Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta rutter

Uppkörning i Farsta rutter

Krille 2022-06-30 13:13 ! Citera #
Såhär var min rutt på uppkörningen i Farsta. Ut från trafikverkets parkering. Höger i korsningen. Höger in på en industriväg. Här fick jag vända på bästa möjliga sätt. Sedan svänga vänster ut på samma väg som vi kom på. Vänster in mot trafikverket. Parkera där det är möjligt. Det blev alltså kugg. Jag glömde sätta på mig bilbältet sa hon. Asså vafan ? Sjukt hur petiga dem är ändå. Det är sant att Farsta är det värsta stället. lol.
Jehova 2022-06-30 19:50 ! Citera #
Krille 2022-06-30
Såhär var min rutt på uppkörningen i Farsta. Ut från trafikverkets parkering. Höger i korsningen. Höger in på en industriväg. Här fick jag vända på bästa möjliga sätt. Sedan svänga vänster ut på samma väg som vi kom på. Vänster in mot trafikverket. Parkera där det är möjligt. Det blev alltså kugg. Jag glömde sätta på mig bilbältet sa hon. Asså vafan ? Sjukt hur petiga dem är ändå. Det är sant att Farsta är det värsta stället. lol.
Du satte inte på dig bilbältet och är förvånad över att du kuggade?
M 2022-07-05 16:31 ! Citera #
Klarade min uppkörning idag, FINALLY !!!!

Helt ärligt var jag inte så motiverad då jag kuggade första uppkörningen. Jag tyckte första uppkörningen gick galant och var 100% säker att jag skulle klara men det blev underkänt. Förstår också varför jag blev underkänt. Tyckte att dagens uppkörningen var mycket sämre men blev godkänd.

Tänkte dela med mig av rutterna jag tog, eftersom jag läste andras rutter här och det hjälpte mig med att bekanta mig med området.

Uppkörning 1
Vänster från Trafikverket
Höger
Rondell - Höger
Mot Stockholm E4
Avfart Hökarängen / Sköndal
Håll vänster mot Stockholm
Tillbaka på väg 73
Mot Bagarmossen / Enskede
Höger vid trafikljusen (Sockervägen)
Någonstans här bad han mig svänga vänster.
Kom in I bland bostadsområde.
Backparkering
Körde sedan längst Åstorpsringen in på Sofielundsvägen
Mot Nynäshamn - Kommer en rondell som har trafikljus när man ska köra ner mot motorvägen
Avfart Larsboda
Tillbaka mot Trafikverket

Säkerhetskontroll: Kolla bromsservo

Uppkörning 2
Vänster från Trafikverket
Höger
Rondell - Höger
Mot Stockholm E4
Mot Tyresö (väg 229)
Mot Skarpnäck
Köra rakt fram längst Gamla Tyresövägen
In i Skarpnäcks gård
Ut på Flygledargatan
Mot Nynäshamn
Upp mot Farsta C
Vänster vid några trafikljus som led in till en gata med 30 hastighet
Backa runt hör på Östmarksgatan/Vitsandsgatan
Tillbaka till tidigare väg och rakt fram vid rondell
Tillbaka till Trafikverket

Ingen säkerhetskontroll
SJ 2022-07-06 13:02 ! Citera #
M 2022-07-05
Klarade min uppkörning idag, FINALLY !!!!

Helt ärligt var jag inte så motiverad då jag kuggade första uppkörningen. Jag tyckte första uppkörningen gick galant och var 100% säker att jag skulle klara men det blev underkänt. Förstår också varför jag blev underkänt. Tyckte att dagens uppkörningen var mycket sämre men blev godkänd.

Tänkte dela med mig av rutterna jag tog, eftersom jag läste andras rutter här och det hjälpte mig med att bekanta mig med området.

Uppkörning 1
Vänster från Trafikverket
Höger
Rondell - Höger
Mot Stockholm E4
Avfart Hökarängen / Sköndal
Håll vänster mot Stockholm
Tillbaka på väg 73
Mot Bagarmossen / Enskede
Höger vid trafikljusen (Sockervägen)
Någonstans här bad han mig svänga vänster.
Kom in I bland bostadsområde.
Backparkering
Körde sedan längst Åstorpsringen in på Sofielundsvägen
Mot Nynäshamn - Kommer en rondell som har trafikljus när man ska köra ner mot motorvägen
Avfart Larsboda
Tillbaka mot Trafikverket

Säkerhetskontroll: Kolla bromsservo

Uppkörning 2
Vänster från Trafikverket
Höger
Rondell - Höger
Mot Stockholm E4
Mot Tyresö (väg 229)
Mot Skarpnäck
Köra rakt fram längst Gamla Tyresövägen
In i Skarpnäcks gård
Ut på Flygledargatan
Mot Nynäshamn
Upp mot Farsta C
Vänster vid några trafikljus som led in till en gata med 30 hastighet
Backa runt hör på Östmarksgatan/Vitsandsgatan
Tillbaka till tidigare väg och rakt fram vid rondell
Tillbaka till Trafikverket

Ingen säkerhetskontroll
Det är ju lite smålotto beroende på vilken inspektör man får. Jag fick höra att jag behövde köra mycket mer. Min manövrering i rondeller var tydligen dåligt etc. Körde upp igen tre dagar senare, utan att ha kört mer. Godkänd.


Så... Ja...
Uppkörning Farsta 2023-02-18 10:30 ! Citera #
Hade uppkörning i Farsta nyss och kuggade, främsta anledningen enligt uppköraren var körning i cirkulationsplats. Jag har alltid kört yttervarvet i rondell för att hålla mig i utgångspositionen oavsett vilken avfart det gäller. På detta sätt behöver man inte hålla koll på trafik till höger när man svänger ut och är enligt mig det mest trafiksäkra sättet att köra rondell, det är trots allt de i innerfilen som måste visa företräde för de i den yttre. Det var just detta som var fel enligt uppköraren. Enligt henne skulle jag ligga i innerfilen i rondellen om jag skulle till vänster eller köra hela varvet i rondell då det ”minskar risker eftersom du måste ha koll på bilar på både vänster och till höger när du kör ytterfilen”. Båda dessa påståenden är enligt helt oförståeliga. De i innerfilen måste som sagt visa företräde för de i ytterfilen om de ska svänga ut, annars skulle vi se bärgare i varje rondell i hela landet, så att ha uppsikt åt vänster när man kör ytterfil är onödigt. Åt höger har du ju de som ska in i rondellen, men återigen stämmer inte vad hon säger, då det alltid är trafik inne i rondellen som har företräde. Enda uppsikten som krävs när man kör ytterfil i rondell blir alltså döda vinkeln när man svänger ut och bakåt, mycket mindre riskfyllt än körning i innerfilen. Ska köra upp i en annan ort nästa vecka och kan starkt varna er som bokat Farsta att folk kuggas på löpande band och körprovsledarna har maktkomplex, vilket man förstår ännu mer ju mer man läser här. Verkligen en plats för uppdrag granskning!
Gäst 2023-02-19 07:00 ! Citera #
Bra försök till trollande
Gäst 2024-03-02 05:23 ! Citera #
Uppkörning Farsta 2023-02-18
Hade uppkörning i Farsta nyss och kuggade, främsta anledningen enligt uppköraren var körning i cirkulationsplats. Jag har alltid kört yttervarvet i rondell för att hålla mig i utgångspositionen oavsett vilken avfart det gäller. På detta sätt behöver man inte hålla koll på trafik till höger när man svänger ut och är enligt mig det mest trafiksäkra sättet att köra rondell, det är trots allt de i innerfilen som måste visa företräde för de i den yttre. Det var just detta som var fel enligt uppköraren. Enligt henne skulle jag ligga i innerfilen i rondellen om jag skulle till vänster eller köra hela varvet i rondell då det ”minskar risker eftersom du måste ha koll på bilar på både vänster och till höger när du kör ytterfilen”. Båda dessa påståenden är enligt helt oförståeliga. De i innerfilen måste som sagt visa företräde för de i ytterfilen om de ska svänga ut, annars skulle vi se bärgare i varje rondell i hela landet, så att ha uppsikt åt vänster när man kör ytterfil är onödigt. Åt höger har du ju de som ska in i rondellen, men återigen stämmer inte vad hon säger, då det alltid är trafik inne i rondellen som har företräde. Enda uppsikten som krävs när man kör ytterfil i rondell blir alltså döda vinkeln när man svänger ut och bakåt, mycket mindre riskfyllt än körning i innerfilen. Ska köra upp i en annan ort nästa vecka och kan starkt varna er som bokat Farsta att folk kuggas på löpande band och körprovsledarna har maktkomplex, vilket man förstår ännu mer ju mer man läser här. Verkligen en plats för uppdrag granskning!
Ha din uppkörning i en mindre stad, då finns det sällan där tvåfiliga rondeller.
Gäst 2024-03-03 10:41 ! Citera #
Har någon haft sin uppkörning kl 07:00 I Farsta? Hur mycket var det trafik? Vart fick du köra?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 22:14
1
I dag 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor