Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta rutter

Uppkörning i Farsta rutter

Madeleine 2021-03-11 15:24 ! Citera #
Gäst 2021-03-10
Hej igen! Körde upp idag 11.40 och kuggade!

Körde 50 på 50-väg men hade trafik bakom mig som ville köra snabbare och körde om mig. Hen menade då att jag borde ha ökat farten trots att hastighetsbegränsningen var 50 och snö för att inte bakomvarande trafik skulle köra om mig och farliga trafiksituationer skulle uppstå.
Körde också med lägre fart (för att skapa avstånd) på motorvägen, som hen inte tyckte var ok.

Vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig inför nästa gång? Köra snabbare verkar ju inte som en bra lösning riktigt.
Måste varit en 70 väg? Låter mycket konstigt.

Om alla ”måste” köra olagligt och över hastighetsbegränsningen så är det farligare.
Gäst 2021-03-12 14:28 ! Citera #
Gäst 2021-03-10
Hej igen! Körde upp idag 11.40 och kuggade!

Körde 50 på 50-väg men hade trafik bakom mig som ville köra snabbare och körde om mig. Hen menade då att jag borde ha ökat farten trots att hastighetsbegränsningen var 50 och snö för att inte bakomvarande trafik skulle köra om mig och farliga trafiksituationer skulle uppstå.
Körde också med lägre fart (för att skapa avstånd) på motorvägen, som hen inte tyckte var ok.

Vet inte riktigt hur jag ska förbereda mig inför nästa gång? Köra snabbare verkar ju inte som en bra lösning riktigt.
Hmm.. vad svårt, nu två dagar senare kanske du kan reflektera om det vara något mer förutom det han explicit nämnde?

Mitt enda tips är egentligen kör mer! Alltså kör kör kör kör, sätt upp en plan hemma och kör långt! Jag tyckte iaf du gjorde helt rätt man får ju inte öka hastigheten när någon ska köra om? Man ska ju största mån underlätta. Men det finns nog inget mer tips jag kan ge, bara träna, kör så fort du kan och kör långt.
Gäst 2021-03-12 14:28 ! Citera #
Och tråkigt att du kuggade, men du fixar det nästa gång är säker på det! Heja dig!
Glader 2021-03-12 16:36 ! Citera #
Grattis!

Jag körde också upp i Farsta idag och det gick bra på första försöket

Körde både norrut in i Gamla Enskede och söderut ned mot Haninge.
Gäst 2021-03-17 16:19 ! Citera #
Körde också upp i Farsta och klarade på första. Var jättenervös eftersom många skrivit och sagt att det är svårt. Fick en kvinna som var tydlig och bestämd men inte alls otrevlig.
Anna 2021-03-17 18:17 ! Citera #
Gäst 2021-03-17
Körde också upp i Farsta och klarade på första. Var jättenervös eftersom många skrivit och sagt att det är svårt. Fick en kvinna som var tydlig och bestämd men inte alls otrevlig.
Grattis !!!

Vart körde du någonstans ? Jag kör kl 13:50 imorgon i Farsta , minst sagt nervös :cry:
Olimpia 2021-03-17 21:06 ! Citera #
Klarade uppkörning igår!och jag sa till han att jag var nervös och han sa de hör till
Gäst 2021-03-19 13:40 ! Citera #
Anna 2021-03-17
Grattis !!!

Vart körde du någonstans ? Jag kör kl 13:50 imorgon i Farsta , minst sagt nervös :cry:
Körde mot Älvsjö, och Farsta, sköndal. Typ där. Jag körde upp vid elvatiden. Hade tränat på rutten med min körskola (på alla Farstarutter) men när jag körde upp gjorde vi den baklänges mot vad jag tränat på
Anna 2021-03-19 15:45 ! Citera #
Gäst 2021-03-19
Körde mot Älvsjö, och Farsta, sköndal. Typ där. Jag körde upp vid elvatiden. Hade tränat på rutten med min körskola (på alla Farstarutter) men när jag körde upp gjorde vi den baklänges mot vad jag tränat på
Tack för information, körde också upp igår, klarade på första !
Beatle 2022-06-30 12:10 ! Citera #
Någon skrev att får man åka mot Haninge så blir det grattis direkt.

Det blev så för mig nu, på mitt andra försök, 10 dagar efter det första, och man kan förstå varför. Det är faktiskt en mycket enkel rutt om du kan motorväg, rondeller, och parkering - inte så mycket stadstrafik, högerregel, trångmål i villaområde och sådana utmaningar.

Första gången dock kuggade jag pga några fel, bland annat en buss i 271 som kom tidigt i hela körningen och där jag var lite seg att sänka farten ordentligt innan omkörning (50 väg och den hade inte börjat blinka ut) så inspektören bromsade ner farten och bad mig att stanna istället. Lärdom: visa er intentioner med farten tillräckligt TIDIGT när det finns buss eller hinder framför er. Samma för högerregel vid varje korsning, sakta ner i god tid så hinner ni titta till höger. Jag själv är lite impulsiv och har en tendens att göra allting sista minuten, men man måste göra tvärtom och planera ordentligt osv. Första gångens rutt var mot Hökarängen, järnvägskorsning, villa område och sedan snurra runt två-tre varv i Gubbängen trafikplats åt olika mål (vidrigt ställe, AKTA för övergångsställen som kommer från ingenstans i mitten av snurren, sänka fart ordentligt och kolla döda vinkel så att ingen cykel kommer med fart).

Känslor är starka särskilt när man spenderat massa pengar på trafikskola och höll på jättelänge, man vill bli klar med det, särskilt när lärarna säger ”du är redo, du är värt att ta körkort!”.

Sedan är det lite också en fråga om inspektören. Kemin kan spela roll. En inspektör som strålar stress kan vara stressig förstås. Det var lite så med min första, han var lite stressig. Det var annorlunda med den andra. Han kändes mycket mer erfaren och ”cool” om det hela, så det var lättare att köra normalt och inte övertänka. När han sa att det blir helhetsbedömning och att små fel gör ingenting det kändes som att han menade det.

Slutsats: alla faktorer spelar roll, men om du plussa timmar bakom ratten, och försöker ha en positiv inställning för det hela så kommer du så småningom klara dig!



Extra tips för troende: glöm inte att be till Gud för körkortet som för allt annat! Om du är redo för det och är värt det så Gud kan hjälpa dig köra så bra du kan utan att vara helt påverkad av stress och nerver. (Beklagar om våra ateist vänner blev skandaliserade av den religiösa insatsen :-) )

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest