Start > Körkortsforum > Hamnat fel i bussfil?

Hamnat fel i bussfil?

Linnea 2021-01-04 16:03 ! Citera #
Var ute och övningskörde idag och råkade hamna i en bussfil.
Linjerna som omgav filen var heldragna och jag kände mig som en idiot när jag åkte där. Är det bättre att gå över den heldragna linjen för att komma tillbaka i den vanliga filen, eller ska jag ligga kvar tills det går att byta tills det tillslut kommer sträckande linjer och det går att byta längre fram?

Någon som kan hjälpa mig? :)
Hehe 2021-01-04 17:51 ! Citera #
Bägge sakerna är lika olagliga så det kvittar, men jag hade nog bytt fil innan jag irriterar för många:)
Gäst 2021-01-04 17:55 ! Citera #
Gör inte fler fel, som att korsa heldraget vilket är mer allvarligt fel än hamnat i fel körfält

Kör som vanligt, sen när du kan byt till rätt. Glöm inte att kollektivtradik signaler är annorlunda dem med sy mb
Boler istället för färger. I - S om du har sådana i ditt körfält.

Jodu hänt mig med....bussförare har tålamod så hey, de fattar att du hamnat fel. Lite pinsamt men ingen big deal
hejsa 2021-01-04 22:36 ! Citera #
Händer mig nästan dagligen, men har man övningsköra skylten så förstår andra att det var ett misstag.
Jag brukar ligga kvar i körfältet för det tar slut innan nästa korsning ändå.
Gäst 2021-01-10 20:11 ! Citera #
Byt direkt :)
Ligg kvar 2021-01-11 09:24 ! Citera #
Ligg kvar tills att den heldragna markeringen upphör, särskilt om det är trafik i den vänstra filen där du egentligen skulle placerat dig. Att byta tillbaka snabbt (och oförsiktigt) leder till ökad risk för sammanstötning.

På en uppkörning har du redan kuggat genom att du bytte till ett kollektivkörfält.
Björn He 2021-06-09 22:52 ! Citera #
När ett vanligt körfält ändras till ett kollektivkörfält så skall man väl i regel göra ett körfältsbyte i god tid FÖRE början på kollektivkörfältet, det bör ju inte vara svårare än så.
Björn He 2023-07-10 17:53 ! Citera #
Om man av misstag kört in i ett kollektivkörfält, trots att det är förbjudet för andra fordon än bussar i linjetrafik att köra där, så gör man väl lika mycket fel om man byter körfält trots heldragen linje mellan kollektivkörfältet och det normala körfältet, som om man fortsätter köra i kollektivkörfältet.
För att undvika körning i kollektivkörfält så skall man vara uppmärksam på när kollektivkörfält börjar och i god tid se till att byta körfält, om man kör i det körfält som övergår till ett kollektivkörfält.

För övrigt så är bussar i linjetrafik (och eventuella andra fordon som får köra i kollektivkörfält) i vissa fall undantagna från vägmärken och vägmarkeringar som anger påbjuden körriktning i ett körfält.
Inom tätbebyggelser där det finns kollektivkörfält upphör kollektivkörfältet oftast strax före en vägkorsning, där det tillfälligt skiftar till ett körfält påbjudet för svängande fordon, och efter korsningen börjar ”på nytt”; i en sådan trafiksituation är det tillåtet för fordon i kollektivkörfältet att köra vidare rakt fram i körfältet påbjudet för svängande fordon, TROTS pilen som anger påbjuden körriktning höger/vänster.
Gäst 2023-08-21 11:28 ! Citera #
Hehe 2021-01-04
Bägge sakerna är lika olagliga så det kvittar, men jag hade nog bytt fil innan jag irriterar för många:)
Klipp körkortet ditt omgående. Du visar allvarlig brist på respekt för reglerna och även medtrafikanter.
Minst lika irriterande om någon plötsligt sticker över heldragen linje.
Dessutom askorkat att göra sig skyldig till två trafikbrott istället för bara ett.
Björn He 2023-08-21 22:22 ! Citera #
Gäst 2023-08-21
Klipp körkortet ditt omgående. Du visar allvarlig brist på respekt för reglerna och även medtrafikanter.
Minst lika irriterande om någon plötsligt sticker över heldragen linje.
Dessutom askorkat att göra sig skyldig till två trafikbrott istället för bara ett.
Vore det ingen bra idé att sätta upp en ny form av trafikövervakningskameror, liknande hastighetskamerorna, vid sidan av körbanor med kollektivkörfält? En ”bussfilskamera” bör ju kunna fotografera ett fordon som kör i ”bussfilen”, trots att det inte är tillåtet (för andra fordon än bussar i linjetrafik), och skicka böter för brott mot Trafikförordningen hem till fordonets förare/ägare.
Nu är det väl trots allt väldigt sällsynt med bilister som kör i kollektivkörfält, trots att det inte är tillåtet. Jag tycker förresten att man borde ändra trafikreglerna lite så att även taxi får lov att köra i kollektivkörfält, nu får taxi köras i kollektivkörfält endast om det är föreskrivet i lokala föreskrifter att taxi får köras där, och det måste i regel finnas en tilläggstavla under kollektivkörfältsmärket som upplyser om att kollektivkörfältet gäller även taxi.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo