Start > Körkortsforum > Blinka under omkörning??

Blinka under omkörning??

Förarprövaren 2021-02-22 15:45 ! Citera #
Steen 2021-02-22
Steen här! :) Har fått svar från Transportstyrelsen och de stödjer att blinka tillbaka:


Trafikförordningens kapitel 3. 65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.

Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

Ovan text innebär således att man använder blinkers både då man kör om och när man kör tillbaka!

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen



Jag ger mig alltså och intar nu hållningen att STR har en del att förklara i varför man skriver och lär ut som man gör.
Hej Steen och övriga!

Jag tror mig veta varför STR skriver som de gör i sitt utbildningsmaterial. Nu tror jag alla som följer denna diskussion kan enas om vad lagen säger om tecken i omkörningssituation (på körbana med endast ett körfält i vardera riktning). Nu tar vi skälet till detta.

Omkörning på landsväg kan vara ett av de mest riskfyllda momenten en förare kan utföra. Det är mycket som kan gå snett och om, eller när det gör det, så blir konsekvenserna ofta väldigt allvarliga. Vad vill då STR att den som kör om främst ska tänka på; jo, att komma bort från sin placering i den mötande körbanans körfält så fort det bara går! Då duger det inte att avvakta till dess du ”ser hela det fordon du precis kört om i din innerspegel” titta igen, ge tecken och sedan svänga.

För den som inte har en sådan vana och rutin fullt inarbetad kan detta beteende, hur rätt det än är enligt lagtexten, leda till en dödsolycka - och så vill vi inte ha det!

Då släpper STR hellre på vad lagen säger och fokuserar på säkerheten.

Det bästa är förstås att upparbeta en sådan nivå av skicklighet att det inte är något problem för dig att både ha god uppsikt under omkörningen och ge tecken för att återgå till egen körbana, men om det kniper lite där så se till att bara komma tillbaka igen - med god marginal till det omkörda fordonet.

Hoppas att du som läser denna tråd tar detta till dig och inte tar lagens bokstav alltför hårt, utan att du anpassar ditt körsätt efter rådande situation.

Ett tillägg till vad jag precis skrivit: En omkörning ska inte göras om marginalerna är så små att du inte hinner göra alla de rätta momenten (söka av, ge tecken, köra om, söka av, ge tecken) men ibland ändrar sig förutsättningarna och de oväntade uppstår. Det är dessutom mänskligt att fela (Errare Humanum Est), att göra en liten felbedömning. Det händer den bäste och då ser du bara till att lösa situationen.

Fråga gärna mera. Läs på min blogg http://uppkorningblog.com och öva, öva och öva.
Gäst 2021-02-22 20:14 ! Citera #
Förarprövaren 2021-02-22
Hej Steen och övriga!

Jag tror mig veta varför STR skriver som de gör i sitt utbildningsmaterial. Nu tror jag alla som följer denna diskussion kan enas om vad lagen säger om tecken i omkörningssituation (på körbana med endast ett körfält i vardera riktning). Nu tar vi skälet till detta.

Omkörning på landsväg kan vara ett av de mest riskfyllda momenten en förare kan utföra. Det är mycket som kan gå snett och om, eller när det gör det, så blir konsekvenserna ofta väldigt allvarliga. Vad vill då STR att den som kör om främst ska tänka på; jo, att komma bort från sin placering i den mötande körbanans körfält så fort det bara går! Då duger det inte att avvakta till dess du ”ser hela det fordon du precis kört om i din innerspegel” titta igen, ge tecken och sedan svänga.

För den som inte har en sådan vana och rutin fullt inarbetad kan detta beteende, hur rätt det än är enligt lagtexten, leda till en dödsolycka - och så vill vi inte ha det!

Då släpper STR hellre på vad lagen säger och fokuserar på säkerheten.

Det bästa är förstås att upparbeta en sådan nivå av skicklighet att det inte är något problem för dig att både ha god uppsikt under omkörningen och ge tecken för att återgå till egen körbana, men om det kniper lite där så se till att bara komma tillbaka igen - med god marginal till det omkörda fordonet.

Hoppas att du som läser denna tråd tar detta till dig och inte tar lagens bokstav alltför hårt, utan att du anpassar ditt körsätt efter rådande situation.

Ett tillägg till vad jag precis skrivit: En omkörning ska inte göras om marginalerna är så små att du inte hinner göra alla de rätta momenten (söka av, ge tecken, köra om, söka av, ge tecken) men ibland ändrar sig förutsättningarna och de oväntade uppstår. Det är dessutom mänskligt att fela (Errare Humanum Est), att göra en liten felbedömning. Det händer den bäste och då ser du bara till att lösa situationen.

Fråga gärna mera. Läs på min blogg http://uppkorningblog.com och öva, öva och öva.
Tack Rune för din hjälp!
Du är en klippa för oss som ska ta vårt körkort :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov