Uppkörning Uppsala?
Jag ska köra upp i Uppsala. Har aldrig vart där och har 2,5 veckor på mig. Oroar mig mest för säkerhetskontrollen och att vara obekväm med bilen samt rutten (liksom vanliga kuggningsområden). Skulle uppskatta tips om rutten men också namn på bilen.
Farrfarr 2026-07-25Jag ska köra upp i Uppsala. Har aldrig vart där och har 2,5 veckor på mig. Oroar mig mest för säkerhetskontrollen och att vara obekväm med bilen samt rutten (liksom vanliga kuggningsområden). Skulle uppskatta tips om rutten men också namn på bilen.
Obekväm med bilen har jag inga tips på, det är bara mer volym av körning som kan hjälpa med det.
Rutten är ingenting du behöver oroa dig för. Tanken med en uppkörning är ju att du ska klara av att köra var som helst på inspektörens direktiv. Blir väldigt jobbigt om man ska försöka lära sig alla möjliga vägar i hela staden. Om det hjälper en med nerverna kan man ju kanske köra några gånger precis runt Trafikverket i Uppsala så man känner sig trygg däromkring iallafall.
Det minsta problemet är nog säkerhetskontrollen. Jag kollade på en YouTube video på tunnelbanan på väg till uppkörningen och det gick utmärkt. Kolla bara på Trafikos video på YT om säkerhetskontrollen och lär dig alla stegen. Har du dessutom 2,5v på dig borde det vara omöjligt att inte få den att fastna.