Start > Körkortsforum > Avbrutet körprov

Avbrutet körprov

Piraten 2023-01-03 05:01 ! Citera #
Gäst 2022-10-08
Hej!
Det är så att jag nyss gjort min andra uppkörning och blev underkänd. Det gick åt helvete, att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket på grund av att jag ansågs som en ”trafikfara”

Skulle köra mot ett mål, då jag av nervositet missade utfarten vid en cirkulationsplats. Inspektören bad mig att åka vidare där jag skulle ta vänster vid nästa cirkulationsplats. När jag tänker byta fil efter jag blinkar vänster, greppar inspektören tag i ratten och styr bilden så att jag ytterligare åker runt rondellen.

Av häpnad frågar jag varför, och han sade att jag hade gett fel signal till de andra förarna eftersom jag inte blinkade rätt? Saken är den att det inte fanns så mycket bilar i rondellen och hade sett det innan kl är (halv 11 på en lördag)

Försöker se bort det och han ber mig att åka tillbaka, när han IGEN tar tag i min ratt utan att informera mig. Inser ganska snabbt att det är kört men han ber mig att åka in en parkering där jag skulle testa backa och parkera vilket gick bra.

Problemet är att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket efter 10 minuters körning. Har så mycket ångest eftersom det står att provet är avbrutet och att ingrepp skett. Känner att det är över för mig nu, har aldrig haft några problem med cirkulationsplatser då jag är medveten om att vid körfältsbyte ska man kolla döda vinkeln och blinka. Känner bara att inspektören gjorde det värre för mig när han tog tag i ratten vilket gjorde att jag blev väldigt osäker, hade en bra säkerhetsmarginal till de andra bilarna.

Fick inte ens en till chans då jag har 30 minuters körning, men fick bara köra 10 minuter

Blev dessutom inte underkänd för trafiksäkerhet men för min manövrering? Ser ut som att inspektören endast tog mina fel från min första uppkörning och kuggade mig. Inspektören har sedan innan ett känt rykte att kugga folk, och blev direkt stressad när jag såg att jag skulle göra min uppkörning med honom.
Att inspektören fick ingripa är förståeligt..
sen är det möjligt att han såg på vägen dit att du inte har 100% koll på risker och då är det ingen mening att fortsätta din uppkörning.
Gäller att kolla speglar och över axeln (döda vinklen) om och om igen och göra det övertydligt så inspektören ser att du har koll, utan att du tappar fokus framåt.
När du kör ute på vägen se faror innan du är där så att säga, personer som närmar sig övergångsställe som kanske ska gå över när väl du är framme.
Samma i rondeller tänk i förväg, behöver jag sakta in för få fri väg ut ur rondellen inte bara köra och hoppas på att andra hjälper dig ur rondellen.
Man får den kunskapen genom erfarenhet så ta det lugnt innan du bokar igen och öva öva.
Håller tummarna till nästa gång!
Mvh
Piraten.
Gäst 2023-02-16 12:27 ! Citera #
Uppdatering: WEHOOOOO klarade min uppkörning idag! Fyyyyy vad nice det känns :) :lol:
Gäst 2023-06-08 19:42 ! Citera #
Gäst 2022-10-08
Hej!
Det är så att jag nyss gjort min andra uppkörning och blev underkänd. Det gick åt helvete, att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket på grund av att jag ansågs som en ”trafikfara”

Skulle köra mot ett mål, då jag av nervositet missade utfarten vid en cirkulationsplats. Inspektören bad mig att åka vidare där jag skulle ta vänster vid nästa cirkulationsplats. När jag tänker byta fil efter jag blinkar vänster, greppar inspektören tag i ratten och styr bilden så att jag ytterligare åker runt rondellen.

Av häpnad frågar jag varför, och han sade att jag hade gett fel signal till de andra förarna eftersom jag inte blinkade rätt? Saken är den att det inte fanns så mycket bilar i rondellen och hade sett det innan kl är (halv 11 på en lördag)

Försöker se bort det och han ber mig att åka tillbaka, när han IGEN tar tag i min ratt utan att informera mig. Inser ganska snabbt att det är kört men han ber mig att åka in en parkering där jag skulle testa backa och parkera vilket gick bra.

Problemet är att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket efter 10 minuters körning. Har så mycket ångest eftersom det står att provet är avbrutet och att ingrepp skett. Känner att det är över för mig nu, har aldrig haft några problem med cirkulationsplatser då jag är medveten om att vid körfältsbyte ska man kolla döda vinkeln och blinka. Känner bara att inspektören gjorde det värre för mig när han tog tag i ratten vilket gjorde att jag blev väldigt osäker, hade en bra säkerhetsmarginal till de andra bilarna.

Fick inte ens en till chans då jag har 30 minuters körning, men fick bara köra 10 minuter

Blev dessutom inte underkänd för trafiksäkerhet men för min manövrering? Ser ut som att inspektören endast tog mina fel från min första uppkörning och kuggade mig. Inspektören har sedan innan ett känt rykte att kugga folk, och blev direkt stressad när jag såg att jag skulle göra min uppkörning med honom.
Vet inte om du är aktiv här längre eller ej men först och främst grattis till körkortet och kan du vänligen säga vilket trafikverk du gjorde din uppkörning på och vem var din inspektör
Björn He 2023-06-10 19:20 ! Citera #
Nu har jag ingen helhetsbild över händelseförloppet men jag antar att du var på väg att byta från vänster körfält till höger för att köra ut ur cirkulationen, då inspektören tog tag i ratten och styrde dig ”tillbaka” till vänster, troligtvis av anledningen att du inte uppfattades kontrollera den s.k. döda vinkeln i god tid före ett körfältsbyte, och att inte titta i döda vinkeln anses utgöra en potentiell trafiksäkerhetsrisk med tanke på risken att sidokrocka med ett eventuellt fordon som inte syns i backspegeln; för att uppmärksamma eventuellt fordon som inte syns i backspegeln så måste man titta vinkelrätt bakåt. Kolliderar man med ett fordon bredvid p.g.a. otillräcklig uppmärksamhet så anses man garanterat som ensam vållande till krocken.

Sen brukar kanske de flesta som redan har körkort skippa döda vinkeln men på uppkörningen får man INTE skippa den, för körkortselever har sannerligen mer strikt krav på att uppvisa erforderliga regelbundna avsökningsrutiner. Jag tycker personligen att det borde räcka att titta enbart i backspegeln före körfältsbyte eller annan ändring av positionen i sidled, jag tittade ärligt talat inte i döda vinkeln, snett bakåt, när jag just började övningsköra; det var först när jag övningskörde med trafikskoleläraren jag fick lära mig på allvar att alltid titta både i spegel och snett bakåt.
Björn He 2023-06-12 11:48 ! Citera #
Trafikläraren 2022-11-25
Finns ett anledning till ett avbrutet prov. Farlig körning så enkelt är det. Trafikinspektören går inte in o drar i någon ratt om du kör trafiksäkert så enkelt är det. Vi ligger på 92% godkända på vår skola (av 218 prov ) det gäller verkligen att vara förberedd för det. Jag brukar säga att du ska kunna köra 120% bra , så när du blir lite nervös inför provet så ska man ändå ligga på en 90-100% nivå. Så säg till att bli bättre istället kör mycket så du får timmarna i kroppen/körbanan. Körningen ska bara flyta på som det är inget. Tyvärr tror många att dom kan köra men är långt ifrån verkligheten.
Lycka till o kämpa på , vissa är bättre o vissa är sämre så enkelt är det.
Att ta tag i ratten som inspektören gjorde här kan väl göra mer skada än nytta. Uppkörningseleven kunde väl i värsta fall helt ha förlorat kontrollen över bilen då inspektören ingrep genom att ta tag i ratten, trots att det inte alls var absolut nödvändigt i det här fallet.

Såvitt jag förstår så motiverade inspektören ingripandet med att uppkörningseleven inte uppfattades titta i döda vinkeln innan hon eller han försökte köra över från vänster till höger körfält i en cirkulationsplats (med två körfält), för att köra ur cirkulationen. Uppkörningseleven borde väl dock ha kunnat se i höger backspegel att ingen bil var bredvid, nu var det lyckligtvis ingen bil bredvid, och då bör det inte ha varit absolut nödvändigt för inspektören att styra bilen ”tillbaka” till vänster för att stoppa körfältsbytet; inspektören kunde väl lika gärna bara ha ombett henne/honom att omedelbart stanna bilen på närmaste lämpliga ställe och meddela att hon/han inte ska få köra mer, för körprovet är icke godkänt, ”för du tittade inte i döda vinkeln trots att man måste titta i döda vinkeln (i vart fall på uppkörningen)”.


Min fråga är, varför ska man behöva titta i döda vinkeln på uppkörningen/trafikskolelektioner om de flesta som redan har körkort inte verkar göra det?
Ärligt talat så brukade inte jag titta i döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan jag tittade nästan alltid i backspegeln och bytte sedan körfält när jag inte såg någon i spegeln bredvid bilen; jag hade tydligen inte lärt mig på allvar att man ”måste” vända huvudet vinkelrätt bakåt, för att kontrollera den s.k. döda vinkeln, det var väl först när jag övningskörde med trafikläraren jag fick lära mig det på allvar. Men efter att ha fått körkort så tycker jag att tittande i döda vinkeln kan göra mer skada än nytta, med tanke på att man delvis tappar uppmärksamheten framåt; det borde ändå räcka att bara titta i backspegeln före körfältsbyte/styrning i sidled. Jag som har krav på glasögon kan dessutom inte alltid titta ordentligt i döda vinkeln, om jag vänder huvudet vinkelrätt bakåt, för att glasögonbågarna är i vägen framför ögonen och skymmer sikten - och därför har jag bedömt att det oftast känns säkrare att titta enbart i spegeln före körfältsbyte, och sedan försöka att byta körfält ”på chans”; man kan väl inte få indraget körkort och/eller dömas för trafikbrott bara för att man byter körfält utan titt i så kallade döda vinkeln, i vart fall om det görs utan fara.

Det står faktiskt inte uttryckligt i Trafikförordningen att en fordonsförare måste titta snett bakåt (för att kontrollera så kallade döda vinkeln) i god tid före sväng, körfältsbyte eller annan flytt av fordonet i sidled - utan det står bara att en förare får svänga i en korsning, byta körfält eller annars ändra fordonets placering i sidled ENDAST om det kan ske utan risk för fara eller onödigt hinder för fordon som färdas i samma färdriktning.
Gäst 2023-06-12 20:26 ! Citera #
Men björn, hur kan du byta fil utan risk om du faktiskt inte tittat så att du vet att det inte är några bilar där?
Döda vinklar kan dölja mången fordon!!
Björn He 2023-06-13 11:36 ! Citera #
Gäst 2023-06-12
Men björn, hur kan du byta fil utan risk om du faktiskt inte tittat så att du vet att det inte är några bilar där?
Döda vinklar kan dölja mången fordon!!
Vissa fordon som skåpbilar har väl normalt dubbla backspeglar, alltså en mindre som sitter ovanpå den stora spegeln och som är vinklad längre ut från fordonssidan, för att kanske ge bättre uppsikt över sidan av fordonet. Hade alla bilar varit utrustade med såna dubbel-speglar så hade det varit möjligt att se i den så kallade döda vinkeln i spegel istället för att behöva titta vinkelrätt bakåt med huvudet; på skåpbilar går det väl oftast inte att titta snett bakåt, varför ska man behöva titta snett bakåt i en personbil då?

Det har ärligt talat hänt mig EN gång att jag närapå kolliderat med ett fordon bredvid, när jag försökte byta körfält. Jag såg tydligen inte bilen bredvid mig till höger i höger backspegel och jag råkade olyckligtvis missa den så kallade döda vinkeln innan körfältsbytet, men bilisten i körfältet till höger om mig tutade för att påkalla min uppmärksamhet då jag försökte byta körfält och var på väg att sidokrocka med honom, och då jag hörde honom tuta så tittade jag snett bakåt till höger där jag uppmärksammade honom, och då styrde jag tillbaka till det vänstra körfältet för att undvika kollision.
Men jag undrar om jag kanske borde ha kunnat se honom i en backspegel, om bilen bara vore utrustad med dubbelspeglar som på skåpbilar.
Gäst 2023-06-13 20:33 ! Citera #
Björn He 2023-06-12
Att ta tag i ratten som inspektören gjorde här kan väl göra mer skada än nytta. Uppkörningseleven kunde väl i värsta fall helt ha förlorat kontrollen över bilen då inspektören ingrep genom att ta tag i ratten, trots att det inte alls var absolut nödvändigt i det här fallet.

Såvitt jag förstår så motiverade inspektören ingripandet med att uppkörningseleven inte uppfattades titta i döda vinkeln innan hon eller han försökte köra över från vänster till höger körfält i en cirkulationsplats (med två körfält), för att köra ur cirkulationen. Uppkörningseleven borde väl dock ha kunnat se i höger backspegel att ingen bil var bredvid, nu var det lyckligtvis ingen bil bredvid, och då bör det inte ha varit absolut nödvändigt för inspektören att styra bilen ”tillbaka” till vänster för att stoppa körfältsbytet; inspektören kunde väl lika gärna bara ha ombett henne/honom att omedelbart stanna bilen på närmaste lämpliga ställe och meddela att hon/han inte ska få köra mer, för körprovet är icke godkänt, ”för du tittade inte i döda vinkeln trots att man måste titta i döda vinkeln (i vart fall på uppkörningen)”.


Min fråga är, varför ska man behöva titta i döda vinkeln på uppkörningen/trafikskolelektioner om de flesta som redan har körkort inte verkar göra det?
Ärligt talat så brukade inte jag titta i döda vinkeln när jag just började övningsköra, utan jag tittade nästan alltid i backspegeln och bytte sedan körfält när jag inte såg någon i spegeln bredvid bilen; jag hade tydligen inte lärt mig på allvar att man ”måste” vända huvudet vinkelrätt bakåt, för att kontrollera den s.k. döda vinkeln, det var väl först när jag övningskörde med trafikläraren jag fick lära mig det på allvar. Men efter att ha fått körkort så tycker jag att tittande i döda vinkeln kan göra mer skada än nytta, med tanke på att man delvis tappar uppmärksamheten framåt; det borde ändå räcka att bara titta i backspegeln före körfältsbyte/styrning i sidled. Jag som har krav på glasögon kan dessutom inte alltid titta ordentligt i döda vinkeln, om jag vänder huvudet vinkelrätt bakåt, för att glasögonbågarna är i vägen framför ögonen och skymmer sikten - och därför har jag bedömt att det oftast känns säkrare att titta enbart i spegeln före körfältsbyte, och sedan försöka att byta körfält ”på chans”; man kan väl inte få indraget körkort och/eller dömas för trafikbrott bara för att man byter körfält utan titt i så kallade döda vinkeln, i vart fall om det görs utan fara.

Det står faktiskt inte uttryckligt i Trafikförordningen att en fordonsförare måste titta snett bakåt (för att kontrollera så kallade döda vinkeln) i god tid före sväng, körfältsbyte eller annan flytt av fordonet i sidled - utan det står bara att en förare får svänga i en korsning, byta körfält eller annars ändra fordonets placering i sidled ENDAST om det kan ske utan risk för fara eller onödigt hinder för fordon som färdas i samma färdriktning.
Det var nog det dummaste jag läst på länge.. att du ändå känner till trafikförordningen gör mig lite imponerad men jag blir nästan mörkrädd av att du inte förstår dig på vilka risker det innebär att inte se sig för i trafiken, låt bilen stå så vi slipper olyckor!
Gäst 2023-06-14 07:56 ! Citera #
Björn He 2023-06-13
Vissa fordon som skåpbilar har väl normalt dubbla backspeglar, alltså en mindre som sitter ovanpå den stora spegeln och som är vinklad längre ut från fordonssidan, för att kanske ge bättre uppsikt över sidan av fordonet. Hade alla bilar varit utrustade med såna dubbel-speglar så hade det varit möjligt att se i den så kallade döda vinkeln i spegel istället för att behöva titta vinkelrätt bakåt med huvudet; på skåpbilar går det väl oftast inte att titta snett bakåt, varför ska man behöva titta snett bakåt i en personbil då?

Det har ärligt talat hänt mig EN gång att jag närapå kolliderat med ett fordon bredvid, när jag försökte byta körfält. Jag såg tydligen inte bilen bredvid mig till höger i höger backspegel och jag råkade olyckligtvis missa den så kallade döda vinkeln innan körfältsbytet, men bilisten i körfältet till höger om mig tutade för att påkalla min uppmärksamhet då jag försökte byta körfält och var på väg att sidokrocka med honom, och då jag hörde honom tuta så tittade jag snett bakåt till höger där jag uppmärksammade honom, och då styrde jag tillbaka till det vänstra körfältet för att undvika kollision.
Men jag undrar om jag kanske borde ha kunnat se honom i en backspegel, om bilen bara vore utrustad med dubbelspeglar som på skåpbilar.
Du har nog missförstått trafikförordningen. Den ger inte sådana konkreta och praktiska råd. Det står till exempel inte att du måste titta med ögonen. Kan du köra säkert när du blundar, så är det OK enligt trafikförordningen :lol:
Björn He 2023-06-17 01:20 ! Citera #
Gäst 2023-06-14
Du har nog missförstått trafikförordningen. Den ger inte sådana konkreta och praktiska råd. Det står till exempel inte att du måste titta med ögonen. Kan du köra säkert när du blundar, så är det OK enligt trafikförordningen :lol:
Enligt Trafikförordningen får gående tydligen inte korsa en körbana vid rött ljus (för gående) på ett bevakat övergångsställe, men det är ju numera inte straffbart att gå mot rött ljus, i vart fall om det görs utan något fordon som närmar sig. Min uppfattning är faktiskt att det inte är absolut förbjudet att gå mot rött ljus, det kan ju inte vara absolut förbjudet att ”gå mot röd gubbe” om det inte är absolut förbjudet att gå över vägen utan övergångsställe - för ett bevakat övergångsställe där det är rött ljus för gående är ju nästan detsamma som en plats där övergångsställe saknas, och enligt Trafikförordningen får gående korsa en körbana även på annan plats än övergångsställe, OM det sker utan risk för fara eller hinder för fordonstrafiken.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
20
I går 22:20
1
I går 22:04
11
I går 21:40
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo