Start > Körkortsforum > Hur man kan bli kuggad/godkänd

Hur man kan bli kuggad/godkänd

biibaa 2010-09-04 11:13 ! Citera #
Tja, alla nervösa människor!
Jag var skit nervös inför halkan och var helt säker på att bli kuggad...
Men för att bli kuggad här krävs det att man inte kör så fort som de säger.(men de börjar med låg hastighet så var inte rädda.) men att få tusen kärings stop är också att bli kuggad! (Visst ett eller två gör ingen skada men undvik det!)
För att bli godkänd, ha kul du ska bara känna hur det är att glida runt. Jag gjorde lite ”piruetter” i rondellen och hade skit skoj efter det x’D.
Men du måste också bevisa att du kan ta hand om bilen ensam, utan att gripas av panik. eftersom ingen annan kan hjälpa dig om du inte vet vilken växel du ska ha ecc.
Bilarna man kör (eller som jag körde, kan vara olika dock) burkar vara ganska moderna, med en massa jäkla knappar överallt. försök att inte tänka på dem eller klicka på dem.
En kille stängde av något i sin bil och körde. sedan ropade de hans nummer och han fick lämna banan, han hade stängt av ...hmm, jag tror de var abs-bromsarna eller något. ledsen minns inte :o

Men ha kul, var glad för att du fortfarande kvar i gruppen när ni samlats så är du praktiskt tagen godkänd (Y)
Lycka till!
Gäst 2010-09-04 21:33 ! Citera #
Är ju en utbildning och inte nått prov, dem vill att man ska lära sig hantera bilen på halt väglag och en sån utbildning gör man i slutskedet av sin utbildning. man ska kunna hantera bilen utan att behöva tänka på växlar och dyl. sen får man klart följa instruktioner och inte pilla på massa knappar.
biibaa 2010-09-04 22:18 ! Citera #
Men sedan har vi ju dem som inte gör det och som bara tror att de kan allt i världen förre alla andra ... -.- tyvärr.
Gäst 2010-09-05 19:27 ! Citera #
Ja det är nog svårt att bli kuggad på halkbanan.. när jag gjorde den fick jag höra om en kille som kommit dit och var full.. (man får ju göra ett utandningstest innan) och fick lämna stället omedelbart. Jag förstår inte hur man tänker då, man utsätter ju inte bara sig själv för fara utan även andra.
Gäst 2010-09-13 22:37 ! Citera #
Har hört att man kan bli kuggad om man inte fixar en manövreringsbana på 45 sekunder. Stämmer det? Har ni varit med om något liknande? Hur ser reglerna ut för detta, och är de likadana över hela landet?
Gäst 2010-09-14 13:56 ! Citera #
Ingen kunde vara lika nervös som jag var på halkan men jag kan säga att det var bland det roligaste jag har gjort!
Allså man kuggar på halkan om man inte gör som sin lärare vill att man ska göra och råkar välta bilen eller nåt! det är inget prov det är en övning som gör en mer beredd på vad som man hända vid halt väglag inget annat. Och man får inte göra halkan om sin lärare inte tycker att man är redo för halkan! För dig som ska göra halkan, var inte nervös, det är såå himla kul!

Lycka till
Gäst 2010-09-14 18:15 ! Citera #
För att kugga på halkbanan så måste man nästan vara helt hopplös. De kommer endast kugga dig om du inte lyssnar på direktiv eller om du upprepat gör om samma fel hela tiden.
Den är inte till för att se hur bra du är på att köra, utan den finns egentligen bara där för att du ska få testa på hur det kan vara i olika situationer.
tonk 2010-09-23 16:04 ! Citera #
Är nästan intill omöjligt att bli kuggad på halkbana. Jag var också nervös inför halkbanan och trodde jag skulle göra något stort misstag. Men det gick smidigt men en grej som jag gjorde var att jag glömde bort handbromsen så när jag körde så svor jag och sa: varför kör den inte för?! så säger läraren att jag hade handbromsen uppe, pinsamt? jaa!
RIKTAD 2010-09-24 14:22 ! Citera #
tonk
Men det gick smidigt men en grej som jag gjorde var att jag glömde bort handbromsen så när jag körde så svor jag och sa: varför kör den inte för?! så säger läraren att jag hade handbromsen uppe, pinsamt? jaa!


Hehe det kan nog vara ganska pinsamt, gjorde samma sak fast i trafiken, jag tänkte, f*n var seg bilen är sen började jag kolla om jag hade rätt växel i och märkte handbromsen. då gick det lite smidigare. :lol:
Felicia H 2010-10-04 16:27 ! Citera #
Som sagt, Att köra halkbanan är inte som att göra ett prov. Meningen är att du ska vara medveten om hur lätt bilen kan sladda och veta skillnaden mellan bilar med ABS-bromsar och bilar utan. Visst kan man ha kul när man kör där på halkbanan och väldigt svårt är det att bli kuggad. Du måste då ha kört av banan till exempel eller att du inte har lyssnat på läraren och gjort någonting annat, kanske att du har vägrat köra..
Själv tyckte jag det var roligt i början men sedan kände jag att jag mådde illa och ville spy efter att ha varit med när de andra skulle köra. Vi var ju tre som turades om att köra och det vart mycket runt runt och snurr snurr så jag kände mig spyfärdig, men klarade att hålla mig tills jag kommit hem. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov