Start > Körkortsforum > LINKÖPINGARE eller ni som kört…

LINKÖPINGARE eller ni som kört upp där - SE HIT!

legenden 2021-08-09 23:41 ! Citera #
Halloj! Det är kanske för sent för den som frågade men någon annan kan få nytta av svaret. Jag körde upp idag 9/8-21 ifrån Trafikverkets nya kontor i Tannefors.

Min rutt var följande: ut från Trafikverket på gamla Tanneforsvägen, höger ut på Hagalundsvägen till Köpetorpsrondellen och ut på väg 35 mot Västervik. Sedan åkte jag länge på väg 35 till Vårdsbergsrondellen och åkte av på avfarten mot Hjulsbro och en bra bit på landsväg på Vårdsbergsvägen. Där fick jag svänga vänster till en mycket liten konstig grusväg och vända (i form av backa runt hörn) och åka vidare på Vårdsbergsvägen.

Efter en stund fick jag svänga höger (hittar inget namn på vägen men koordinater: 58°22’40.7”N 15°43’15.5”E) vilket är en mycket smal och krokig landsväg, som ledde till ett industriområde där jag fick köra rakt igenom (förmodligen för att kolla så att jag kunde högerregeln). Ut ur industriområdet till samma väg, som leder till en rondell tillbaka till väg 35. Och sen följde jag 35:an tillbaka, Saab-rondellen till Tannefors och tillbaka till Trafikverket.

Hoppas att detta hjälpte någon, jag hade tyckt det varit så skönt att provköra en rutt innan som jag visste kunde komma. För övrigt klarade jag det (trots att uppkörningen startade dåligt och dramatiskt) och vill tipsa om att aldrig sluta köra ert bästa bara för att ni gjort ett misstag. Det är helhetsbilden som bedöms och kör man trafiksäkert med god manövrering kan de förlåta ett misstag ;)
The light 2021-08-10 18:34 ! Citera #
legenden 2021-08-09
Halloj! Det är kanske för sent för den som frågade men någon annan kan få nytta av svaret. Jag körde upp idag 9/8-21 ifrån Trafikverkets nya kontor i Tannefors.

Min rutt var följande: ut från Trafikverket på gamla Tanneforsvägen, höger ut på Hagalundsvägen till Köpetorpsrondellen och ut på väg 35 mot Västervik. Sedan åkte jag länge på väg 35 till Vårdsbergsrondellen och åkte av på avfarten mot Hjulsbro och en bra bit på landsväg på Vårdsbergsvägen. Där fick jag svänga vänster till en mycket liten konstig grusväg och vända (i form av backa runt hörn) och åka vidare på Vårdsbergsvägen.

Efter en stund fick jag svänga höger (hittar inget namn på vägen men koordinater: 58°22’40.7”N 15°43’15.5”E) vilket är en mycket smal och krokig landsväg, som ledde till ett industriområde där jag fick köra rakt igenom (förmodligen för att kolla så att jag kunde högerregeln). Ut ur industriområdet till samma väg, som leder till en rondell tillbaka till väg 35. Och sen följde jag 35:an tillbaka, Saab-rondellen till Tannefors och tillbaka till Trafikverket.

Hoppas att detta hjälpte någon, jag hade tyckt det varit så skönt att provköra en rutt innan som jag visste kunde komma. För övrigt klarade jag det (trots att uppkörningen startade dåligt och dramatiskt) och vill tipsa om att aldrig sluta köra ert bästa bara för att ni gjort ett misstag. Det är helhetsbilden som bedöms och kör man trafiksäkert med god manövrering kan de förlåta ett misstag ;)
Tack så mycket legenden! En fråga om du har möjlighet att svara, så blir jag jätte tacksam. Har uppkörning om 1 mån ca och bor inte själv i Linköping.
När du fick köra ut på väg 35 ifrån cirkulationen som heter ” Köpetorpsrondellen ” och kör på den dubbelfiliga vägen (Råberga leden) som går förbi flygplatsen. Då kör man i 80 och passerar helt plötsligt en plankorsning ( räls). Vi alla plankorsningar ska man ju köra sakta i rätt växel och titta och sen köra över. Där är ju extremt dålig sikt där.

Jag undrar hur du gjorde där? Saktade du ner. och till hur mycket i så fall.
Eller dundrade du på i 60-80 km/h?
Här är en länk:
https://www.google.com/maps/@58.4049271,15.65001,3a,75y,193.07h,72.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1syt4JtVgI_xSLghLYzYOXFA!2e0!7i13312!8i6656

kanske kommer där någon mer fråga, om det är OK.
Ha en fortsatt fin dag! Och grattis till kortet! :) :) :)
legenden 2021-08-10 20:49 ! Citera #
The light 2021-08-10
Tack så mycket legenden! En fråga om du har möjlighet att svara, så blir jag jätte tacksam. Har uppkörning om 1 mån ca och bor inte själv i Linköping.
När du fick köra ut på väg 35 ifrån cirkulationen som heter ” Köpetorpsrondellen ” och kör på den dubbelfiliga vägen (Råberga leden) som går förbi flygplatsen. Då kör man i 80 och passerar helt plötsligt en plankorsning ( räls). Vi alla plankorsningar ska man ju köra sakta i rätt växel och titta och sen köra över. Där är ju extremt dålig sikt där.

Jag undrar hur du gjorde där? Saktade du ner. och till hur mycket i så fall.
Eller dundrade du på i 60-80 km/h?
Här är en länk:
https://www.google.com/maps/@58.4049271,15.65001,3a,75y,193.07h,72.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1syt4JtVgI_xSLghLYzYOXFA!2e0!7i13312!8i6656

kanske kommer där någon mer fråga, om det är OK.
Ha en fortsatt fin dag! Och grattis till kortet! :) :) :)
Kör hårt med frågorna!

Såhär: sättet du beskriver är ju i teorin helt rätt beteende vid plankorsning. Men i praktiken så är den delen av Linköping helt skevt planerad. Det borde inte vara 80-väg och inte borde den korsa järnvägen där heller... jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag körde i 55-60 km/h, med bromsberedskap och så rörlig blick som det gick. Det var inte trafiksäkert att gå ner till för låg hastighet på den vägen heller.

Hoppas det gjorde dig visare! :lol:
The light 2021-08-11 01:12 ! Citera #
Tack så jättemycket än en gång. Snällt av dig! Ja, jag kom fram till samma slutsats som dig. Det kan inte vara rimligt att köra så sakta där. Tror nog att det är en sån tågkorsning som finns i vissa städer där tåget stannar helt innan vägen/bommarna. Och ser att de nere och ingen bil som kör. Sen kör den vidare. Det är ett sätt att slippa betala för en bro eller tunnel. Men jag kommer naturligtvis ha uppsikt. Men det vill man ju alltid ha vid plankorsningar.

En liten till fråga om jag får fråga. Om det inte blir för privat. Men du skrev du fick körkortet ”trots att uppkörningen startade dåligt och dramatiskt”. Vad var det som startade dåligt för dig? Vad var det ”dramatiska” ?
Btw. Hur kändes och hur gick det för dig i cirkulationerna som du passerade. Jag vet nu vilka 4 st cirkulationer du syftar på som du kört i.

Var det något annat du kände som var extra trixigt? Bilen, kontrollanten, filbyten, hastigheter (skyltar mm orienteringstavlor och lokaliseringsmärken?), högerregeln. Hackefors bör varit ”industriområdet du var i”.
Anser du att det var en svår uppkörning? och var du nervös eller lugn? vad hade du för säkerhetskontroll? Vilken bil fick du köra (märke)? Tog du för manuell eller automat växel?


Minns du vilken grusväg det var som du svängde till vänster, och fick backa runt hörn? Här är några länkar ifrån Google.S.V. Som skulle kunna vara någon av dom.
Jag misstänker att det är den första länken. jag skickar två länkar på den vyn. Den första är ifrån vägen sett. Den andra uppifrån.

https://www.google.com/maps/@58.3876779,15.745578,3a,60y,188.91h,86.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-72xaoWeJT3HbmUx23Ywjw!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.com/maps/dir/58.4070275,15.6480307/58.4110187,15.6537732/58.3935656,15.7619693/58.3964049,15.6996331/58.4066244,15.6479063/@58.3895593,15.7472331,270a,44.2y,156.99h,44.89t/data=!3m1!1e3!4m12!4m11!1m0!1m0!1m5!3m4!1m2!1d15.7522539!2d58.3908197!3s0x46596c69325dd615:0xe3a25b516feff083!1m0!1m0!3e0

https://www.google.com/maps/@58.3848063,15.7365819,3a,87.4y,197.24h,77.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4yIg_bCrKvaa7a37R9S17g!2e0!7i13312!8i6656

På bilden nedan finns ju en del kabelvindor och det gjorde det förmodligen inte då du körde (om de nu var där)

https://www.google.com/maps/@58.3813614,15.729206,3a,75y,185.82h,87.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1su5AtdWwcIp-_x3qxw5M9sw!2e0!7i13312!8i6656

När du sen kom till området ”Hackefors”. Körde du raka vägen igenom eller tog du in på någon av sidogatorna?
En sista privat fråga som du verkligen inte måste svara på. Men är lite nyfiken med tanke på din körsträcka och att du fick kortet. Var det din första uppkörning? Är du kille eller tjej? Ungefär vilken ålder är du i? Du verkar erfaren och verkar agerat proffsigt och så på uppkörningen. Och du är en väldigt snäll och hjälpsam person:) Vem du än är ”legenden”- för det är du nu, i mina ögon! :)

Många frågor... :)
mvh
The light
legenden 2021-08-16 19:01 ! Citera #
The light 2021-08-11
Tack så jättemycket än en gång. Snällt av dig! Ja, jag kom fram till samma slutsats som dig. Det kan inte vara rimligt att köra så sakta där. Tror nog att det är en sån tågkorsning som finns i vissa städer där tåget stannar helt innan vägen/bommarna. Och ser att de nere och ingen bil som kör. Sen kör den vidare. Det är ett sätt att slippa betala för en bro eller tunnel. Men jag kommer naturligtvis ha uppsikt. Men det vill man ju alltid ha vid plankorsningar.

En liten till fråga om jag får fråga. Om det inte blir för privat. Men du skrev du fick körkortet ”trots att uppkörningen startade dåligt och dramatiskt”. Vad var det som startade dåligt för dig? Vad var det ”dramatiska” ?
Btw. Hur kändes och hur gick det för dig i cirkulationerna som du passerade. Jag vet nu vilka 4 st cirkulationer du syftar på som du kört i.

Var det något annat du kände som var extra trixigt? Bilen, kontrollanten, filbyten, hastigheter (skyltar mm orienteringstavlor och lokaliseringsmärken?), högerregeln. Hackefors bör varit ”industriområdet du var i”.
Anser du att det var en svår uppkörning? och var du nervös eller lugn? vad hade du för säkerhetskontroll? Vilken bil fick du köra (märke)? Tog du för manuell eller automat växel?


Minns du vilken grusväg det var som du svängde till vänster, och fick backa runt hörn? Här är några länkar ifrån Google.S.V. Som skulle kunna vara någon av dom.
Jag misstänker att det är den första länken. jag skickar två länkar på den vyn. Den första är ifrån vägen sett. Den andra uppifrån.

https://www.google.com/maps/@58.3876779,15.745578,3a,60y,188.91h,86.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1s-72xaoWeJT3HbmUx23Ywjw!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.com/maps/dir/58.4070275,15.6480307/58.4110187,15.6537732/58.3935656,15.7619693/58.3964049,15.6996331/58.4066244,15.6479063/@58.3895593,15.7472331,270a,44.2y,156.99h,44.89t/data=!3m1!1e3!4m12!4m11!1m0!1m0!1m5!3m4!1m2!1d15.7522539!2d58.3908197!3s0x46596c69325dd615:0xe3a25b516feff083!1m0!1m0!3e0

https://www.google.com/maps/@58.3848063,15.7365819,3a,87.4y,197.24h,77.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4yIg_bCrKvaa7a37R9S17g!2e0!7i13312!8i6656

På bilden nedan finns ju en del kabelvindor och det gjorde det förmodligen inte då du körde (om de nu var där)

https://www.google.com/maps/@58.3813614,15.729206,3a,75y,185.82h,87.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1su5AtdWwcIp-_x3qxw5M9sw!2e0!7i13312!8i6656

När du sen kom till området ”Hackefors”. Körde du raka vägen igenom eller tog du in på någon av sidogatorna?
En sista privat fråga som du verkligen inte måste svara på. Men är lite nyfiken med tanke på din körsträcka och att du fick kortet. Var det din första uppkörning? Är du kille eller tjej? Ungefär vilken ålder är du i? Du verkar erfaren och verkar agerat proffsigt och så på uppkörningen. Och du är en väldigt snäll och hjälpsam person:) Vem du än är ”legenden”- för det är du nu, i mina ögon! :)

Många frågor... :)
mvh
The light
Tja!
* Uppkörningen började med att jag backade för nära en annan bil och min bils autonödstopp kicka in...
* Cirkulationerna gick bra, de är inte svårare än någon annan
* Det enda av din lista som jag tyckte var svårt var bilens hantering, växelspaken var mer som en knopp och inte spak vilket resulterade i en omberäkning av hur man växlar haha. Det var en Volvo v60 har jag för mig, en riktigt ny en.
* Jag anser att den var en ganska lätt uppkörning för någon som kört mycket på landsväg, en ganska klurig en för någon som inte gjort det. Jag var väldigt lugn, körde upp i manuell bil och fick kolla däcken som säkerhetskontroll.

Det är absolut den första länken av de du skickade som jag skulle svänga in på.

Det var min första uppkörning, är 20 år och tjej :)

Ha de gött!
Gäst 2021-09-02 14:34 ! Citera #
Hej! Har också kört upp i Linköping på ”nya stället”.

Tyckte jag hade en trevlig inspektör, kändes bra direkt. Han frågade mig också om det var okej att småprata och jag sa ja, brukar bli mindre nervös om man får prata :lol:

Först fick jag göra en säkerhetskontroll och skulle kolla däcken.

Sen fick jag backa ut från parkeringsfickan och köra till vänster efter spåret och sen till höger och åka på Nya Tanneforsvägen och sen höger till bostadsområdet. Det var lite svårt att se i det området om det var en väg som svängde eller om det var en infart. Sen kom man tillbaka till Gamla Tanneforsvägen och så körde jag över spåret igen och åkte till en rondell och fick instruktionen att åka mot E4. Så åkte genom massa rondeller tills jag kom till E4 och fick instruktionen att ta påfarten mot Helsingborg.

Om ni inte åkt på den påfarten innan så skulle jag tipsa om att öva där. Man åker först på en 90 väg och sen kommer en skarp sväng till höger så att man nästan måste köra i 50. Där fick jag tipset av en körskolelärare att växla ner till typ 3:an och sen när det rätar ut sig så kan man gasa på ordentligt.

Fick sen instruktionen att åka mot Linköping. Var massa vägarbeten och sånt där och man får vara beredd på att byta fil ett par gånger! Sen skulle jag åka mot centrum, vart chockad att jag inte skulle åka genom Vallarondellen, det hade jag ju övat en massa på! Sen var det mest raka vägen tillbaka till Trafikverket.
Gäst 2021-09-17 20:18 ! Citera #
Hej! Jag körde också upp i Linköping nu i måndags så hade också det nya stället. På säkerhetskontrollen fick jag kolla mönsterdjupet på däcken.

Vi körde ut från parkeringen, korsade plankorsningen och körde höger ut på gamla Tanneforsvägen. Sen fick jag följa skyltar mot E4an, vilket innebar att åka höger ut på Hagalundsvägen och sen upp på 35an. Är en hel del rondeller innan man når E4an. Kom ihåg att sakta ner i kurvan innan du kommer ut på E4an, kände själv att jag inte bromsade tillräckligt mycket där. Ute på E4an körde jag upp till hastigheten (tror det var 110) och la i 6an. Hade inte kört med 6 växlar förut så frågade om det var rimligt och inspektören sa: testa om det funkar, vilket jag då gjorde. Sen skulle jag följa skyltar mot Berg, vilket inte var allt för långt. Körde om en lastbil också.

Åkte av motorvägen och vänster i rondellen mot Berg. Där fick jag köra en liten bit innan inspektören sa att jag skulle svänga vänster in på en liten grusväg. Han sa även att jag skulle göra min egna bedömning och bestämma själv hur det skulle göras. Jag kollade hur trafiken såg ut och det var väldigt lugnt och inte mycket bilar, ingen bakom och knappt några mötande. Så jag valde att göra en vänstersväng pga det. Jag var tydlig med att berätta hur jag tänkte här. Sen körde vi på grusvägen en liten bit och sen skulle jag vända. Vi körde sen tillbaka till den större vägen och sen skulle jag följa skyltar mot Linköping.

Sen körde vi vänster i Nygårdsrondellen och jag skulle köra in på Biltemas parkering och backa in på en lämplig parkeringsplats. Sen körde vi höger ut från parkeringen och direkt höger igen och sen vänster upp på Tornbyvägen. Där skulle jag följa skyltar mot centrum. Det var lite vägarbeten på den vägen med rekommenderade hastigheter.

I Steningenrondellen körde vi vänster och sen följde jag inspektörens guidning tillbaka till körskolan.

Jag valde att prata rätt mycket under uppkörningen för min egna skull men tror även inspektören då kunde följa med på varför jag gjorde som jag gjorde i vissa fall. Gjorde lite småmissar här och där men var i slutändan godkänd! Woho!
Gäst 2021-11-12 02:27 ! Citera #
Linköping uppkörning
Fick backa ut parkeringen och senare fick svänga till höger efter järnvägen körde.
Senare fick jag göra en vänster sväng mot kungberghallen och parkerade där tips lägg i ettan växel och krypkör för att parkeringen är liten. Efteråt fick jag kör mot E4 i rondellen fick jag svänga mot linghem körde rak fram till det kom en landsväg och svängde in där tips(använd Vägrenen men det ganska svårt att se den på grund av den är jävligt kort och onödigt. In i landvägen gjorde jag vänstersväng och senare backa runt hörnet fick svänga ut landvägen till vägen jag kom ifrån och senare körde jag mot trafikskolan. Blev kuggat på grund av inte använda vägrenen plus stod lite bakom stopplinje. Det gör stor skillnad från inspektör till annan så man behöver lite tur också .

Lycka till hoppas det hjälper någon
Gäst 2023-05-11 06:41 ! Citera #
Inspektören lade extra tid och möda på att hitta realexisterande och fiktiva skäl för att underkänna mig. För det första valde han att förlänga den sedvanliga uppkörningstiden från 25 minuter till över 50 minuter. För det andra skuldbelade han mig för andras trafikförseelser - till exempel när en bil med släp valde att höja sin hastighet från 80 till 100 medan jag körde om den på motorvägen. Omständigheten att jag till slut lyckades köra om bilen inom den tillåtna hastighetens ramar och med god marginal till den avviserade avfarten räknades inom
inspektörens begreppsvärld inte som en framgång utan som ett tecken på ”dålig planering”. I samma anda påstod inspektören att det var mitt fel att framförvarande bil vid en vänstersväng från Järnvägsgatan mot Sankt Larsgatan låste in mig mellan bakomvarande övergångsställe och framförvarande rött trafikljus - fastän jag lyckades på
positionera mig på så sätt att jag inte hindrade bakomvarande fotgängare vid övergångsstället eller framförvarande trafikflöde. Vidare hittade inspektören på några icke-existerande fordon i form av en fiktiv elsparkcykel (som skulle ha kunnat köra ikapp mig när jag korsade en cykelväg) samt en fiktiv bil (som jag skulle kunnat missa sammanväva med på motorvägen) för att kunna motivera ytterligare två poängavdrag, fastän ingetdera fordon syntes i närheten till mig i det verkliga livet. Nu skulle den ena eller andra svenskfödde kunna undra hur det kan komma sig att en liten bilinspektör vid Trafikverket i Linköping verkar så angelägen om att finna extra fel att han förlängar sitt eget arbetspass med 100%. Den som råkar vara utomlandsfödd känner emellertid igen mönstret alltför väl! Därför kan jag bara råda er alla som råkar ha minsta spår av invandrarbakgrund att akta er för inspektören med följande signalement och att dokumentera uppkörningen noga - om möjligt med hjälp av ett vittne: Medelålders man, smal och ljushårig samt slätrakad.
Gäst 2023-05-11 09:18 ! Citera #
Lär dig köra bil istället för att skylla på andra. Att din uppkörning förlängs är för att inspektören är osäker och vill ge dig mer tid att visa att du kan köra bil. Men att du tycker att det gång på gång är andras fel att du inte kan göra rätt tyder på att du inte är redo för körtkort.

Så det är bara att öva mer och inte skylla dina brister på andra. Det kommer du ej lära dig något av.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest