Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta rutter

Uppkörning i Farsta rutter

Gäst 2021-03-09 15:24 ! Citera #
Vill bara börja med att säga att Farsta inte alls är så farligt som alla påstår. Det är väldigt högt tempo och många nya situationer, men de är inte ute efter att kugga dig!

Jag kuggade dock första gången när jag hörde för några veckor sen, men av helt uppenbara skäl som jag sedan täppte till. Då körde jag upp 11:40 och fick göra en enkel säkerhetskontroll, vindrutetorkare och spolarvätska. Hade en aspirant och en instruktör i bilen, de båda var supersnälla och frågade mig om jag ville prata mer eller mindre. Jättetrevliga och förklarade för mig att man får göra misstag och att inte haka upp mig på dem. Jag fick köra höger från Trafikverket och sen vänster mot Nynäshamn, motorväg mot Huddinge/Länna. Där fick jag svänga av mot en landsväg (minns inte riktigt vilken landsväg, men öva på landsvägar runt i det området. Det finns en större landsväg om man tar vänster i den stora rondellen vid bensinmacken i Länna sen rakt fram i nästa lilla rondell.) Sen kom jag tillbaka till samma plats, fast från ’’andra sidan’’ (om du kör alla 4 rondellerna där så kommer du se en mindre rondell följt av en lite större rondell vid Bauhaus) vid den mellanstora rondellen fick jag ta höger mot Stockholm. Sen hela vägen tillbaka till Trafikverket. Fick parkera 2 gånger.

Andra gången jag körde, 11:40, fick jag ingen säkerhetskontroll och inspektören var supersnäll här med. Hälsade, berättade att ingen kör felfritt. Jag tog höger från Trafikverket, sen vänster mot Nynäshamn, men denna gången skulle jag mot Haninge C. Körde mot målet och körde rondellerna där, fick vid sista rondellen vända tillbaka och åka till höger mot Vendelsvägen. Där tog jag en vänstersväng vid bensinstationen och fortsatte mot Stockholm. På motorvägen tillbaka ombads jag ta vägen mot Älvsjö/Farsta S. Sen där tog vi vägen tillbaka mot Trafikverket och jag blev godkänd! Parkerade 2 ggr denna gång med :)

Allt som allt, de är supersnälla på Farsta. Jag har flera kompisar som kuggat, men det gäller att försöka förstå varför man blir kuggad och öva på det! Att kugga är inte hela världen, det betyder inte att du som person är dålig, du måste helt enkelt öva mer bara! Och kom ihåg att det är helt okej att vara nervös (jag trodde jag skulle kräkas båda gångerna) men se bara till att andas och släpp tankarna om uppkörningen. Det blir inte bättre av att övertänka och om inspektören ser lite sur eller besviken ut, bry dig inte om det! :)
Gäst 2021-03-09 18:53 ! Citera #
Bara så du vet så hade du tur att få svänga till höger från TV och fick köra söderut - vilket är den enkla rutten.

Kör du norrut mot Skarpnäck, Globen eller i värsta fall Hammarbysjöstad så är det kört.

Då måste du prestera ordentligt.

Du säger att det är lätt i Farsta. Håller inte med dig.

Du hade enklare rutt så du hade turen på din sida.

Har man kört mycket runt Farsta så vet man att det finns många kluriga vägar och de kan ta dig var som helst.

Så fort du kör mot Haninge-hållet så är det grattis! Bra dag för dig!

Jag beundrar mer de som klarade av körkortet av att köra mot globen och i värsta fall Hammarby Sjöstad.

Då har man verkligen klarat av en bra utmaning!
Gäst 2021-03-09 20:21 ! Citera #
Grattis till körkortet! Och tack för inlägget! Kör upp imorgon vid 11.40, är så äckligt nervös även om jag känner mig redo. Ska man säga att man är nervös eller kommer de hugga en för det? (För om man känner sig nervös kanske man inte är redo? Är jag rädd att de säger.)
Gäst 2021-03-09 22:53 ! Citera #
Gäst 2021-03-09
Grattis till körkortet! Och tack för inlägget! Kör upp imorgon vid 11.40, är så äckligt nervös även om jag känner mig redo. Ska man säga att man är nervös eller kommer de hugga en för det? (För om man känner sig nervös kanske man inte är redo? Är jag rädd att de säger.)
Jag skulle nog tipsa att du inte borde säga det. De vet ju att du är nervös, alla är det :) risken är ju som du säger och det är ju ganska naturligt att om någon påpekar något så kollar man extra noga för att hitta just det.

Och du som skrev sådär innan, lägg av med ditt mindrevärdeskomplex. Sjukt patetiskt av dig att nedvärdera folk sådär, alla som kört upp är lika bra, spelar ingen roll var man får åka. Hammarby kanske är svårare enligt dig, men jag skulle inte tro att de har ett område som är väsentligt svårare än något annat.
Gäst 2021-03-09 22:55 ! Citera #
Och lycka till imorgon kommer gå super. Låt inte nerverna ställa till det för dig, andas lugnt och fokusera. Skriv gärna hur det gick sen
Gäst 2021-03-10 09:17 ! Citera #
Gäst 2021-03-09
Jag skulle nog tipsa att du inte borde säga det. De vet ju att du är nervös, alla är det :) risken är ju som du säger och det är ju ganska naturligt att om någon påpekar något så kollar man extra noga för att hitta just det.

Och du som skrev sådär innan, lägg av med ditt mindrevärdeskomplex. Sjukt patetiskt av dig att nedvärdera folk sådär, alla som kört upp är lika bra, spelar ingen roll var man får åka. Hammarby kanske är svårare enligt dig, men jag skulle inte tro att de har ett område som är väsentligt svårare än något annat.
Alla områden är inte lika lätta.

Det är just därför det är betydligt lättare att köra upp på en liten ort istället för stora städer.

Det jag reagerar på är att trådskaparen påstår att Farsta skulle vara ”lätt” när han /hon inte ens fått köra norrut utan endast fått köra samma rutt i princip båda gångerna mot söder.

Då kan man verkligen dra det över en kam och påstå något sådant. Det förvirrar för dem som ska köra upp.

Farsta är inte omöjligt dock, men det gäller att övningsköra mycket och ofta vid alla områdena de kan tänka sig köra upp dig på.

Boka inte upp där bara och hoppas på turen var de ska skicka dig, utan det gäller att träna ordentligt först.
Gäst 2021-03-10 09:34 ! Citera #
Grattis! Får man fråga vad du kuggade på första gången? Jag kuggade nämligen själv på samspel i trafiken vid motorväg, och undrar om det är något man kan ”fixa” snabbt? (misstagen var mest av nervositeten)

Tack på förhand! Och grattis igen!
Gäst 2021-03-10 15:12 ! Citera #
Gäst 2021-03-10
Grattis! Får man fråga vad du kuggade på första gången? Jag kuggade nämligen själv på samspel i trafiken vid motorväg, och undrar om det är något man kan ”fixa” snabbt? (misstagen var mest av nervositeten)

Tack på förhand! Och grattis igen!
Jag kuggade också på motorväg :) så jag körde massor hemma. Körde motorväg ner till Linköping o tillbaka flera gånger, bytte fil, avfart påfart osv! Vet inte hur det ser ut för dig men om det är pga nerverna måste du nog bara köra mer.

Och FYI, jag har kört jättemycket norrut också :) på min mock exam fick jag mot Sthlm o gubbängen/hökarängen. Tycker de vägarna är lättare så det är olika för all men ja, håller med, öva allt och överallt.
Gäst 2021-03-10 21:15 ! Citera #
Hej igen! Körde upp idag 11.40 och kuggade!

Körde 50 på 50-väg men hade trafik bakom mig som ville köra snabbare och körde om mig. Hen menade då att jag borde ha ökat farten trots att hastighetsbegränsningen var 50 och snö för att inte bakomvarande trafik skulle köra om mig och farliga trafiksituationer skulle uppstå.
Körde också med lägre fart (för att skapa avstånd) på motorvägen, som hen inte tyckte var ok.

Vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig inför nästa gång? Köra snabbare verkar ju inte som en bra lösning riktigt.
Gäst 2021-03-11 11:08 ! Citera #
Du ovan kuggade inte bara pga det, det inser du nog själv

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov