Start > Körkortsforum > LINKÖPINGARE eller ni som kört…

LINKÖPINGARE eller ni som kört upp där - SE HIT!

Sessan 2021-04-15 14:23 ! Citera #
Lina 2021-04-15
Hej. Jag bor på en mindre ort utanför Linköping vilket innebar att jag fick göra stadskörning i Linköping.
Vill minnas att det finns en korsning i närheten av tågstationen där man liksom ska mötas på fel sida om varandra. Svårt att förklara
Hej Lina!

Oj, lustigt? Kommer du ihåg andra vägar du fick köra och vilken typ av parkering du fick höra?

// Sessan
Sessan 2021-04-15 14:59 ! Citera #
Vet någon förresten vilka bilar som används av trafikverket i linköping?
Moa 2021-04-17 19:08 ! Citera #
Jag körde upp igår och jag klarade det! Första försöket! Med deras bil: Volvo v40 Automat

Bor i Stockholm så var redan nervös i början. Jag lyckades boka in en lektion på morgonen o körde i 40 min. Min kille körde bakom oss och vi båda memorerade lite ställen som var bra att öva på. Kan länka dem här nedan.

Några 2 timmar innan satt jag och kollade på säkerhetskontroller och teorivideos om hur man ska backa osv.
Fick stress en timme innan för hade inte stenkoll på hur man backade in i en parkering. Så övade 5 gånger med min kille att backa in så att det satte och direkt efter så kände jag mig mer taggad än nervös. Blev varm i kläderna.

På uppkörningen skulle jag börja med en säkerhetskontroll och kolla däcken. Jag tyckte att högerfram hade för lite luft och sa det för det såg ojämnt ut. Det var rätt, det lös en lampa inne som visade att däcken var ojämna. Sedan var kontrollen klar. Skulle backa ut och därefter körde vi vänster ut på en 40 väg tror jag. Det finns många rondeller och väghinder som är bra att känna till. Ute på landsvägen finns det mycket skymd sikt ibland så sänk farten även om det står 70 km/h. Men sänk inte när det är fri sikt. Jag berättade att bilen var ovan för mig och att jag är van med trögare bromsar och gaspedaler. Han frågade vilka jag hade kört med innan och jag berättade för honom. Vet ej om det var ett test om jag kunde eller inte men han sa till mig i slutet att ibland var det hastiga bromsar och accelerationer men pga jag sa att det var ovant för mig såg han över det också. Jag glömde stänga av blinkers någon gång men då påminde han mig och sa ”jag tycker jag hör ett tickande” så jag sa bara oj förlåt och stängde av den. Glömde blinka höger tidigt någon gång i en rondell och blinkade mycket senare. Någon gång glömde jag hastigheten och körde på landsväg. Såg att det fanns bilar bakom mig men som tur var så var det skymd sikt och mötande fordon som gav mig anledning att köra 40-50 istället för 70. (om det nu var det?). Jag fick backparkera efter något tag och det var TUR eftersom jag övade på det precis innan så jag gjorde det fint med självförtroende. Jag parkerade med fronten i slutet av provet och där berättade han att det blev godkänt. Tänk på att det också finns bussfiler åt höger så man kan inte alltid byta till det fältet, men så länge ni ser o läser skyltar och vägmarkeringar är det inga problem! Jag fick öva på att följa skyltar mot sjukhuset ofta. Men fick tips på morgonen av körskolan att öva vid dessa ställen:

Vallarondellen från olika håll, https://www.google.com/maps/@58.3857915,15.5349752,3a,60y,285.68h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFqADdUVJo6IdKjxLigUefw!2e0!7i13312!8i6656 backa runt det hörnet vid 70-skylten, Från trafikverket fick jag följa skyltarna mot väg 35, Jag fcik backparkera på denna parkering https://www.google.com/maps/@58.3717357,15.6259404,3a,75y,337.17h,76.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBlPMR89xg2-H-85Xx29-CA!2e0!7i13312!8i6656

Varsågod, hoppas det hjälper. Lycka Till!
Moa 2021-04-17 19:10 ! Citera #
Just det, med tanke på landsvägarna.. Blinka innan ni saktar ned så att bilarna bakom vet varför ni saktar ned!!! Sakta ned i god tid! Vägarna ni ska in på kan vara svåra att upptäcka på långt avstånd.
Sessan 2021-04-18 17:30 ! Citera #
Hej fina,

STORT GRATTIS!! sjukt inspirerande och tack för din utförliga beskrivning :)

Ska kolla över dina rekommenderade områden och kommer förmodligen köra ner dit från sthlm nästa vecka, taggad - ehm nej men någongång måste man!

Å häftigt att du såg att däcken var ojämna? Tror inte jag hade kunnat se de om jag försöker få en bild i huvudet då.

Kör sönder nu när värmen kommer och ha så kul med körkortet!

// Sessan
Sessan 2021-04-30 17:38 ! Citera #
KLAAAAAARAD UPPKÖRNING ALLESAMMANS!!!

För er som kör upp i Linköping här är min upplevelse:

Min inspektör tog mig till slaka, väg 34, vallarondellen, backparkering i något konstigt område, fick följa vägar mot centrum (skyltar) , vägar mot sjukhuset (skyltar), förbi kyrkogården.

Körde även i 25-30 minuter och det gick jätte bra trots att jag gjorde små misstag också, men det sågs över då min trafiksäkerhet Osv kompromissade (tror jag iallafall?)
Så, trots småfelen var jag på något sätt inte en fara för trafiken :)

Felen jag gjorde vad ex att jag ökade hastigheten 5-7 km än det angivna, höll på ta fel avfart i vallarondellen men hittade snabbt tbx till mitt egna körfält m.m

För er som ska köra upp i Linköping, ALLT är nästan 30-40, sedan 60-70 på andra ställen,

ANNAN VIKTIG GREJ - många trafikljus BRUKAR Vara släckta så håll koll på er kunskap om trafikregler då trafikljus inte fungerar.
Det finns även plankorsningar mitt på en väg där hastigheten är 60-80km/h (minns ej riktigt) så tänk på det.

På landsväg när det står 70 kör INTE i 70-65 du kommer behöva köra i 50, 60 och vissa fall 40 då vägen är jätte smal och krokig (iallafall vägen jag fick ta, men känn efter själv beroende på hur mycket koll du känner att du har på bilen)

Många cycklister i närheten av universitetet, håll koll på övergångsställena även om det visar rött,

På vissa ställen förekommer farthinder i form av att metall grejer öppnas från marken om du överskrider hastighetsgränsen (som uppsala t.ex)

Jag körde runt i Linköping dagen innan & sedan kom jag hit idag 3H tidigare då jag fick skjuts och vi överblickade vägarna en gång till.
Det gjorde att jag var betydligt mer säker på min körning eftersom vägarna och rondellerna skiljer från Stockholms.
(Tyckte Tillome att det var svårare i Linköping trotts att jag kör inne i stan i sthlm haha, kan bero på min nervositet jag hade)

Anyways,
Områden jag körde i dagen innan min uppkörning var:

Vallarondellen
Skeda
Garnisonen
Mjärdevi
Linköping centrum
Slaka
Lambohov
Väg 35
Mot sjukhuset
Fickparkering
Backparkering

Också, när ni kommer ut ur trafikverkets parkering se UPP för stora bussar, vägen är liten så när de vill köra in finns det oftast inte plats att tränga förbi, du behöver därmed vänta lite innan. Samma gäller när du ska svänga in på vägen till Trafikverket och det finns en buss som ska svänga ut.

Som avslut så fick jag i uppgift att tuta som min säkerhetskontroll :)

Hoppas detta hjälper alla er som ska köra upp där,
STORT lycka till!

Peace out
Sessan
Gäst 2021-04-30 18:20 ! Citera #
Hej sessan,

Har följt din korta resa om teorin och uppkörningen och ville säga grattis!

Lycka till med körningen.
Marina 2021-07-12 16:11 ! Citera #
Hey, I just did my test in Linköping today, was approved and also wanted to give some tips, since I got help from you :)

- Car: Volvo V60 (the instructor teach how to use it)
- driving in a residential area (streets 30/40) the car shows maximum speed
- some crossings with very low visibility
- following signs to road 35 (very clear view in advance)
- level crossings with gate in the city
- entering a 100 speed road from small acceleration lane (need to speed up very quickly)
- roundabouts with one lane to enter and 2 lanes inside - keep the inner lane if turning left (my husband failed because he kept the right lane)

I hope I could help a little bit more :)
Linkopia 2021-07-12 22:21 ! Citera #
Marina 2021-07-12
Hey, I just did my test in Linköping today, was approved and also wanted to give some tips, since I got help from you :)

- Car: Volvo V60 (the instructor teach how to use it)
- driving in a residential area (streets 30/40) the car shows maximum speed
- some crossings with very low visibility
- following signs to road 35 (very clear view in advance)
- level crossings with gate in the city
- entering a 100 speed road from small acceleration lane (need to speed up very quickly)
- roundabouts with one lane to enter and 2 lanes inside - keep the inner lane if turning left (my husband failed because he kept the right lane)

I hope I could help a little bit more :)
Thanks Marina! Do you speak Swedish? Please, if you can wright in Swedish, i would be glad :) :D
I will wright in Swedish now and maybe you can translate it!?

Vet du vilken rondell du fick köra i, som du skrev om ? Kan det varit ”Saab rondellen”? Den ligger väldigt nära trafikverket. Och är rondellen man kör för att komma till väg 35 och järnvägs korsning.
Eller kolla och länka gärna själv var den rondellen är som du körde i!
Här är länk till den om du trycker nedan:

https://www.google.se/maps/@58.4016906,15.6530542,3a,75y,179.41h,91.24t/data=!3m6!1e1!3m4!1s95j12CFxShJn1d9GLdQdRw!2e0!7i13312!8i6656

Det är en del som är ”dimmigt” på bilden vid rondellen. Alltså censurerad Detta på grund av att Saab flyg ligger där. (militär)

Berätta gärna mer så blir vi jätteglada :) Har själv uppkörning i Linköping mycket snart och är så nervös.
var i stan fick du köra?
Vilket 100 väg var det du fick accelerera på så mycket?
Linkopia 2021-07-27 11:07 ! Citera #
Någon som haft förarprov i Linköping senaste 1 ½ månaden? :)

Marina som skrev senast här på forumet! Eller någon annan!
Var och hur fick ni göra ert förarprov någonstans.?
(I och med att Trafikverket flyttat precis till Tannerfors, så vill jag bara veta någon som haft förarprov ifrån ny stället, och inte ifrån Garnisonsområdet)

Mvh

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo