall, och fick då uppleva att bilen får rejält med sladd om man kör i hög hastighet och gör kraftig inbromsning på halare väglag, det var meningen. Men halkbaneläraren var nöjd med mitt arbete att accelerera upp i olika hastigheter och tvärbromsa på konstgjort halt väglag för att prova på vad som kan hända i sådana situationer, det var ju det jag skulle prova på.

Men jag tycker halkbaneläraren i Gnesta var konstig, jag behövde inte visa legitimation för honom när jag kom dit, vet inte varför men jag uppgav ju mitt namn och personnummer då jag bokade in tid på telefon och då ansåg han väl kanske redan att min identitet var styrkt? Fast jag tycker inte han behövde be mig visa leg, jag var ju ändå den person jag uppgav mig vara. Och jag rekommenderar Gnesta halkbana, det är lättare att boka tid där än på Gillinge, Gillinge är ju nästan alltid fullbokad vilket ju ger skitlånga väntetider.
Gäst 2019-08-22 13:57 ! Citera #
Björn He 2019-08-21
Att lära sig ordentligt att accelerera snabbt upp i hög hastighet och göra så kraftig inbromsning som möjligt kan väl vara svårt och ta ett par dagar om man inte är tillräckligt van att manövrera bilen? Fast jag fick ju köra en automatväxlad bil på Gnesta halkbana, då var det mycket lättare att accelerera än vad det varit med manuellväxlad bil. Jag gjorde inte direkt så hård inbromsning när jag provade att tvärbromsa på konstgjort halt väglag men jag gjorde mitt bästa i alla fall, och fick då uppleva att bilen får rejält med sladd om man kör i hög hastighet och gör kraftig inbromsning på halare väglag, det var meningen. Men halkbaneläraren var nöjd med mitt arbete att accelerera upp i olika hastigheter och tvärbromsa på konstgjort halt väglag för att prova på vad som kan hända i sådana situationer, det var ju det jag skulle prova på.

Men jag tycker halkbaneläraren i Gnesta var konstig, jag behövde inte visa legitimation för honom när jag kom dit, vet inte varför men jag uppgav ju mitt namn och personnummer då jag bokade in tid på telefon och då ansåg han väl kanske redan att min identitet var styrkt? Fast jag tycker inte han behövde be mig visa leg, jag var ju ändå den person jag uppgav mig vara. Och jag rekommenderar Gnesta halkbana, det är lättare att boka tid där än på Gillinge, Gillinge är ju nästan alltid fullbokad vilket ju ger skitlånga väntetider.
Det är inte ett dugg svårare att accelerera med en manuell växlad bil som det är med en automatväxlad bil.
Det är faktiskt lättare att komma upp i fart med en manuell växlad bil då du själv kan dra ut på växlingen lite för att nå toppen på varje växel, samt att du kan hoppa över vissa växlar för att få det bästa drivmomentet, vilket du inte kan göra med en automatväxlad bil..

Jag visade inte heller mitt id kort när jag gjorde min halkbana i Kumla, men jag åkte ju med min körskola, så då intygade ju läraren att vi alla som var bokade var på plats. Men vi hade ändå ett kort upprop så halkbaneläraren kunde pricka av namnen på hans lista. Om man kan ta sig till Kumla när man ska köra halkbanan, så rekommenderar jag verkligen Kumla. Det är en otroligt professionell personal som berättar i ett lugnt tempo hur och vad man ska göra.
Samt så har dom 4 olika banor som man får testa att köra runt på, vissa är längre än andra. Och dom bjuder även på fika och lunch, så man behöver inte ha med något ätbart då man får allt där på plats.
Björn He 2019-08-22 15:31 ! Citera #
Gäst 2019-08-22
Det är inte ett dugg svårare att accelerera med en manuell växlad bil som det är med en automatväxlad bil.
Det är faktiskt lättare att komma upp i fart med en manuell växlad bil då du själv kan dra ut på växlingen lite för att nå toppen på varje växel, samt att du kan hoppa över vissa växlar för att få det bästa drivmomentet, vilket du inte kan göra med en automatväxlad bil..

Jag visade inte heller mitt id kort när jag gjorde min halkbana i Kumla, men jag åkte ju med min körskola, så då intygade ju läraren att vi alla som var bokade var på plats. Men vi hade ändå ett kort upprop så halkbaneläraren kunde pricka av namnen på hans lista. Om man kan ta sig till Kumla när man ska köra halkbanan, så rekommenderar jag verkligen Kumla. Det är en otroligt professionell personal som berättar i ett lugnt tempo hur och vad man ska göra.
Samt så har dom 4 olika banor som man får testa att köra runt på, vissa är längre än andra. Och dom bjuder även på fika och lunch, så man behöver inte ha med något ätbart då man får allt där på plats.
Det är nog inte så lätt att åka till Kumla om man inte bor där i närheten. Jag bor i Stockholm och då är väl Gillinge närmast, men Gillinge är ju nästan alltid så pass fullbokad att man måste vänta orimligt länge på ledig tid, men så var det inte på Gnesta.
Gäst2 2019-08-22 17:02 ! Citera #
Björn He 2019-08-22
Det är nog inte så lätt att åka till Kumla om man inte bor där i närheten. Jag bor i Stockholm och då är väl Gillinge närmast, men Gillinge är ju nästan alltid så pass fullbokad att man måste vänta orimligt länge på ledig tid, men så var det inte på Gnesta.
Det är väl lite enkelt att ta sig till Kumla som det är att ta sig till Gnesta :D
Jag bor också i Stockholmsområdet, men jag valde Kumla före Gnesta just för att jag hade hört så mycket positiva saker om den platsen, och jag håller med den som skrev det inlägget att det enda man behöver ha med sig är ett glatt humör och sitt id kort..
Björn He 2019-08-22 20:55 ! Citera #
Fast jag valde Gnesta för att det var enklast att åka dit från Stockholm, det går ju pendeltåg dit. Och Gnesta var nästan det enda alternativet jag kunde hitta. Jag hittade andra halkbanor som Tullinge och Gillinge men det var orimligt långa väntetider där eftersom det var fullbokat nästan hela tiden.
Gäst 2019-08-23 12:58 ! Citera #
Björn He 2019-08-22
Fast jag valde Gnesta för att det var enklast att åka dit från Stockholm, det går ju pendeltåg dit. Och Gnesta var nästan det enda alternativet jag kunde hitta. Jag hittade andra halkbanor som Tullinge och Gillinge men det var orimligt långa väntetider där eftersom det var fullbokat nästan hela tiden.
Det går precis lika enkelt att ta sig till Kumla från Stockholm, det går nämligen tåg till Örebro, sedan blir man upphämtad i en buss på Örebro station av dom som ska utbilda halkkörningen.
Det vart iaf vi när jag gjorde min halkkörning.
Björn He 2019-08-23 21:47 ! Citera #
Gäst 2019-08-23
Det går precis lika enkelt att ta sig till Kumla från Stockholm, det går nämligen tåg till Örebro, sedan blir man upphämtad i en buss på Örebro station av dom som ska utbilda halkkörningen.
Det vart iaf vi när jag gjorde min halkkörning.
Jag blev också upphämtad av halkbaneläraren på Gnesta station när jag åkte till Gnesta halkbana.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest