Hade körlektion för omkörning på motorväg.
Hade redan koll på hur detta utförs, men fick en rejäl funderare när körläraren beskrev att man fortsätter blinka vänster under hela omkörningen? Förklaringen var att det visar att du kör om.
Detta är något helt nytt och jag köper inte riktigt att man gör så, har inte sett en enda bil göra såhär.
Min fråga är, har ni andra fått samma information av er trafikskola?
Men det där låter väl inte logiskt?
Vad hade din lärare sagt om det hade varit en trekörfälts motorväg?
Du blinkar ju först till vänster för att komma in till mitt fil - allt för att köra om bilen framför dig vid inre fil.
Men om du nu fortsätter hålla igång blinker under omkörning, då tror ju de som är bakom dig att du planerar att köra ut på yttre filen.
Det där skapar förvirring och det hade inte gått. Just därför stänger man av blinkers när man är redan i själva omkörningsfältet. Sedan hittar man en lucka för att köra tillbaka till inre körfält och när man är redo, då blinkar man till höger igen.
Alla förstår ju ändå att man ska köra om någon när man redan är i själva omkörningfil. Vitsen med hela blinkers är att varna andra trafikanter att du är på väg att byta körfält eller på väg att förflytta din bil i sidled.
Du får gärna ställa den där frågan om 3 körfältsmotorväg till din lärare för att se vad hen säger