Start > Körkortsforum > Uppkörning Sollentuna 2021

Uppkörning Sollentuna 2021

D 2021-01-27 19:27 ! Citera #
Hej alla övningskörare och alla ni som tagit erat kort!

Jag ska köra upp på fredag, i Sollentuna, och undrar såklart ifall ni har några tips i allmänhet? Vad käller körning men också vad gäller bilen? Ska köra med Trafikverkets bil då, vilket verkar då bli en Golf. Jag är van vid dieselbilar men har förstått att dessa drivs med bensin, tips för det? Med växel? Nu med vinterväglagen, något ni gjorde/tänkte på speciellt vid något tillfälle/område?

Bor i närheten så har lyckats promenera förbi när några ska påbörja sina prov, om någon av er ser detta så dela gärna med er av gott och ont!

Jag känner mig relativt lugn (missförstå inte som för godtrogen eller så, bara accepterande för situationen) men tror jag många kan relatera till känslan att man inte vet om man sitter på allt info :lol: det gör jag säkerligen inte när jag sitter där sen heller haha men man kan alltid kika!

Stor pepp till alla som kämpar och grattis till alla som klarat detta stora!
Madeleine 2021-01-27 21:59 ! Citera #
Hej! Jag har vart i svängarna ganska mycket nu när jag övningskört och jag tycker det verkar vara Skoda Kamiq som de kör! 99 procent säker.
Kör upp den 21/2 där så jag övervakar här för att se om du får några tips :)
Lycka till på fredag!
D 2021-01-28 11:57 ! Citera #
Ja jag har också sett att de har en sådan bil, men även Volvo (som jag tror är deras automatbil) och sen flertalet olika Golfar. Tror man kanske kan räkna med lite olika :scared:
Får se om någon mer skriver här och har någon mer erfarenhet!
Och tack! Lycka till själv sen!
Bilar 2021-01-28 12:27 ! Citera #
Sollentuna: Passat kombi 2,0 TDI diesel (manuell), Golf halvkombi 1,5 TSI bensin (manuell), E-golf halvkombi elbil (automat), Toyota Auris kombi hybrid (el/bensin)(automat)

https://www.trafikverket.se/korkort/fotografering-och-ovrigt/trafikverkets-bilar/
Gäst 2021-01-28 18:58 ! Citera #
Va lustigt! När jag körde förbi för en vecka sen stod det 3 st Skoda Kamiq parkerade utanför. Stötte även på en ute i Täby idag men som sagt, de har väl massa olika bilar de växlar mellan.
D 2021-01-29 15:05 ! Citera #
Hej, trådstartaren här!
Ville bara uppdatera om att jag klarade min första uppkörning idag!!! :D :D

Som tidigare påpekat av en av er ang bilarna så fick jag faktiskt köra en Skoda, förvånansvärt nog enligt mig haha. Det gick jättebra, det var en skön bil!

Om någon hittar denna tråd och vill fråga något så kör!
Madeleine 2021-01-29 16:35 ! Citera #
Stort grattis!! :)
Berätta gärna lite vad du fick göra och hur du fick köra :)
Carro 2021-01-29 20:59 ! Citera #
Grattis! Hur var det? Körde du runt i Sollentuna?
D 2021-01-30 12:30 ! Citera #
Det kändes bra och avslappnat med förarprövaren, hon var så gullig och lugn!
Jag tog några djupa andetag innan vi åkte och det var effektivt!

Säkerhetskontrollen var vindrutetorkarna. Vi åkte sedan ut från TV, tog första vänster och sedan höger igen vid Sollentunavägen. Därifrån fick jag direktiv av följa E4 anvisningarna och sedan mot Stockholm. Vi svängde sedan av mot Sollentuna C/Kista med hänvisningen att sedan följa Sollentuna C skyltarna. Via den sträckan stannade vi vid 3 olika bostadsområden, alla 30 vägar men hon ville få se prov på olika saker ifrån varje specifika område. Hastighet, fotgängare, backning, vändning, korningar/högerregel.

Sedan efter det åkte vi visste mot Sollentuna C och genom den vägen tillbaka till Trafikverket.

Det vart en del anpassning av hastighet pga väderlaget, på 30 vägarna låg jag högst i 2ans växel, förutom vid skymd korsning, och körde typ 15-20 km/h.
Däremot passade jag på att visa att jag behärskade acceleration och så vid 50-70 vägarna. Fick fint beröm för min körning så detta är mina tips från det! :)
Js 2021-05-03 13:48 ! Citera #
Körde upp i fredags i Sollentuna och blev godkänd! Hade läst mycket här på körkortonline och hörde från många att dem inte var bra och att folk kuggade.
Men jag fick en jätte trevlig kille i bilen som frågade mig om allt möjligt under uppkörningen och vi blev typ kompisar haha. Kändes som om jag körde upp med någon närstående:)
Jag tog kort för manuell och fick köra deras golf, sååå skön bil att köra med.
Tycker att ni som ska köra upp att ta de lugnt och stressa inte över att läsa dessa kommentarerna som har kuggat. Tro på er själva och kör lugnt och planerat även om de sitter någon som ska godkänna dig bredvid.
Något som jag kan rekommendera dok är att köra runt i Sollentuna lite innan din körning. Bort mot Edsberg och Rotebro. Har märkt att många tycker att rondellerna är jobbiga, men kan du läsa skyltar så är dem inte så svåra än vad man tror!
Hoppas ni som ska ta körkort lyckas i Sollentuna :lol:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor