Start > Körkortsforum > Hamnat fel i bussfil?

Hamnat fel i bussfil?

Björn He 2023-12-09 21:33 ! Citera #
Gäst 2023-08-28
Uppenbarligen anpassa du inte din hastighet till underlaget om du nu inte kunde stanna innan rött.
Det var väl en jävla tur att jag hade min (godkända) uppkörning en höstdag före höstlovsveckan, före vinterns första snöfall. Hade jag haft uppkörning en vinterdag så hade jag väl sannolikt riskerat att halka förbi rött ljus, som jag gjorde när jag var 19 år och skulle stanna för rött ljus för vänstersvängande, men inte lyckades stanna i det hala väglaget. Men med tanke på att jag inte utgjorde någon trafikfara för mötande trafik (som hade grönt ljus), då jag halkade förbi rött ljus för vänstersvängande, så anser jag att det inte borde vara absolut förbjudet att passera trots rött ljus, varför ska det vara absolut förbjudet att passera vid rött ljus även om det kan ske utan fara eller hinder för korsande trafik som har grönt?!

Det var lyckligtvis inga mötande fordon som närmade sig just när jag halkade förbi stopplinjen, ut i korsningen med den mötande trafikens körbana, vid rött ljus för vänstersvängande fordon; jag hade sannolikt inte halkat förbi stoppsignalen om det inte vore så farligt halt och snöigt väglag. Jag hade väl lika gärna kunnat göra något sånt även om det vore normalt väglag under sommartid.
Om jag mot förmodan skulle ha utgjort ett hinder för mötande trafik som har grönt ljus, som jag dock inte gjorde nu, så skulle väl de ändå ha bromsat för att undvika kollision med min bil, som inte hade stannat vid rött ljus, för såvitt jag vet så är man som fordonsförare skyldig att se till att stanna eller annars sänka farten i god tid om det behövs för att undvika kollision med en annan trafikant som utgör ett hinder, oavsett om trafikanten anses ha brutit mot regler om väjningsplikt; att han inte följer trafikregler är ingen omständighet som ger någon rätt att kollidera med honom utan det är en skyldighet att undvika kollision - med hänsyn till paragraf 1 i Trafikförordningen, som påbjuder en trafikant att alltid iaktta den omsorg och varsamhet som erfordras med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor. Det är väl ändå så trafiklärarna menar när de säger att man aldrig har några rättigheter i trafiken utan man har bara skyldigheter.

Som jag säkert berättat så var det en gång en man i Singapore som blev påkörd då han gick rakt ut över en körbana utan att se sig för, och trots rött ljus för gående, och då av misstag gick i vägen för en bilist som närmade sig i hög hastighet och som körde på honom. Bilisten som körde på honom fick indraget körkort med anledning av den där påkörningsolyckan, trots att det var den påkörde som gjorde fel som inte följde trafikregler; han skadades såpass allvarligt att han nästan omedelbart dog.
Hade jag kört på en gående som gått rakt mot rött ljus här i Sverige eller Norge, då hade väl jag sannolikt inte blivit fråntagen körkortet, för generellt sett kan väl en trafikolycka inte ge indraget körkort om man inte varit vållande. Den påkörda gångtrafikanten skulle däremot riskera att straffas för vårdslöshet i trafik, för att ha gått ut över en körbana på ett ovarsamt sätt. Men å andra sidan kan gående inte få böter på att korsa en körbana trots rött ljus för gående eller annars på en annan plats än ett övergångsställe, i Norge och Sverige åtminstone, under förutsättning att det sker utan fara eller hinder för fordonstrafiken.
I skolan säger tydligen lärarna till barnen att man absolut inte får gå över vägen när det är rött ljus för gående, och det har lärarna inte absolut rätt att säga. Skulle någon säga åt mig att jag inte får gå över vägen när det är röd gubbe (ens när jag inte utgör fara eller hinder för något fordon) så skulle jag bara ryta ifrån åt den jäveln att ”Du ska hålla käften och ge fan i att säga åt mig vad jag får eller inte får göra, man beter sig inte så mot andra människor, oavsett om man anser att andra gör rätt eller inte”. Alltså, var och en har eget ansvar för sitt eget handlande, och om man bestämmer sig för att gå mot röd gubbe så får man faktiskt göra det på eget ansvar.
Björn He 2024-01-13 01:11 ! Citera #
Gäst 2023-08-21
Klipp körkortet ditt omgående. Du visar allvarlig brist på respekt för reglerna och även medtrafikanter.
Minst lika irriterande om någon plötsligt sticker över heldragen linje.
Dessutom askorkat att göra sig skyldig till två trafikbrott istället för bara ett.
”klipp körkortet omgående”... Inte så moget att säga va?!
Alltså, att framföra annat fordon än buss i linjetrafik (eller cykel och moped klass II i de fall cykel och moped klass II får färdas i kollektivkörfält) i ett kollektivkörfält kan såvitt jag vet normalt inte ge körkortsåterkallelse men däremot kan det ge penningböter för brott mot Trafikförordningen (utom i de fall utryckningsfordon framförs i kollektivkörfält för så god framkomlighet som möjligt eller annars taxi i de fall det anges på tilläggstavla under kollektivkörfältsmärket att körfältet gäller taxi).
William 2024-01-18 13:25 ! Citera #
Jag har ställt samma fråga till min trafiklärare. Han föreslår att man byter körfält, trots heldragen linje. Jag antar att man tänka att den heldragna linjen intill en bussfil inte är där pga hög risk vid körfältsbyte på sträckan, utan är där för att blockera dig från att åka in i bussfilen. Man får naturligtvis vara extra försiktig om man väljer att lösa situationen på det här sättet; titta noga, blinka i god tid osv osv.
Björn He 2024-01-18 16:25 ! Citera #
William 2024-01-18
Jag har ställt samma fråga till min trafiklärare. Han föreslår att man byter körfält, trots heldragen linje. Jag antar att man tänka att den heldragna linjen intill en bussfil inte är där pga hög risk vid körfältsbyte på sträckan, utan är där för att blockera dig från att åka in i bussfilen. Man får naturligtvis vara extra försiktig om man väljer att lösa situationen på det här sättet; titta noga, blinka i god tid osv osv.
Enligt lag skall man då man närmar sig ett kollektivkörfält, om man kör i det körfält som övergår från normalt körfält till kollektivfält, i god tid planera ett körfältsbyte och göra körfältsbytet FÖRE början på kollektivkörfältet. Om man kör in i kollektivkörfältet trots att man inte får köra där så gör man såvitt jag vet lika mycket fel om man byter körfält över heldragen linje som om man kör vidare i kollektivkörfältet, så det bästa alternativet är då att köra över heldragen linje för att lämna kollektivkörfältet (trots förbudet mot att korsa heldragen linje), för annars riskerar man väl att åka in på en eventuell separat bussgata där man inte får köra alls, och flera såna bussgator är ju byggda med så kallat spårviddshinder avsett för att hindra personbilar (med smalare spårvidd än bussar) från infart. Kör man över ett spårviddshinder med personbil så kommer man sannolikt att fastna där, och därigenom utgöra framkomlighetshinder för bussarna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov