Start > Körkortsforum > Hamnat fel i bussfil?

Hamnat fel i bussfil?

Björn He 2023-08-25 13:02 ! Citera #
Gäst 2023-08-21
Klipp körkortet ditt omgående. Du visar allvarlig brist på respekt för reglerna och även medtrafikanter.
Minst lika irriterande om någon plötsligt sticker över heldragen linje.
Dessutom askorkat att göra sig skyldig till två trafikbrott istället för bara ett.
Tycker inte du att fordonsförare som kör i kollektivkörfält borde få indraget körkort omgående?
I Sverige borde man väl kunna sätta upp trafiksäkerhetskameror, liknande fartkamerorna, vid sidan av körbanor med kollektivkörfält, med funktionen att fotografera fordon som kör i kollektivkörfältet trots att det inte är tillåtet (utom för bussar i linjetrafik), då skulle det väl vara betydligt lättare att utfärda böter för fordonsförare som inte följer trafikregler; enligt Trafikförordningen är ett kollektivkörfält påbjudet eller tillåtet för (och endast för) bussar i linjetrafik, och för cyklister och förare av moped klass II om körfältet är beläget till höger i färdriktningen (och det inte anges på tilläggstavla att ej cykel och moped är tillåtna).

I vissa länder som Kina finns det trafikkameror uppsatta i gatukorsningar, med funktionen att fotografera fordon som inte stannar vid rött ljus; det räcker att bara köra över stopplinjen en millimeter för att bli fotad. Trafikkamerorna är väl utrustade med rörelsedetektorer som per automatik kan avkänna ett fordons rörelse, om det står still eller passerar över stopplinjen vid rött ljus; med såna rörelsedetektorer borde det väl vara möjligt att fotoregistrera exempelvis fordonsförare som svänger till vänster i gatukorsningar där förbud mot vänstersväng gäller (som bl.a. gäller vid de flesta gatukorsningar i Stockholms innerstad).
XI 2023-08-25 13:09 ! Citera #
Björn He 2023-08-25
Tycker inte du att fordonsförare som kör i kollektivkörfält borde få indraget körkort omgående?
I Sverige borde man väl kunna sätta upp trafiksäkerhetskameror, liknande fartkamerorna, vid sidan av körbanor med kollektivkörfält, med funktionen att fotografera fordon som kör i kollektivkörfältet trots att det inte är tillåtet (utom för bussar i linjetrafik), då skulle det väl vara betydligt lättare att utfärda böter för fordonsförare som inte följer trafikregler; enligt Trafikförordningen är ett kollektivkörfält påbjudet eller tillåtet för (och endast för) bussar i linjetrafik, och för cyklister och förare av moped klass II om körfältet är beläget till höger i färdriktningen (och det inte anges på tilläggstavla att ej cykel och moped är tillåtna).

I vissa länder som Kina finns det trafikkameror uppsatta i gatukorsningar, med funktionen att fotografera fordon som inte stannar vid rött ljus; det räcker att bara köra över stopplinjen en millimeter för att bli fotad. Trafikkamerorna är väl utrustade med rörelsedetektorer som per automatik kan avkänna ett fordons rörelse, om det står still eller passerar över stopplinjen vid rött ljus; med såna rörelsedetektorer borde det väl vara möjligt att fotoregistrera exempelvis fordonsförare som svänger till vänster i gatukorsningar där förbud mot vänstersväng gäller (som bl.a. gäller vid de flesta gatukorsningar i Stockholms innerstad).
Är det ett sådant övervakningssamhälle vi vill ha? För att inte tala om kostnaden att sätta upp och administrera allt. Har aldrig hört någon politiker (eller någon annan person alls) som vill prioritera att sätta fast bussfilsåkare. Ligger nog väldigt lågt ner på listan om man ska gå vägen att övervaka allt med kameror.
Björn He 2023-08-27 03:20 ! Citera #
XI 2023-08-25
Är det ett sådant övervakningssamhälle vi vill ha? För att inte tala om kostnaden att sätta upp och administrera allt. Har aldrig hört någon politiker (eller någon annan person alls) som vill prioritera att sätta fast bussfilsåkare. Ligger nog väldigt lågt ner på listan om man ska gå vägen att övervaka allt med kameror.
Om inte svenskarna vill ha ett övervakningssamhälle p.g.a. höga kostnader att sätta upp och administrera kameror, då bör väl svenskarna likaså inte prioritera att bötfälla trafikanter som inte följer trafikregler. Jag tycker inte det spelar någon roll om man får böter på att ha kört mot rött ljus eller mot väjningsplikt utan att ge korsande trafik företräde och fri väg, den som inte följer regler som att stanna vid rött ljus eller lämna fri väg för trafik man har väjningsplikt mot anses ju i regel som ensam vållande till eventuell kollision med ett fordon som skall ha getts företräde och fri väg, och den som underlåtit att iaktta väjningsplikt eller att stanna vid rött ljus får i regel böter för brott mot Trafikförordningen om det blir polisutredning av kollisionen, men i majoriteten av fallen med trafikskador är det bara en civilrättslig sak hos försäkringsbolagen, försäkringsbolagen är inte skyldiga att anmäla till polisen att deras vållande försäkringstagare underlåtit att följa regler om väjningsplikt och jag tror inte polisen brukar ta upp såna anmälningar.

I Sverige och Norge kan gående numera icke få böter på att korsa en körbana trots röd gubbe eller annars på en annan plats än ett övergångsställe, om det sker utan fara eller hinder för fordonstrafiken. Om det anses tillåtet att gå mot rött ljus på ett bevakat övergångsställe, om det kan ske utan risk för fara, då kan man väl lika gärna köra mot rött ljus i en korsning under förutsättning att det sker utan fara eller hinder för korsande trafik (med grönt ljus).

Jag körde faktiskt mot rött ljus en decemberdag på Åbyvägen, vid korsningen med Götalandsvägen, dock inte avsiktligt förstås, utan av en ren olyckshändelse. Det gick inte att stanna före stopplinjen i det snöhala väglaget, utan min bil började att slira i snön så fort jag bromsade, och gled förbi stopplinjen ut i korsningen med den mötande trafikens körbana - men lyckligtvis fanns ingen risk för någon kollision med mötande för ingen mötande trafik närmade sig just då.
Gäst 2023-08-28 12:00 ! Citera #
Uppenbarligen anpassa du inte din hastighet till underlaget om du nu inte kunde stanna innan rött.
Björn He 2023-08-29 00:20 ! Citera #
Gäst 2023-08-28
Uppenbarligen anpassa du inte din hastighet till underlaget om du nu inte kunde stanna innan rött.
Eller så råkade det väl bara vara omöjligt att stanna före korsningen vid rött ljus i det snöiga väglaget. Men även om andra trafikanter inte följer trafikregler (som exempelvis inte stannar vid rött ljus) så åligger det väl fortfarande en fordonsförare att iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika risk för kollision med andra trafikanter. Att någon trafikant inte följer trafikregler ger ingen rättighet att kollidera med trafikanten, utan det är tvärtom en skyldighet att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor.
Teoretiskt sett kan man dock exempelvis köra över en gående som inte ser sig för innan denne börjar korsa körbanan eller som plötsligt börjar korsa körbanan på ett bevakat övergångsställe, trots röd gubbe, och slippa undan vållandeansvar med förevändningen att ”det var den gående som inte följde regler”. Om man färdas mot en stoppsignal alternativt mot väjningsplikt utan att lämna företräde, så är man enligt lag ensam vållande till kollision med ett fordon man ska ha gett företräde.

Lyckligtvis orsakade jag ingen trafikfara när jag körde förbi rött ljus i halt väglag, för det kom ingen mötande trafik som hade grönt ljus just då, jag hann ju lugnt köra undan från korsningen efter att ha slirat ut i körbanan för mötande trafik då jag inte klarade av att stanna före korsningen vid rött ljus för vänstersvängande.
Gäst 2023-08-29 09:11 ! Citera #
Var det omöjligt att stanna körde du för fort.

Kan i och för sig vara andra saker som påverkar din bromsförmåga. Har du t.ex. automatväxlad bil och bromsar med fel fot är det stor riskt att man inte kan stanna som förväntat.
Björn He 2023-08-29 10:10 ! Citera #
Gäst 2023-08-29
Var det omöjligt att stanna körde du för fort.

Kan i och för sig vara andra saker som påverkar din bromsförmåga. Har du t.ex. automatväxlad bil och bromsar med fel fot är det stor riskt att man inte kan stanna som förväntat.
Jag hade väl lika gärna kunnat svänga vänster trots rött ljus för vänstersvängande fordon även om det inte vore halt väglag, under förutsättning att det hade gjorts utan fara eller hinder för mötande trafik som har grönt ljus. I fallet jag slirade förbi rött ljus för vänstersvängande i snöigt väglag fanns ingen risk för fara eller hinder för mötande trafik, för ingen mötande trafik närmade sig just då lyckligtvis.

Varför ska det vara strängt förbjudet att köra mot rött ljus om det inte är lika strängt förbjudet att gå mot rött ljus på ett bevakat övergångsställe?
I Sverige och Norge kan gående faktiskt inte få böter på att korsa en körbana trots röd gubbe, såvida inte det orsakar fara eller hinder för fordonstrafiken, för då kan gående straffas för vårdslöshet i trafik. Om det inte kan bli böter på att gå över körbanan vid röd gubbe så kan det inte heller vara absolut förbjudet att korsa körbanan vid röd gubbe, precis som att det inte är absolut förbjudet att korsa en körbana på en annan plats än ett övergångsställe.
Om man ser sig för och noterar att inget fordon (som har grönt ljus) närmar sig övergångsstället, då behöver man inte vänta på grön gubbe innan man korsar körbanan. I många fall tycker jag att det är mycket säkrare att låta övergångsställen vara obevakade utan signaler, med tanke på att det är onödigt slöseri av elektricitet att installera trafiksignaler och att gående inte alltid följer trafikregler (som att lämna fri väg för fordonstrafiken då trafiksignalen visar röd signal för gående).
Björn He 2023-09-01 14:51 ! Citera #
Gäst 2023-08-29
Var det omöjligt att stanna körde du för fort.

Kan i och för sig vara andra saker som påverkar din bromsförmåga. Har du t.ex. automatväxlad bil och bromsar med fel fot är det stor riskt att man inte kan stanna som förväntat.
Vad gäller ditt påstående om att bromsa med ”fel fot” så anser jag icke att det är fel att bromsa med vänster fot, och det är ju inte heller alltid trafikfarligt att bromsa med vänster fot, det beror ju faktiskt på i vilken trafiksituation man gör det.
Det är ju dessutom såvitt jag vet inte uttryckligt skrivet i Trafikförordningen att man ska bromsa med höger fot, man kan ju inte tvinga en fordonsförare att alltid använda höger fot att bromsa med om det inte är uttryckligt skrivet att man skall använda höger fot.

Såvitt jag vet så blir man normalt inte kuggad på uppkörningen om man bromsar med vänster fot, trots att man ”förväntas” bromsa med höger fot, sålänge man inte bromsar på ett trafiksäkerhetsäventyrande sätt.

Vissa kritiker som är positiva till bromsning med vänster fot har förresten hävdat att det är säkrast att bromsa med vänster fot, i varje fall på automatväxlad bil, om man inte är akut tvungen att stoppa bilen snabbt, för det är lättare att undvika trafikolyckor om man släpper gasen med höger fot och samtidigt bromsar med vänster fot, med tanke på att det har hänt trafikolyckor orsakade av att fordonsförare av misstag gasat istället för bromsat p.g.a. förväxling av bromspedalen med gaspedalen; även en erfaren förare kan av misstag trampa fel med höger fot och då råka gasa istället för bromsa, såna feltrampningar kan ju undvikas om man hellre trampar på bromsen med vänster fot, eftersom vänster fot är närmare bromsen än höger fot.

I en situation där man är akut tvungen att stoppa bilen så fort som möjligt måste man kanske flytta höger fot snabbt från gas- till bromspedal för att kunna stanna trafiksäkert, men man kan faktiskt också snabbt släppa gasen med höger fot och samtidigt bromsa med vänster fot om man är tillräckligt van att göra så (även om det inte bedöms som trafiksäkert sätt att bromsa).
Björn He 2023-11-28 17:32 ! Citera #
Om man nu inte får köra över heldragen linje för att byta körfält, då man av misstag kört in i ett kollektivkörfält åtskiljt från det normala körfältet av en heldragen linje, betyder det då att jag exempelvis kan köra in i ett kollektivkörfält avsiktligt och fortsätta köra där fram till kollektivkörfältets slut? Jag är väl tvungen att köra vidare i kollektivkörfältet, oavsett om jag kört in i det avsiktligt eller av misstag, om det nu inte är tillåtet för mig att köra över heldragen linje, ens för att lämna ett kollektivkörfält (om jag nu uppmärksammar att jag kört in i ett kollektivkörfält av misstag).
Björn He 2023-12-07 18:22 ! Citera #
Gäst 2023-08-29
Var det omöjligt att stanna körde du för fort.

Kan i och för sig vara andra saker som påverkar din bromsförmåga. Har du t.ex. automatväxlad bil och bromsar med fel fot är det stor riskt att man inte kan stanna som förväntat.
Borde man inte försöka ändra på trafikreglerna lite, så att det INTE är absolut förbjudet att färdas vidare vid rött ljus? Jag tycker inte det borde vara absolut förbjudet att svänga vänster vid rött ljus för vänstersvängande fordon, samtidigt som den normala trafiksignalen (för fordon på väg rakt fram) visar grönt ljus, om vänstersväng kan göras trafiksäkert utan fara eller hinder för några mötande fordon (som har grönt ljus) trots en röd pil för vänstersväng.
En normal grön signal betyder generellt att mötande trafik och gång- eller cykeltrafik på gång- eller cykelbanan längs sidan av körbanan har grönt ljus samtidigt som fordonen och att en fordonsförare som svänger och passerar den korsande gång- eller cykelbanan har väjningsplikt mot gående eller cyklister och mopedister klass II, och mot mötande trafik om den svängande föraren svänger till vänster (i högertrafik); om en vänstersvängande fordonsförare i en sån trafiksituation inte har mötande trafik att behöva väja för, då borde det vara tillåtet (enligt generella trafikregler) för den vänstersvängande att passera oavsett om en pilsignal visar rött ljus för vänstersvängande. Det borde ju likaså vara tillåtet för högersvängande fordonsförare att passera även vid rött ljus om det kan ske utan fara eller hinder; i en del korsningar är det rött ljus både för fordon på väg rakt fram och till höger även om fordon på väg till höger inte skär den korsande fordonstrafikens kurser, eftersom relativt många såna vägkorsningar saknar separata pilsignaler som kan ange grön pil för högersvängande fordon, trots att det borde finnas såna pilsignaler i så många korsningar som möjligt, för att låta högersvängande fordonsförare få slippa stanna i onödan (bara för att normalsignalen visar rött ljus och gäller både för högersvängande fordon och fordon på väg rakt fram).

Det borde ju inte vara absolut förbjudet att köra mot rött ljus om det inte är strikt förbjudet att gå mot rött ljus. I Sverige och Norge är det faktiskt INTE absolut förbjudet att gå mot rött ljus på ett bevakat övergångsställe, för gående kan inte få böter på att korsa körbanan trots rött ljus för gående, såvida inte det orsakar fara eller något hinder för fordonstrafiken, då kan gående straffas för vårdslöshet i trafik; om inget fordon närmar sig när gående har rött ljus, då behöver man inte vänta på grönt ljus innan man går över körbanan.
Så som jag bedömer det så betyder röd (stillastående) signalgubbe INTE att det är absolut förbjudet för gående att korsa körbanan, utan snarare att gående på väg över körbanan har väjningsplikt mot fordonstrafiken (som har grönt ljus som i sin tur betyder ”Företräde (måste ges)”).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:21
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor