Start > Körkortsforum > Avbrutet körprov

Avbrutet körprov

Gäst 2022-10-08 13:35 ! Citera #
Hej!
Det är så att jag nyss gjort min andra uppkörning och blev underkänd. Det gick åt helvete, att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket på grund av att jag ansågs som en ”trafikfara”

Skulle köra mot ett mål, då jag av nervositet missade utfarten vid en cirkulationsplats. Inspektören bad mig att åka vidare där jag skulle ta vänster vid nästa cirkulationsplats. När jag tänker byta fil efter jag blinkar vänster, greppar inspektören tag i ratten och styr bilden så att jag ytterligare åker runt rondellen.

Av häpnad frågar jag varför, och han sade att jag hade gett fel signal till de andra förarna eftersom jag inte blinkade rätt? Saken är den att det inte fanns så mycket bilar i rondellen och hade sett det innan kl är (halv 11 på en lördag)

Försöker se bort det och han ber mig att åka tillbaka, när han IGEN tar tag i min ratt utan att informera mig. Inser ganska snabbt att det är kört men han ber mig att åka in en parkering där jag skulle testa backa och parkera vilket gick bra.

Problemet är att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket efter 10 minuters körning. Har så mycket ångest eftersom det står att provet är avbrutet och att ingrepp skett. Känner att det är över för mig nu, har aldrig haft några problem med cirkulationsplatser då jag är medveten om att vid körfältsbyte ska man kolla döda vinkeln och blinka. Känner bara att inspektören gjorde det värre för mig när han tog tag i ratten vilket gjorde att jag blev väldigt osäker, hade en bra säkerhetsmarginal till de andra bilarna.

Fick inte ens en till chans då jag har 30 minuters körning, men fick bara köra 10 minuter

Blev dessutom inte underkänd för trafiksäkerhet men för min manövrering? Ser ut som att inspektören endast tog mina fel från min första uppkörning och kuggade mig. Inspektören har sedan innan ett känt rykte att kugga folk, och blev direkt stressad när jag såg att jag skulle göra min uppkörning med honom.
Gäst 2022-10-08 14:02 ! Citera #
Glömde tillägga, att han tog tag i ratten PRECIS innan jag tänkte köra ut från rondellen, så bilden vinglade för han tog tag i den kraftigt. Tycker det är komiskt att han avslutar körningen för att jag utför en trafikfara när det är han som beter sig trafikfarligt när han tar tag i min ratt och byter till innerfilen i cirkulationsplatsen precis när jag skulle köra ut.
Gäst 2022-10-09 08:06 ! Citera #
Verkligheten
Byter körfält utan att titta när det är bil i andra körfältet. Pappa säger att jag kör jättebra :lol:
Gäst 2022-10-09 12:40 ! Citera #
Gäst 2022-10-09
Verkligheten
Byter körfält utan att titta när det är bil i andra körfältet. Pappa säger att jag kör jättebra :lol:
Bytte körfält för att inspektören bad mig göra det. Tar mitt misstag att man ska kolla i döda vinkeln, det är mitt fel. Men ska man verkligen avsluta ett HELT körprov bara för det? Trots att min inspektör sa ”om du gör ett misstag glöm det, kollar på helheten”

Vilket helhet finns det om du avslutar körprovet efter det sådant misstag? Förstår att jag skulle bli kuggad tycker bara att jag kunde ha avslutat körprovet.
Gäst 2022-10-09 16:04 ! Citera #
Inte så bara att inte kolla döda vinkeln. Tänk om det varit en bil där ? Hade du ju prejat den.
Gäst 2022-10-09 18:14 ! Citera #
Gäst 2022-10-09
Bytte körfält för att inspektören bad mig göra det. Tar mitt misstag att man ska kolla i döda vinkeln, det är mitt fel. Men ska man verkligen avsluta ett HELT körprov bara för det? Trots att min inspektör sa ”om du gör ett misstag glöm det, kollar på helheten”

Vilket helhet finns det om du avslutar körprovet efter det sådant misstag? Förstår att jag skulle bli kuggad tycker bara att jag kunde ha avslutat körprovet.
Det är skillnad på ett litet misstag och stora eller som i ditt fall farliga misstag, dom är så klart inte okej!?
Gäst 2022-10-09 18:17 ! Citera #
Inspektörer avbryter prov när det finns skäl för att det kan bli farligt, i ditt fall så blev det farligt..
hade inte bilen varit där så hade det kunnat bli farligt för att du har brister i din uppmärksamhet och då är det skäl till att köra tillbaka och avbryta.
Vill du övningsköra så gå till en trafikskola istället! Inte till Trafikverket
Uppsalabo 2022-10-10 14:20 ! Citera #
Tyvärr, det beror lite på inspektörens bedömning, vilka är farliga eller ofarliga misstag.. jag har varit i samma, då min inspektören antog att byta fil just innan rondellen var farlig (var i kö innan rondellen och inga bil bakom mig) och han ingripit rätten och stoppat mig.
Gäst 2022-10-10 17:22 ! Citera #
Gäst 2022-10-09
Inspektörer avbryter prov när det finns skäl för att det kan bli farligt, i ditt fall så blev det farligt..
hade inte bilen varit där så hade det kunnat bli farligt för att du har brister i din uppmärksamhet och då är det skäl till att köra tillbaka och avbryta.
Vill du övningsköra så gå till en trafikskola istället! Inte till Trafikverket
Att man missar kolla döda vinkeln = ”om du vill övningsköra gå till trafikskola… ”
Har kört i snart två år, och råkade missa döda vinkeln den gången, så tagga ner.
Trafikläraren 2022-11-25 02:28 ! Citera #
Finns ett anledning till ett avbrutet prov. Farlig körning så enkelt är det. Trafikinspektören går inte in o drar i någon ratt om du kör trafiksäkert så enkelt är det. Vi ligger på 92% godkända på vår skola (av 218 prov ) det gäller verkligen att vara förberedd för det. Jag brukar säga att du ska kunna köra 120% bra , så när du blir lite nervös inför provet så ska man ändå ligga på en 90-100% nivå. Så säg till att bli bättre istället kör mycket så du får timmarna i kroppen/körbanan. Körningen ska bara flyta på som det är inget. Tyvärr tror många att dom kan köra men är långt ifrån verkligheten.
Lycka till o kämpa på , vissa är bättre o vissa är sämre så enkelt är det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov