Start > Körkortsforum > Uppkörning Sollentuna 2021

Uppkörning Sollentuna 2021

Sofia 2021-06-08 06:15 ! Citera #
Efter att ha läst vad alla har skrivit i detta och andra forum om förarproven i Sollentuna så var jag på riktigt rädd för att köra upp där.

Var där i fredags 4/6 och blev superbra bemött. Fick göra en kort yttre säkerhetskontroll och sedan fick jag en tydlig genomgång om hur förarproven går till och vad det är som han skulle kunna kolla på under min körning. Vid det här laget så var en kugg det enda jag visste att jag skulle få så jag var inte helt med på vad han babblade om. Vi var ute och körde i ca 30 minuter där vi pratade på om massa olika saker, så jag glömde helt av min nervositet och det var precis som att köra med ”vem som helst”. Jag gjorde två missar, inget trafikfarligt (men ändå). Blev godkänd och blev typ helt tårögd och chockad. Kändes som ett skämt - för alla har skrivit och sagt att missar i körningen skulle ge kugg!

Med detta - det värsta jag kunde göra var att googla innan. Lika bra att bara gå in med självförtroende, alla gör missar - även folk som redan har körkort! De kollar på körningen i helhet, kan du köra bil så blir du godkänd. De vet vad de gör, lita på resultatet.
El capo 2021-06-08 08:23 ! Citera #
Sofia 2021-06-08
Efter att ha läst vad alla har skrivit i detta och andra forum om förarproven i Sollentuna så var jag på riktigt rädd för att köra upp där.

Var där i fredags 4/6 och blev superbra bemött. Fick göra en kort yttre säkerhetskontroll och sedan fick jag en tydlig genomgång om hur förarproven går till och vad det är som han skulle kunna kolla på under min körning. Vid det här laget så var en kugg det enda jag visste att jag skulle få så jag var inte helt med på vad han babblade om. Vi var ute och körde i ca 30 minuter där vi pratade på om massa olika saker, så jag glömde helt av min nervositet och det var precis som att köra med ”vem som helst”. Jag gjorde två missar, inget trafikfarligt (men ändå). Blev godkänd och blev typ helt tårögd och chockad. Kändes som ett skämt - för alla har skrivit och sagt att missar i körningen skulle ge kugg!

Med detta - det värsta jag kunde göra var att googla innan. Lika bra att bara gå in med självförtroende, alla gör missar - även folk som redan har körkort! De kollar på körningen i helhet, kan du köra bil så blir du godkänd. De vet vad de gör, lita på resultatet.
Grattis för körkortet jag körde i lördags (5/6) kl 9 i nånstans i Småland och klarade min uppkörning med vi hade noll trafik under mina 30 min av uppkörning mötte jag 0 bilar
86:an 2021-09-10 17:44 ! Citera #
Hej hade min första uppkörningen i sollentuna idag, kändes bra och nervositeten försvann snabbt,

Jag blev dock inte godkänt, många moment gick smidigt men vissa mindre bra:



När ni löser texten nedan där de förklarat vaf jag saknar för kunskap,


Hur snabbt bör jag boka en ny uppkörning ?




Trafiksäkerhet och beteende:
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på

Miljömedveten körning
Din körning visar brister i att:
Köra fordonet med god planering och framförhållning

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
lula2 2021-09-10 22:58 ! Citera #
86:an 2021-09-10
Hej hade min första uppkörningen i sollentuna idag, kändes bra och nervositeten försvann snabbt,

Jag blev dock inte godkänt, många moment gick smidigt men vissa mindre bra:



När ni löser texten nedan där de förklarat vaf jag saknar för kunskap,


Hur snabbt bör jag boka en ny uppkörning ?




Trafiksäkerhet och beteende:
Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på

Miljömedveten körning
Din körning visar brister i att:
Köra fordonet med god planering och framförhållning

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
Cirkulationsplats
Gatukorsning

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Oskyddade trafikanter
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål
Körde du med trafiskola? Vad var inspektörens huvudsakliga kommentar? Den du nämner är för generell
Maria 2021-10-11 18:29 ! Citera #
Hej,
Vilken typ av svängning och backning fick ni göra??
Jag kuggade på första när han bad mig vända och jag gjorde som jag tänkte, men han hade tänkt något helt annat... :o
Gäst 2021-11-24 07:26 ! Citera #
Jag blev godkänd på körprovet i Sollentuna igår, första försöket! Jag var lite nervös innan men det var helt ärligt så otroligt mycket enklare än vad jag trodde. Förarprövaren var lugnt och trevlig och det var inga konstigheter. Jag har läst en del skräckhistorier på forumet om Sollentuna, så jag tänkte dela med mig av att det behöver inte alls vara så! Det var ju bara att köra lite bil :) jag hade kört i Sollentuna en gång tidigare och tog en helt annan rutt på uppkörningen, men är man trygg med att läsa skyltar så kan man ju hantera nya områden även om det kräver lite mer koncentration. Lycka till alla ni andra som kör upp i Sollentuna!
Ma 2022-01-01 18:16 ! Citera #
Hej alla!
Jag ska köra upp i Sollentuna i februari och funderar såklart massa på det. En grej är att jag ska låna bil av Trafikverket (manuell). Jag undrar; hur ”hjälpsamma/förstående” är de vid typ säkerhetskontrollen om ni förstår? Tänker att de kommer ju va en bil jag aldrig suttit i förut. Tar de hänsyn till de om man kanske är osäker på var vissa reglage sitter o så? Sen får ni gärna komma med alla möjliga tips och tankar kring uppkörning där! :)
Manualstallion 2022-01-01 19:39 ! Citera #
Ma 2022-01-01
Hej alla!
Jag ska köra upp i Sollentuna i februari och funderar såklart massa på det. En grej är att jag ska låna bil av Trafikverket (manuell). Jag undrar; hur ”hjälpsamma/förstående” är de vid typ säkerhetskontrollen om ni förstår? Tänker att de kommer ju va en bil jag aldrig suttit i förut. Tar de hänsyn till de om man kanske är osäker på var vissa reglage sitter o så? Sen får ni gärna komma med alla möjliga tips och tankar kring uppkörning där! :)
Hej, du måste ha grundläggande koll på reglagen som tillhör säkerhetskontrollen. Kolla på Youtube hur man gör en invändig samt utvändig kontroll så har du med dig allt du behöver kunna.

Om du får köra en bensinbil kan du köra I lägre hastighet på 2:ans växel jämfört med om det är diesel. Men man vänjer sig snabbt oavsett.

Slappna bara av och kör som att du skjutsar en vän så kommer det gå bra! Själv klarade jag det i Farsta ca en månad sen :)
Manualstallion 2022-01-01 21:11 ! Citera #
Ma 2022-01-01
Hej alla!
Jag ska köra upp i Sollentuna i februari och funderar såklart massa på det. En grej är att jag ska låna bil av Trafikverket (manuell). Jag undrar; hur ”hjälpsamma/förstående” är de vid typ säkerhetskontrollen om ni förstår? Tänker att de kommer ju va en bil jag aldrig suttit i förut. Tar de hänsyn till de om man kanske är osäker på var vissa reglage sitter o så? Sen får ni gärna komma med alla möjliga tips och tankar kring uppkörning där! :)
Hej, du ska kunna behärska reglagen som tillhör säkerhetskontrollen, både in och utvändig. En youtubevideo på några minuter förklarar alla väsentligheter.

Om du får köra en bensinbil så kan du köra i lägre hastighet på 2:ans växel jämfört med dieselbil. Generellt sätt så brukar man ligga på en lägre växel när man kör diesel pga att dieselmotorer har högre vridmoment. Så om du är van vid att köra bensin, tänk på att du kanske behöver växla ned oftare med dieseln.

Tänk på att vara tydlig med dina avsikter. Inga hastiga inbromsningar eller något som tyder på att du är en osäker förare. Om du ska väja, väj ordenligt. Kolla speglar och döda vinkeln extra mycket. Ha inte bråttom in i cirkulationsplatser eller nya vägar. Ha blicken långt fram och avläs skyltar samt planera din körning väl så att du hinner motorbromsa. Kör ca 5 km/h under hastighetsbegränsningen. Lämna god avstånd till framförvarande fordon.

Om du gör småfel är det bara att fortsätta, inspektören bedömer helheten.

Det viktigaste av allt är bara att slappna av. Småprata lite med inspektören så det känns som att du skjutsar en vän vilket får nerverna att släppa. Själv klarade jag uppkörningen för ca en månad sen i Farsta. Lycka till!
Gäst 2022-01-01 23:48 ! Citera #
Ma 2022-01-01
Hej alla!
Jag ska köra upp i Sollentuna i februari och funderar såklart massa på det. En grej är att jag ska låna bil av Trafikverket (manuell). Jag undrar; hur ”hjälpsamma/förstående” är de vid typ säkerhetskontrollen om ni förstår? Tänker att de kommer ju va en bil jag aldrig suttit i förut. Tar de hänsyn till de om man kanske är osäker på var vissa reglage sitter o så? Sen får ni gärna komma med alla möjliga tips och tankar kring uppkörning där! :)
Jag har erfarenhet av 3 uppkörningar (klarade tredje försöket) och hyrde trafikverkets bil alla gångerna.

Av min erfarenhet så har dom överseende med att du sitter i en bilmodell som du troligen aldrig kört tidigare.
Men som personen i tidigare inlägg skriver så ska du ha kolla på reglagen och vad dom fyller för funktion och hur man sätter igång dom.
Sen att du kanske behöver en extra stund för att lokalisera allt och kanske är klumpig med att få igång det kan dom har överseende med. Dom märker om du har koll eller inte under en säkerhetskontroll eller om dom under färd ber dig använda nåt av reglagen (vindrutetorkare, fläkt, osv). Jag fick tex immiga yttre backspeglar och hade ingen aning om att ens eluppvärmningen funkade även på dom för att få bort imma. Hade nämligen främst kört privat i en gammal volvo. :D Så det fick jag göra under färd vilket gick bra.

Vet inte om du redan kollat Trafikverkets hemsida, men om inte så blir det något av följande bilar du kommer få köra upp med i Sollentuna: VW Golf TSI bensin (manuell), Skoda Octavia TSI bensin (manuell), Skoda Karoq diesel (manuell)
Du kan väl googla lite hur bilarnas respektive instrumentpanel osv ser ut för att kanske få en bättre uppfattning.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov