Start > Körkortsforum > Teoriprovet 2021. Frågor till …

Teoriprovet 2021. Frågor till er som gjort det!

Linkopia 2021-06-22 01:22 ! Citera #
Som rubriken säger. Hur är teoriprovet 2021. Frågorna är till både de som blev godkända och inte godkända. Skriv gärna när ni gjorde provet. Och gärna om ni klarade provet eller inte.

Tyckte ni att provet var svårt ?
Vilka typ av frågor kom?
var det mycket mattefrågor? dvs där du var tvungen att räkna ut alkohol mått, stoppsträckor
Karl 2021-06-22 01:38 ! Citera #
Hej! Jag gjorde teoriprovet för 4 dagar sedan och fick godkänt med 57/65 poäng och jag tyckte att provet var mycket enklare eller lika enkla som frågorna man kan öva med på den här sidan. Det var mycket frågor som var i praktiska situationer. Typ hur skulle du göra i denna korsning osv. Jag tror inte att det var någon fråga där jag behövde räkna ut alkoholhalt eller sträcka eller använda mig av miniräknaren faktiskt vilket jag tyckte var lite konstigt. Men iallafall jag läste ut boken trafikens grunder samt övade lite på frågor på en app och dessutom hann jag gå igenom ca 500/1000 frågor här på denna sida och så fick jag 57/65 godkänt. Jag tyckte även att 50 minuter är jätte mycket tid och garanterat tillräckligt för att man inte alls ska stressa när man går igenom provet. Men jag måste erkänna att i sluter av provet när jag svarade på sista frågan så vågade jag knappt trycka på rätta av fruktan att jag kommer att få se röda bokstäver. Men det gick bra och jag jag fick se gröna bokstäver som tur och jag blev glad då jag har uppkörning idag och får nu köra den uppkörningen.

Mvh
Karl
Linkopia 2021-06-22 11:28 ! Citera #
Karl 2021-06-22
Hej! Jag gjorde teoriprovet för 4 dagar sedan och fick godkänt med 57/65 poäng och jag tyckte att provet var mycket enklare eller lika enkla som frågorna man kan öva med på den här sidan. Det var mycket frågor som var i praktiska situationer. Typ hur skulle du göra i denna korsning osv. Jag tror inte att det var någon fråga där jag behövde räkna ut alkoholhalt eller sträcka eller använda mig av miniräknaren faktiskt vilket jag tyckte var lite konstigt. Men iallafall jag läste ut boken trafikens grunder samt övade lite på frågor på en app och dessutom hann jag gå igenom ca 500/1000 frågor här på denna sida och så fick jag 57/65 godkänt. Jag tyckte även att 50 minuter är jätte mycket tid och garanterat tillräckligt för att man inte alls ska stressa när man går igenom provet. Men jag måste erkänna att i sluter av provet när jag svarade på sista frågan så vågade jag knappt trycka på rätta av fruktan att jag kommer att få se röda bokstäver. Men det gick bra och jag jag fick se gröna bokstäver som tur och jag blev glad då jag har uppkörning idag och får nu köra den uppkörningen.

Mvh
Karl
DETTA ÄR SKRIVET TILL ALLA SOM HAR GJORT TEORIPROVET UNDER 2021: ALLA SOM GJORT PROVET OCH LYCKATS ELLER INTE LYCKATS ÄR VÄLKOMNA MED EGNA SVAR OCH REFLEKTIONER- GENOM ATT SVARA PÅ FRÅGORNA NEDAN. Skriv gärna andra saker/frågor ni minns. TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN FINA MÄNNISKOR! :) :D

Tack Karl för värdefull information! Det var väldigt snällt av dig att dela din färska upplevelse. :)
Några korta frågor om du ser det här, och vill svara mer, så är du en genomgod person :) :
Hoppas uppkörningen gick bra för dig!

FRÅGOR:

Fanns det papper och penna där, om man ville skriva/räkna ut saker för hand?

Du skrev ” Det var mycket frågor som var i praktiska situationer. Typ hur skulle du göra i denna korsning osv.”
Var det en bild-fråga alltså ? Och var bilden ifrån en riktigt korsning eller var bilden ritad/skissad ?

Var det filmfrågor? Kunde man se dom igen eller bara en gång i så fall?

En fråga på samma svar: ”Det var mycket frågor som var i praktiska situationer. Typ hur skulle du göra i denna korsning osv.” . OK- Minns du någon specifik typ av fråga, som exempel? Alltså i svårighetsgrad. Jag hittar på för att förklara vad jag menar:
”vem får åka först om alla i en korsning har stopplikt (alltså stoppskylt)?” - svaret är ju att det inte finns någon regel utan att det är hänsyn som gäller. var det enklare eller svårare än så?

Minns du om några av dessa ämnen kom upp?

Släpvagnsvikter?

Dödade och skadade i Sverige- statistik?

Bromssträckor- där man var tvungen att omvandla siffror till rätt svar? Avstånd att se föremål med hel/halvljus i mörker?

Besiktning ( när måste du besikta en bil om den är så gammal)

Skadliga ämnen- Miljöfrågor?

Frågor om Datumparkering?

Frågor om barn i bilen, dvs vid vilken ålder och längd man måste sitta var, samt ha barnstol eller inte?

Frågor om när man ska ha och inte ha vinter/dubb/sommardäck- Frågor om datum alltså?


Var det kuggfrågor? Dvs svårt ställda frågor?

Och frågor med s.k negationer, där man aktiv valt att försvåra en ganska enkel fråga bara för att den som svarar ska tänka till innan hen svarar, som typ. ” Får du inte åka till höger om det är en tisdag?”

Var svarsalternativen väldigt lika varandra? Eller stack en del svar ut, som nästan larviga svar och man då lätt, genom uteslutningsmetoden kunde välja mellan, tillslut två svar av fem stycken?
Bnb 2021-06-22 16:57 ! Citera #
Hej alla som ska göra prov under 2021,
har varit kunskapsprov 10 juni men fick underkänd så tråkigt att man klarar här 70 frågor och de 65 var rätt men när man gör riktigt prov hade jag 47 rätt svar och frågorna har jag båda videofrågor samt vanliga frågor men inga såna bromstid eller något annan frågor som man behöver räkna. Men det finns miniräknare om man behöver.
Jag hade 5 av 5 rätt på miljöfrågor men hade ganska mindre rätt trafiksäkerhet och trafikregler men jag ska ha prov igen imorgon håller tummarna hoppas jag får godkänd.
Frågorna helt annorlunda än dessa frågor som den webbsida har, så och svaret är väldigt lika med varandra man blandar ihop, men jag kommer ihåg alla frågor som jag har haft. Lycka till alla !
Hej 2021-06-22 17:09 ! Citera #
Klarade teoriprovet på första försöket i april! Tyckte frågorna påminde mycket om provtesterna man gör och jag upplevde inte att det var kuggfrågor eller att svaren var konstigt formulerade. Jag var beredd på att det skulle vara mycket svårare för att man hör just det! Eller så kanske jag bara hade tur. Men är man väl förberedd ska det inte vara några konstigheter. Jag pluggade i appen jag fick via körskolan samt appen iKörkort.

Fick en videofråga och den kunde jag se hur många gånger som helst.

Ta det bara lugnt, läs frågorna ordentligt och markera dom du är osäker på så kan du gå tillbaka till dom senare.

Stort lycka till !!!
Gäst 2021-06-28 21:03 ! Citera #
är en nybörjare.

men vad är kuggfrågor?
Linkopia 2021-06-29 15:48 ! Citera #
Kuggfråga =

”speciellt klurig fråga eller problem som ofta ser ut att vara lättare än den egentligen är; fråga som genom sin formulering leder en till fel svar ”

Enkelt förklarat så handlar det om att det ställd en enkel fråga på ett klurigt sätt bara för att få personen att tänka till- dvs försvåra. Men så verkar det tydligen inte vara. Man har tydligen inte kuggfrågor
Jonas 2021-07-12 01:36 ! Citera #
Jag gjorde teoriprovet tidigare i år, med 61 rätt.

Det kom en fråga om datumparkering, ett par filmfrågor (man kan se filmerna så många gånger man vill), och en del frågor som var miljörelaterade (där ingår också eco-driving).

Jag skulle inte säga att det var några kuggfrågor, men däremot är det viktigt att man läser frågorna noga. Jag fick två frågor där jag först upplevde att flera av alternativen var lika rätt, men vid en extra koll visade det sig att jag läst frågan fel (i ena fallet mest sannolikt för att den var väldigt lik en fråga som fanns på en av de online-test jag gjort men ställd lite annorlunda, och svaren passade in på den frågan jag övat på).

På många frågor var det relativt uppenbart vad som var rätt svar, medans andra hade mer likartade svarsalternativ. Av de 70 frågorna på provet så markerade jag 11 som osäkra (hoppade över dem för att senare gå tillbaka till dem), de resterande 59 svarade jag på utan längre fundering och ändrade inte på senare.
Linkopia 2021-07-12 11:41 ! Citera #
Jonas 2021-07-12
Jag gjorde teoriprovet tidigare i år, med 61 rätt.

Det kom en fråga om datumparkering, ett par filmfrågor (man kan se filmerna så många gånger man vill), och en del frågor som var miljörelaterade (där ingår också eco-driving).

Jag skulle inte säga att det var några kuggfrågor, men däremot är det viktigt att man läser frågorna noga. Jag fick två frågor där jag först upplevde att flera av alternativen var lika rätt, men vid en extra koll visade det sig att jag läst frågan fel (i ena fallet mest sannolikt för att den var väldigt lik en fråga som fanns på en av de online-test jag gjort men ställd lite annorlunda, och svaren passade in på den frågan jag övat på).

På många frågor var det relativt uppenbart vad som var rätt svar, medans andra hade mer likartade svarsalternativ. Av de 70 frågorna på provet så markerade jag 11 som osäkra (hoppade över dem för att senare gå tillbaka till dem), de resterande 59 svarade jag på utan längre fundering och ändrade inte på senare.
Tack Jonas!
Det var värdefullt! Idag har jag teoriprov och hoppas det kommer gå bra.
Du nämnde om datumparkering. Minns du hur svår den kan ha varit. Jag skickar en länk nedan. Om du slår ett getöga på det vilken typ av fråga om datumparkering kom upp?

https://www.google.com/search?q=datumparkering&sxsrf=ALeKk03ZLJ8i_F-Dt7s3IFm_ZDdmjjJ_AA:1626082518028&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiA0vK2nd3xAhVjpIsKHSusBs0Q_AUoAXoECAEQAw&biw=1536&bih=722

Frågor som var miljörelaterade. Vilken typ var det?, var det om ”Föroreningar och miljöskadliga ämnen”
eller enklare än så? Se lite kort på länken nedan om du vill:

https://korkortonline.se/teori/fororeningar/

Btw. Har du även lyckats med körprovet?

mvh

ps: om fler har gjort teoriprovet nyligen så får de gärna skriva och berätta eller kommentera något värdefullt :) ds
Linkopia 2021-07-14 00:26 ! Citera #
Yes! Jag lyckades med teorin i förrgår! Jag fick 58 rätt av 65 möjliga. 52 rätt är ju kravgränsen . Jag skrev upp på första försöket.

Provet var ganska lätt tyckte jag. Inga konstiga frågor om vikter , stoppsträckor eller släpfordon eller några uträkningsuppgifter. Jo en, men den kunde jag räkna ut i huvudet. Är värdelös på matte. Det var en fråga om vad reaktionstiden blir om man bromsar i en viss fart.

Frågorna är inte krångliga. Filmerna lätta. Och svarsalternativen tämligen lätta att kunna sålla bort orimliga svar ifrån. Jag har bara pluggat via Övningskörning.com och här på körkortonline.se Samt att jag har googlat på det jag undrat över lite extra, i det ämnet jag tyckte var svåra. och sett alla filmer som kommer upp i det ämnet, sett ifrån olika synvinkel.

Det som var det definitivt svåraste var TIDEN! Jag blev väldigt stressad, så det gäller att hålla takten. Nu tar jag alltid tagit väldigt god tid på mig. Jag gick ut allra sist ur salen. Fastnar man i nått, så svara vad du tror är rätt och markera och gå tillbaka sen.

Jag har gjort ett pluggschema, men inte ett tidsschema. Där har jag, på ett Excelblad skrivet upp alla ämnen man ska lära sig och sen kryssat i när jag anser mig kunna uppgiften eller misslyckats. Men varje uppgift har jag läst och gjort prov på 6 gånger utspritt på 4 månader. Jag har gjort alla teoriprov på Övningskörning.com och lagt in det i Excel bladet.
Sista veckan gick jag igenom allt en gång till. Men också all prov , här på denna sida.
Jag har på sista månaden haft mellan 87-100 % rätt i allt. Har man inte det bör man nog plugga mer. Hur proven på internet går är en extremt bra värdemätare om du kommer att klara det riktiga provet eller ej. Ge dig inte för ens du fattar hela innebörden i något du inte fattar.


Jag har gjort noteringar om det är något som jag måste öva på extra.
Sen har min flickvän förhört mig, muntligt på det jag tyckt var svårt och på det sättet fått väldigt bra hjälp. Jag har ADHD.

Det är inte hela världen om man kuggar några gånger. På det igen! och fundera på vad som gick snett och skriv upp det och plugga extra och gör om och gör rätt!
Lycka till, till er som ska göra provet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 11:04
1
I dag 10:37
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor