Vill bara börja med att säga att Farsta inte alls är så farligt som alla påstår. Det är väldigt högt tempo och många nya situationer, men de är inte ute efter att kugga dig!
Jag kuggade dock första gången när jag hörde för några veckor sen, men av helt uppenbara skäl som jag sedan täppte till. Då körde jag upp 11:40 och fick göra en enkel säkerhetskontroll, vindrutetorkare och spolarvätska. Hade en aspirant och en instruktör i bilen, de båda var supersnälla och frågade mig om jag ville prata mer eller mindre. Jättetrevliga och förklarade för mig att man får göra misstag och att inte haka upp mig på dem. Jag fick köra höger från Trafikverket och sen vänster mot Nynäshamn, motorväg mot Huddinge/Länna. Där fick jag svänga av mot en landsväg (minns inte riktigt vilken landsväg, men öva på landsvägar runt i det området. Det finns en större landsväg om man tar vänster i den stora rondellen vid bensinmacken i Länna sen rakt fram i nästa lilla rondell.) Sen kom jag tillbaka till samma plats, fast från ’’andra sidan’’ (om du kör alla 4 rondellerna där så kommer du se en mindre rondell följt av en lite större rondell vid Bauhaus) vid den mellanstora rondellen fick jag ta höger mot Stockholm. Sen hela vägen tillbaka till Trafikverket. Fick parkera 2 gånger.
Andra gången jag körde, 11:40, fick jag ingen säkerhetskontroll och inspektören var supersnäll här med. Hälsade, berättade att ingen kör felfritt. Jag tog höger från Trafikverket, sen vänster mot Nynäshamn, men denna gången skulle jag mot Haninge C. Körde mot målet och körde rondellerna där, fick vid sista rondellen vända tillbaka och åka till höger mot Vendelsvägen. Där tog jag en vänstersväng vid bensinstationen och fortsatte mot Stockholm. På motorvägen tillbaka ombads jag ta vägen mot Älvsjö/Farsta S. Sen där tog vi vägen tillbaka mot Trafikverket och jag blev godkänd! Parkerade 2 ggr denna gång med
Allt som allt, de är supersnälla på Farsta. Jag har flera kompisar som kuggat, men det gäller att försöka förstå varför man blir kuggad och öva på det! Att kugga är inte hela världen, det betyder inte att du som person är dålig, du måste helt enkelt öva mer bara! Och kom ihåg att det är helt okej att vara nervös (jag trodde jag skulle kräkas båda gångerna) men se bara till att andas och släpp tankarna om uppkörningen. Det blir inte bättre av att övertänka och om inspektören ser lite sur eller besviken ut, bry dig inte om det!