Start > Körkortsforum > Bästa tid för uppkörning?

Bästa tid för uppkörning?

mona 2017-04-18 13:37 ! Citera #
Marie 2017-04-18
TYVÄRR vill dom bara tjäna pengar på oss som e lite osäkra
Vad tycker du Marie?
Gäst 2017-04-18 22:57 ! Citera #
Marie 2017-04-18
TYVÄRR vill dom bara tjäna pengar på oss som e lite osäkra
Varför bokar du en uppkörning om du är osäker??
Då får man skylla sig själv om kuggar om man kommer till en uppkörning när man inte ens litar på sig själv...
patrik 2019-09-09 13:48 ! Citera #
Jag håller helt med dig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
BS 2019-09-10 05:35 ! Citera #
Du bokar så klart in en fredag, gärna eftermiddag. Vem är inte på lite extra bra humör när det vankas helg? Inspektören lär ha tankarna på ledighet och tacomys så mindre fel kommer att gå obemärkt förbi.
johan 2019-10-26 09:37 ! Citera #
Jag fick min tid 08.00 vilken jag trodde var sjävmord. Men dem anpassar vägen efter hur mycket trafik som finns.
Det slutade med att jag BARA körde en landsväg hela uppkörningen, gjorde inget annat!
klarade på första försöket
Mohamed 2023-04-16 12:31 ! Citera #
Moha; Är 14:45 bra tid för buss uppkörning?
Gäst 2023-10-09 12:57 ! Citera #
Jag hade tid för uppkörning klockan 09.00. Började körningen ungefär 5 över 9. Väldigt bra tid att köra upp på. Nästintill ingen trafik :) klarade det
Björn He 2023-10-09 14:12 ! Citera #
När jag blev godkänd på uppkörningen så hade jag uppkörning ungefär klockan 8:15 till 9:00 en torsdagsmorgon i Västerås, men jag fick mestadels köra relativt mycket i tätbebyggt område + på några närliggande mindre landsvägar utanför tätorten, som var väldigt lättkörda med ovanligt lite trafik, och allt på min godkända uppkörning gick utmärkt, utom en småsak, att jag fick motorstopp då jag hade väjningsplikt vid infart på en 50-väg, eftersom det var en uppförslutning vid väjningsplikten, men det var lyckligtvis ingen allvarlig katastrof, för jag hade inga bilar bakom mig, och jag kunde komma igång snabbt genom att starta om och sedan göra ett nytt försök att köra vidare.
Jag rekommenderar att köra upp i Västerås, med hänvisning till min erfarenhet av att det är en mycket bekväm stad, med mycket bra och säkra vägar som är lätta att köra på, bara man följer gällande trafikregler och förväntade avsökningsrutiner.

Inspektören jag blev godkänd med gjorde inget ingripande, till skillnad från hans kollega som kuggade mig på första försöket, som gjorde ett rätt onödigt ingripande då jag närmade mig ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, vid Våghusbron i cirka 50 km/tim, på en 50-väg dessutom. I det fallet borde han hellre bara ha låtit mig köra i 50 över istället för att ingripa genom att bromsa mig; han skulle väl inte ha försökt bromsa mig om jag hade försökt köra i 50 över det där ”farthindret” idag? Så tycker jag inte han bör ha gjort så på körprovet heller, han gjorde väl det bara för att han inte vågade låta mig köra i 50 över. Han tänkte inte på att det kanske förekommit att någon fordonsförare kört i 50 över det, men att köra i 50 över det behöver inte leda till någon skada. Jag vet ett fall där en förare kört i 50 över det där ”farthindret”, som ansågs vara ”svårt att se ordentligt i god tid”, det ansåg jag också första gången jag fick köra där, jag hade väl aldrig kört där innan första uppkörningsförsöket, men alla tar väl inte hänsyn till att man inte känner till vägarna hur bra som helst.
Gäst 2023-10-09 18:21 ! Citera #
Björn He 2023-10-09
När jag blev godkänd på uppkörningen så hade jag uppkörning ungefär klockan 8:15 till 9:00 en torsdagsmorgon i Västerås, men jag fick mestadels köra relativt mycket i tätbebyggt område + på några närliggande mindre landsvägar utanför tätorten, som var väldigt lättkörda med ovanligt lite trafik, och allt på min godkända uppkörning gick utmärkt, utom en småsak, att jag fick motorstopp då jag hade väjningsplikt vid infart på en 50-väg, eftersom det var en uppförslutning vid väjningsplikten, men det var lyckligtvis ingen allvarlig katastrof, för jag hade inga bilar bakom mig, och jag kunde komma igång snabbt genom att starta om och sedan göra ett nytt försök att köra vidare.
Jag rekommenderar att köra upp i Västerås, med hänvisning till min erfarenhet av att det är en mycket bekväm stad, med mycket bra och säkra vägar som är lätta att köra på, bara man följer gällande trafikregler och förväntade avsökningsrutiner.

Inspektören jag blev godkänd med gjorde inget ingripande, till skillnad från hans kollega som kuggade mig på första försöket, som gjorde ett rätt onödigt ingripande då jag närmade mig ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, vid Våghusbron i cirka 50 km/tim, på en 50-väg dessutom. I det fallet borde han hellre bara ha låtit mig köra i 50 över istället för att ingripa genom att bromsa mig; han skulle väl inte ha försökt bromsa mig om jag hade försökt köra i 50 över det där ”farthindret” idag? Så tycker jag inte han bör ha gjort så på körprovet heller, han gjorde väl det bara för att han inte vågade låta mig köra i 50 över. Han tänkte inte på att det kanske förekommit att någon fordonsförare kört i 50 över det, men att köra i 50 över det behöver inte leda till någon skada. Jag vet ett fall där en förare kört i 50 över det där ”farthindret”, som ansågs vara ”svårt att se ordentligt i god tid”, det ansåg jag också första gången jag fick köra där, jag hade väl aldrig kört där innan första uppkörningsförsöket, men alla tar väl inte hänsyn till att man inte känner till vägarna hur bra som helst.
Uppenbarligen tycker du och inspektören olika om när det är rätt att ingripa och bromsa.
Och tur är väl det ty du är inte inspektör.
Olika bilar klarar farthinder olika snabbt, något att tänka på i framtiden!
Björn He 2023-10-10 00:18 ! Citera #
Gäst 2023-10-09
Uppenbarligen tycker du och inspektören olika om när det är rätt att ingripa och bromsa.
Och tur är väl det ty du är inte inspektör.
Olika bilar klarar farthinder olika snabbt, något att tänka på i framtiden!
Jag har aldrig provkört i 50 över det där ”farthindret” i Västerås där inspektören som kuggade mig bromsade mig men om jag hade varit i Västerås idag så hade jag gärna gjort det bara för att prova hur det känns och om inspektören verkligen har rätt som säger att körning i så hög fart över ett sånt ”farthinder” verkligen är olämpligt farligt. Skulle min bil klara sig oskadd så skulle det bevisa att inspektören har fel, och gjort fel som bromsade mig; han skulle väl inte ha bromsat mig om han suttit med i min bil idag?!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest