Start > Körkortsforum > Avbrutet körprov

Avbrutet körprov

Björn He 2024-03-08 18:39 ! Citera #
Gäst 2023-06-26
Om en inspektör är 100% säker på att det inte finns någon bil i körfältet så kommer den inte ta tag i ratten, utan det gör inspektören för att undvika en trafikolycka..
om inte inspektören vet att där inte är någon bil så vet inte den som kör det heller
Tycker du att exempelvis pappan har rätt att ta tag i ratten, om han skulle åka med mig i min bil (om jag nu vore bilägare) och notera att jag inte tittar (snett bakåt) i den så kallade döda vinkeln? Jag anser INTE att en medpassagerare i framsätet har rätt att ta tag i ratten, då borde inte en uppkörningsinspektör ha rätt att göra det heller, det är ändå kanske inte absolut nödvändigt att göra så, och att ta tag i ratten riskerar tvärtom att iscensätta en trafiksituation som kan vara mycket farligare än att byta körfält utan att titta snett bakåt; det borde ändå inte vara absolut nödvändigt att titta snett bakåt (bara för att se i den så kallade döda vinkeln) i god tid innan körfältsbyte eller sväng, för det går väl oftast att se ordentligt i backspegeln om någon cyklist eller annan fordonsförare befinner sig alldeles bredvid fordonet, att i en sån trafiksituation titta snett bakåt gör mer skada än nytta bedömer jag.

Förresten brukar vissa fordon som skåpbilar vara utrustade med dubbla backspeglar, som består av en stor huvudspegel och en andra mindre spegel ovanpå huvudspegeln vinklad längre ut från sidan av fordonet, för att ge god uppsikt i den så kallade dolda vinkeln som finns en bit längre ut. Om alla personbilar hade varit utrustade med såna dubbelspeglar så hade det inte absolut absolut nödvändigt, eller ens nödvändigt överhuvudtaget, att titta snett bakåt för att se i dolda vinkeln. De flesta fordonsförare som redan har körkort brukar ändå oftast inte titta snett bakåt innan körfältsbyte eller sväng, så då ska man inte behöva göra det. Det viktigaste är väl ändå att körfältsbyten sker utan risk för fara eller hinder för andra fordon.
förvirrad 2024-03-09 12:06 ! Citera #
Gäst 2022-10-08
Hej!
Det är så att jag nyss gjort min andra uppkörning och blev underkänd. Det gick åt helvete, att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket på grund av att jag ansågs som en ”trafikfara”

Skulle köra mot ett mål, då jag av nervositet missade utfarten vid en cirkulationsplats. Inspektören bad mig att åka vidare där jag skulle ta vänster vid nästa cirkulationsplats. När jag tänker byta fil efter jag blinkar vänster, greppar inspektören tag i ratten och styr bilden så att jag ytterligare åker runt rondellen.

Av häpnad frågar jag varför, och han sade att jag hade gett fel signal till de andra förarna eftersom jag inte blinkade rätt? Saken är den att det inte fanns så mycket bilar i rondellen och hade sett det innan kl är (halv 11 på en lördag)

Försöker se bort det och han ber mig att åka tillbaka, när han IGEN tar tag i min ratt utan att informera mig. Inser ganska snabbt att det är kört men han ber mig att åka in en parkering där jag skulle testa backa och parkera vilket gick bra.

Problemet är att inspektören bad mig att åka tillbaka till Trafikverket efter 10 minuters körning. Har så mycket ångest eftersom det står att provet är avbrutet och att ingrepp skett. Känner att det är över för mig nu, har aldrig haft några problem med cirkulationsplatser då jag är medveten om att vid körfältsbyte ska man kolla döda vinkeln och blinka. Känner bara att inspektören gjorde det värre för mig när han tog tag i ratten vilket gjorde att jag blev väldigt osäker, hade en bra säkerhetsmarginal till de andra bilarna.

Fick inte ens en till chans då jag har 30 minuters körning, men fick bara köra 10 minuter

Blev dessutom inte underkänd för trafiksäkerhet men för min manövrering? Ser ut som att inspektören endast tog mina fel från min första uppkörning och kuggade mig. Inspektören har sedan innan ett känt rykte att kugga folk, och blev direkt stressad när jag såg att jag skulle göra min uppkörning med honom.
Inget specifikt påhopp mot dig nu, har hört flera personer säga liknande saker på detta forum.
Hur fan vet folk om vilka inspektörer som är ”ökända” för att kugga folk?
Själv kan jag knappt ens hitta vilka bilar som används vid specifika trafikverk, men alla andra verkar ha världens information om ”passa dig för den kvinnliga inspektören i Tylösand, hon kuggar majoriteten!” (endast ett fake exempel).
Vart fan får alla insider informationen från?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest