Start > Körkortsforum > Uppkörning Uppsala?

Uppkörning Uppsala?

Aravalen 2023-06-18 21:21 ! Citera #
På fjärde försöket lyckades jag äntligen köra upp i Uppsala. Att jag var noga förberedd, hade kört de sträckor som brukar komma tidigare och kollat kartan ordentligt innan hjälpte mycket, både rent praktiskt för att vara förberedd kring hur vägarna ser ut/hastighet etc, och mentalt.

På första försöket fick jag köra mot Sala (alltså vänster i andra cirkulationen från trafikverket, hade för låg hastighet när jag anslöt till 55:an) tog av mot Berthåga och sen sade han att jag skulle köra mot kyrkogården (Berthåga kyrkogård, förmodligen för att vända där), men jag missade skylten helt, så jag fick köra vidare längs med luthagsesplanaden. Jag fick därefter köra lite i bostadsområden där, men vid ett trafikljus fick jag hjärnsläpp och trodde att jag hade rött, även fast det var korsande trafik som hade rött (jag hade precis svängt in på den vägen så trafikljuset gällde inte mig), trafikläraren fick ingripa och jag fick underkänt.

På andra försöket fick jag köra först mot E4an och sen ta av mot björklinge, vända på den vägen och köra tillbaka (körde för fort förbi ett vägarbete och det var dessutom dåligt väglag med snö. Körde in mot stan (följde skyltar mot sjukhuset) men vid ett trafikljus så borde jag stannat då den slog om, men jag chansade och körde.

På tredje försöket fick jag också ta av mot björklinge. Jag tog av från vägen och vände, men när jag skulle köra tillbaka så hade jag för låg hastighet (enligt förarprövaren) och när jag kort därefter körde förbi en EPA-traktor så körde jag för nära.

På fjärde och sista så fick jag först följa skyltar mot E4an, sedan ta av mot Björklinge, köra mot och förbi Ulva (viktigt att köra långsamt och försiktigt på bron), parkera där (valfri parkering, gjorde en enkel nosparkering), körde vidare ut på väg 272, in mot Broby och vände på en mindre väg där, och sen tillbaka till trafikverket och parkera. Allt gick bra och jag kände mig lugn :) Fantastisk känsla. Totalt lade jag ca 39 000 kr och ett 30-tal lektioner förutom privatkörningen, men det var värt det.
Gäst 2023-12-23 13:32 ! Citera #
Klarade uppkörningen igår!
Automatbil Volvo xc60 Elektriskt!
Till er som ska köra upp i Uppsala!
Det ganska halt, slask och mörkt.
Kör inte 70 km i timmen i 70 väg kör istället 60-65 för vinterväglag. 0 grader ner så räknas det som vinterväglag.
Tänk på att det kommer mycket korsning och rundeller annars var allt lugnt
Gäst 2024-02-13 11:54 ! Citera #
Ni som har bokat uppkörning i Uppsala, boka om någon annanstans dom är extremt petiga! Klarade uppkörningen i Västerås
Boka vart som helst förutom Uppsala Sanna mina ord !

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 21:53
2
I dag 19:03
2
I dag 13:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov