Själva bromspedalen är bredare på en aut jämfört med manuell.
Går utmärkt att bromsa med vänstern.
Är ju dessutom så man launchar den, full broms med v fot + full gas med växel i + släpp bromsen och va först iväg från rödljuset!
Hur man än vänder och vrider på det är det skönare med aut, har haft det i 4 senaste bilarna och jag kommer aldrig gå tillbaka i en vardagsbil.
Och ni som känner att ni måste hävda er, kan ni inte bara låta andra ta det körkort dom själva vill?
Om det gr utmärkt att bromsa med vänster fot, varför håller trafiklärarna då på och säger ”alltid bromsa med höger fot”?
Förresten bromsar man väl inte om man trampar ned bromspedalen i syfte att ändra läge på spaken i en automatbil?
Jag har dock generellt sett kört manuellt växlade bilar, och då har jag oftast bromsat med höger fot för att det är omöjligt att bromsa trafiksäkert med vänster fot, eftersom vänsterfoten måste sköta kopplingen - men jag har provbromsat med vänster fot också många gånger, bara för att pröva hur det kan kännas att bromsa med vänster fot, och det känns inte alls trafikfarligt.
Det är inte trafikfarligt att bromsa med vänster fot, det beror på i vilken trafiksituation man gör det. När jag har bromsat med vänster fot så har jag nästan alltid tvingats lägga växeln i neutralt läge först, för att undgå motorstopp då bilen blir stillastående. Men om jag måste tvärbromsa före något plötsligt hinder, som en plötsligt stannande framförvarande bil eller ett plötsligt rött ljus så brukar jag naturligtvis bromsa med höger fot, eftersom jag då snabbt måste flytta höger fot från gaspedal till bromspedal, och då låta vänsterfoten sköta kopplingspedalen. (Det är kanske så trafiklärarna resonerar när de lär sina elever att ”alltid bromsa med höger fot”, om man bromsar med vänster fot trots att det inte är tänkt att man ska göra så så kan det ”förvirra hjärnan”, och därför är det ”inte rekommenderat att bromsa med vänster fot ens på en automatväxlad bil” (även om det kan vara frestande att bromsa med vänster fot som om bromspedalen vore en koppling).)