Start > Körkortsforum > Hur man kan bli kuggad/godkänd

Hur man kan bli kuggad/godkänd

Gäst 2010-11-28 16:06 ! Citera #
Men det är ju ett prov samtidigt som det är en utbildning. Man kan ju inte bete sig hur som helst.
hejrondell 2010-11-30 22:06 ! Citera #
Asså de e inte så att man MÅSTE klara av dem utan dem säger: ”Nu ska ni klara av att stanna innan övergångsstället så välj hastighet själva”. Tycker man då man har en bra hastighet vi säger nu 30 km/h men misslyckas så e de inte så att man misslyckas med halkan utan, halkan gör du för att förstå risken med att köra på halt väglag. Så att man väljer en lägre hastighet och inte underskattar väglaget och överskattar din skicklighet.

Personer som misslyckas med riskutbildningen blir nog dem som buskör och inte lyssnar på din lärare eller personen som ger dig instruktioner och då blir man avvisad från banan. Då misslyckas man. Annars bör man klara sig 100% och behöver inte vara nervös för något.

Om man ändå är nervös så går det över efter första körning eller så fort man sätter sig i bilen så de e inget o vara orolig över. Själv tyckte jag de va riktigt roligt och känna på bilens egenskaper i riktigt halt väglag.
hejrondell 2010-11-30 22:08 ! Citera #
Asså de e inte så att man MÅSTE klara av dem utan dem säger: ”Nu ska ni klara av att stanna innan övergångsstället så välj hastighet själva”. Tycker man då man har en bra hastighet vi säger nu 30 km/h men misslyckas så e de inte så att man misslyckas med halkan utan, halkan gör du för att förstå risken med att köra på halt väglag. Så att man väljer en lägre hastighet och inte underskattar väglaget och överskattar din skicklighet.

Personer som misslyckas med riskutbildningen blir nog dem som buskör och inte lyssnar på din lärare eller personen som ger dig instruktioner och då blir man avvisad från banan. Då misslyckas man. Annars bör man klara sig 100% och behöver inte vara nervös för något.

Om man ändå är nervös så går det över efter första körning eller så fort man sätter sig i bilen så de e inget o vara orolig över. Själv tyckte jag de va riktigt roligt och känna på bilens egenskaper i riktigt halt väglag.
Terrarie 2010-12-04 13:30 ! Citera #
Sunt förnuft är som för övrigt i trafiken ett bra ledord. Följ anvisningar bara.
Jag hade dock en halkbanelärare som var så sjukt oseriös. Jag hade gärna lärt mig om hur det fungerar i verkliga situationer, men det man lärde sig där var att det knappt är säkert att svänga i 30km/h, däcken var slätslipade och någon ”vagga” ökade slirigheten, kunde omöjligt ta en kurva på banan.
Tallen 2010-12-07 16:57 ! Citera #
Spännande och höra lite från tidigare halkbanor! ska göra den på fredag, känner mig nästan lite nervös men samtidigt kul ändå! :D
Gäst 2011-04-17 22:05 ! Citera #
Så om dom säger att man skall upp i 70, & jag kör typ 65 kan jag bli kuggad då??
Ellinor 2011-04-20 19:46 ! Citera #
En tjej blev kuggad eftersom hon inte vågade bromsa i anvisad fart. Någon annan ”råkade” köra 35 km/h men rättade till detta omedelbart. Det är enligt ovan rätt svårt att bli kuggad. På alla halkbanor vill de att man åtminstone BEHÄRSKAR att manövrera bilen. I annat fall blir det svårt att tillgodogöra sig utbildningen. Är man rädd för halkbanan bör man nog vänta med det. Rädslan ger signaler om att man inte känner att man kan föra bilen helt själv och på halkbanan får du ju köra själv.

Det kändes till att börja med lite läskigt för mig på halkbanan ”trots” fyra veckors intensiv övningskörning men jag klarade att utföra de flesta övningar utan att för den delen göra bort mig för mycket. Tja, jag fick motorstopp då jag glömt att lägga i en etta vid plötsligt stopp (bilen framför stannade abruppt) och start i en liten backe men jag lyckades att hålla mig lugn och köra iväg. I Stockholms skulle man utföra en övning som gick ut på att köra mellan korna och bromsa när man såg korna som skulle vara ”barn”, svänga vänster och sedan till höger via ”en port”. Hade jag haft bättre körvana skulle jag nog haft större nytta av denna roliga övning.

Det finns således inget att vara rädd för om du har kört tillräckligt. Det här är ingen utbildning som man bara ska ”ta sig igenom”. Du betalar en del för det så passa på att lära dig något också. Hört dock att det är olika kvalité på risk tvåor mellan olika anordnare i landet.
malina 2011-07-21 16:28 ! Citera #
Jag har hört att det inte är meningen att man ska klara halkan. Syftet med utbildningen är snarare att man ska lära sig att det inte går att manövrera i alla situationer och att man ska få insikt i att man måste ta det försiktigt, speciellt i halt väglag. Min trafiklärare berättade att om det finns en person som gör halkan väldigt, väldigt bra så höjer instruktören medvetet svårighetsgraden för den personen så att han/hon ska gå därifrån med respekt för halt väglag. Så man behöver inte vara rädd för att kugga!
RetarD 2011-08-08 19:45 ! Citera #
Som de sa till mig så kan du bli kuggad genom:
1. Du ger utslag på alkoholmätaren som används innan man går ut och sätter sig i bilarna.
2. Du kör för fort på transportsträckan mellan själva ”halkytan” och accelrationssträckan. (Jag syftar nu på gillinge halkbana)
3. Du kommer inte upp i de begärda hastigheterna.
Kommentera gärna om jag glömt något :)
slammaren 2011-08-27 16:45 ! Citera #
gummo
Har hört att man kan bli kuggad om man inte fixar en manövreringsbana på 45 sekunder. Stämmer det? Har ni varit med om något liknande? Hur ser reglerna ut för detta, och är de likadana över hela landet?

Så länge du gör som de säger, eller i alla fall försöker, så kan du inte bli kuggad. Risktvåan är bara för att påminna dig om riskerna ute i trafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov