Det var nog det dummaste jag läst på länge.. att du ändå känner till trafikförordningen gör mig lite imponerad men jag blir nästan mörkrädd av att du inte förstår dig på vilka risker det innebär att inte se sig för i trafiken, låt bilen stå så vi slipper olyckor!
Om du skulle åka med en förare som du noterar tittar enbart i backspegeln (men inte snett bakåt, döda vinkeln) innan körfältsbyte, skulle du då ta tag i ratten åt föraren, för att hindra föraren från att byta körfält? I don’t think so!
(Det är väl dessutom olagligt, dock kanske inte för körkortsinspektörer, att (på något sätt) styra ett fordon då man inte är fordonets förare.)
Du kan ju tycka att han som inte tittar döda vinkeln innan körfältsbyte utgör en trafikfara, men du kan väl själv utgöra en mycket större trafikfara, om du försöker ta tag i ratten åt honom, med tanke på risken för honom att helt förlora kontrollen över fordonet.
Förresten borde det räcka att titta enbart i backspegeln i god tid före körfältsbyte, man ska inte behöva vända huvudet snett bakåt, det borde ju gå att se i spegeln om något annat fordon befinner sig bredvid bakom bilen.
Om inspektören som tog tag i ratten bedömde att eleven han tog tag i ratten åt utgjorde en trafiksäkerhetsrisk, som inte uppfattades titta i döda vinkeln före körfältsbyte vid utfart från cirkulationsplats, då bedömer jag att inspektören inte skulle ha ingripit genom att ta tag i ratten, med tanke på risken för eleven att helt förlora kontrollen över fordonet. Inspektören kunde ju lika gärna bara ombett eleven att omedelbart stanna på närmsta lämpliga stoppställe och meddela att det är färdigkört för denna gången, hade inspektören agerat så istället för att ta tag i ratten så hade trafiksituationen varit betydligt säkrare!