Start > Körkortsforum > Blinka under omkörning??

Blinka under omkörning??

Gäst 2021-02-21 15:09 ! Citera #
Steen 2021-02-04
STR lär ut att inte blinka tillbaka höger efter omkörning på landsväg (ett körfält i varje riktning):

Citerar inlägg tidigare i tråden:

##
Min teoribok Trafikens grunder av STR ger en annan bild. På sida 297 finns en illustration av omkörning på landsväg. Blinka ut till vänster är med, men inte blinka in till höger.

Det står också detta om att påbörja en omkörning: ”När du är säker på att det är fritt ger du tecken i god tid.” Om att avsluta omkörningen står det inget om att ge tecken: ”Du ska köra tillbaka till höger körfält så snabbt som möjligt, men inte så snabbt att du tränger den du kört om. Vänta tills du ser det omkörda fordonet i backspegeln. Kör du in för snävt tvingar du.....” och lite text till, men inget om blinka.
##
Jag skrev till Rune Wåhlin föredetta trafikinspektör och frågade..

Hej Rune!
Vid omkörning på landsväg, (med mötande trafik i det körfältet som jag kör om i) ska jag då ge tecken till höger efter jag kört om och avser flytta mig till höger?


Hej!
Ja du ska ge tecken både för påbörjad (eller som en del av pågående) omkörning. Du ska även ge tecken efter avslutad omkörning för att visa din avsikt att återgå till det körfält, eller den sida av vägen, du färdades i från början


Du tolkar texten fel.. schackmatt 8-)
Gäst 2021-02-21 15:10 ! Citera #
Blink 2021-02-04
Har också fått lära mig hos trafikskolan att man inte ska blinka till höger igen när man tex kör om ett hinder på en 50 väg inne i stan.

Först blinkar man till vänster för att köra ut och sedan kör man om hindret och senare slår man av blinkersen och sedan kör tillbaka till höger igen - utan att blinka höger.

Samma princip som på landsväg i och med ett körfält?
Köra om hinder är en helt annan sak
Förarprövaren 2021-02-21 21:04 ! Citera #
Gäst 2021-02-21
Jag skrev till Rune Wåhlin föredetta trafikinspektör och frågade..

Hej Rune!
Vid omkörning på landsväg, (med mötande trafik i det körfältet som jag kör om i) ska jag då ge tecken till höger efter jag kört om och avser flytta mig till höger?


Hej!
Ja du ska ge tecken både för påbörjad (eller som en del av pågående) omkörning. Du ska även ge tecken efter avslutad omkörning för att visa din avsikt att återgå till det körfält, eller den sida av vägen, du färdades i från början


Du tolkar texten fel.. schackmatt 8-)
Hej!

Hur tolkar ni då detta stycke ur trafikförordningen (1998:1276) 3 kap

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Är den sidledsförflyttning som sker en ändring av fordonets placering eller ett körfältsbyte? Varför ska du 3 kapitlets 65 paragraf frångås? Varför skulle inte dina medtrafikanter vara betjänta av att du ger tecken och visar dina intentioner?
Steen 2021-02-21 21:53 ! Citera #
Förarprövaren 2021-02-21
Hej!

Hur tolkar ni då detta stycke ur trafikförordningen (1998:1276) 3 kap

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Är den sidledsförflyttning som sker en ändring av fordonets placering eller ett körfältsbyte? Varför ska du 3 kapitlets 65 paragraf frångås? Varför skulle inte dina medtrafikanter vara betjänta av att du ger tecken och visar dina intentioner?
Att komma tillbaka till sitt eget körfält efter en omkörning på landsväg (EJ MOTORVÄG) är inte en väsentlig manöver, eftersom det inte finns något annat alternativ.
Förarprövaren 2021-02-22 00:28 ! Citera #
Steen 2021-02-21
Att komma tillbaka till sitt eget körfält efter en omkörning på landsväg (EJ MOTORVÄG) är inte en väsentlig manöver, eftersom det inte finns något annat alternativ.
Hej Steen!

Vem avgör vad som är en ”väsentlig manöver” Hur ska den som gjort omkörningen veta hur andra trafikanter uppfattar den?

Jag tror du förstår orden ”på något annat inte oväsentligt sätt” fel. De orden pekar på någon annan form av sidledsmanöver än vad som listas här ”...starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled...”
Den som förflyttar sitt fordon från det ena körfältet eller den ena körbanan till den andra, ska ge tecken. Att byta från ena körbanan till den andra är en sidlesmanöver som kan likställas med ett körfältsbyte eller att starta från en vägkant.
Kedish 2021-02-22 05:55 ! Citera #
Förarprövaren 2021-02-21
Hej!

Hur tolkar ni då detta stycke ur trafikförordningen (1998:1276) 3 kap

65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

Är den sidledsförflyttning som sker en ändring av fordonets placering eller ett körfältsbyte? Varför ska du 3 kapitlets 65 paragraf frångås? Varför skulle inte dina medtrafikanter vara betjänta av att du ger tecken och visar dina intentioner?
Är det måste man blinka , när man parkera vid vägkanten?
Förarprövaren 2021-02-22 06:49 ! Citera #
Steen 2021-02-21
Att komma tillbaka till sitt eget körfält efter en omkörning på landsväg (EJ MOTORVÄG) är inte en väsentlig manöver, eftersom det inte finns något annat alternativ.
Finns det något annat alternativ vid t.ex. start från vägkanten - om det saknas andra vägar i närheten?

Jag vet inte var du får formuleringen ”väsentlig manöver” ifrån. Trafikförordningen (1998:1276) säger: ”annat inte oväsentligt sätt”.

Vad säger du om de fordon du eventuellt möter i samband med din omkörning; hur ska de få vetskap om dina intentioner? Hur vet de när du tänkt dig att svänga tillbaka till din egen körbana? Trafikförordningen (1998:1276) säger följande

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet

När är ”så snart det kan ske” för den som möter den omkörande och hur ska den mötande veta det? Här hamnar vi alla i en subjektiv bedömning vars förståelse hos medtrafikanten underlättas genom tydlig teckengivning. Vad är problemet med teckengivning efter omkörning på en väg med endast två körbanor?
Förarprövaren 2021-02-22 07:03 ! Citera #
Kedish 2021-02-22
Är det måste man blinka , när man parkera vid vägkanten?
Hej!

Menar du under själva parkeringen eller när du ska stanna till för att göra en parkering?

När jag är på väg fram emot en ledig parkeringsficka längs gatan så ger jag tecken. Det gör jag av två skäl:

1. Jag vill i god tid tala om för andra trafikanter att något är på gång. Om jag bara bromsar utan att ge tecken så skapar jag osäkerhet hos, framför allt, den bakomliggande trafiken.

2. Att stanna till vid vägkanten är att likna vid en omvänd start. Trafikförordningen (1998:1276) nämner bara ”starta från en vägkant” men den säger också att en förare ska ”visa sin avsikt” och hur visar jag det utan att ge tecken?

Bil, -(eller annat fordon) körning är att hela tiden kommunicera. Som förare kommunicerar du genom

a placering
b hastighet
c ljussignaler

Varför inte använda dessa så mycket det bara går (utan att överdriva) för att kommunicera med övriga trafikanter?
Steinar-Beinar 2021-02-22 10:01 ! Citera #
Förarprövaren,

Själv är jag på din sida, alltså blinka tillbaka. Men jag börjar vackla lite. Om vi ska leka djävulens advokat. Trafikens grunder av STR är en väldigt tung bok i ämnet, som man inte kan vifta bort. De antyder tydligt att man inte blinkar tillbaka, både i text och bild. Vad kan de ha för anledning till det? Också, det finns åtminstone två vittnesmål i tråden om att trafiklärare lär ut att inte blinka tillbaka. Vad kan de ha för anledning till det?
Steen 2021-02-22 13:50 ! Citera #
Steen här! :) Har fått svar från Transportstyrelsen och de stödjer att blinka tillbaka:


Trafikförordningens kapitel 3. 65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.

Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.

66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.

Ovan text innebär således att man använder blinkers både då man kör om och när man kör tillbaka!

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen



Jag ger mig alltså och intar nu hållningen att STR har en del att förklara i varför man skriver och lär ut som man gör.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov