Start > Körkortsforum > Någon som klarat uppkörningen …

Någon som klarat uppkörningen trotts små fel?

Gäst 2020-09-25 15:20 ! Citera #
Jag klarade trots att jag glömde stänga av blinkers efter en rondell (som tur inte jätte länge och vart inte något farligt utav det), och sedan så missade jag nästan en sväng från motorväg och tycker personligen att jag bromsade kanske lite för hastigt, men kontrollanten tyckte inte detta var något att oroa sig över och jag fick godkänt :D
Gäst 2020-09-25 15:34 ! Citera #
Privatist 2020-09-25
Jag gjorde uppkörningen som privatist - hade tagit totalt 3 lektioner på körskola och kört massor privat. Med massor menar jag upp emot 200 timmar, upplagt över ungefär 5 månader. Hade också pluggat rejält i boken.
Jag hade dock bara kört i gammal (jättegammal rishög) bil, vilket blir en rejäl kontrast när man sen ska köra trafikverkets sprillans nya bil som svarar direkt på alla pedaler (det gjorde inte den bil jag övningskört i).

Var otroligt nervös inför uppkörningen, och inledde med att först köra på tok för sakta på smågatorna, så handledaren sa åt mig att öka farten. Missade därefter en högerregel och körde ganska ryckigt pga att jag var ovan vid bilen.
Min handledare hade överseende med att jag körde lite hackigt eftersom hon visste att jag inte kört nya bilar mer än på trafikskolan, och när jag blev frustrerad över att jag körde så dåligt påpekade hon att jag inte är van vid bilen.

När vi kom tillbaka till trafikverket var jag helt säker på att jag blivit kuggad - men hon valde att godkänna mig, samtidigt som jag fick vissa punkter jag skulle tänka extra mycket på (varav högerregeln var en).

I samband med uppkörningen förklarade handledaren att det är tillåtet att göra misstag så länge de inte är trafikfarliga. Hon kommer istället att bedöma körningen som helhet - och det gjorde hon också.
Grattis! Vart körde du upp?
Nyfiken 2020-09-26 13:58 ! Citera #
Klarade det :D känns såå skönt! Uppkörningen var inte alls så svår.. Bara köra som man brukar :)
Robert 2020-09-27 21:37 ! Citera #
Jag fick ett motorstopp när jag skulle vända, och jag bromsade ganska hårt när jag blev överraskad av en cyklist som korsade vägen framför mig. Jag blev godkänd ändå, men med kommentaren ”se upp för cyklister!” :D
Anonym 2020-09-28 08:40 ! Citera #
Fick nästan tvärnita när jag skulle svänga in på en väg från motorvägen.
Sedan skulle jag göra en effektiv bromsning men på första försöket tyckte hon att jag var lite för ”mesig”, så fick göra om.
När jag skulle köra tillbaka till trafikverket så blinkade jag fel i en rondell. Men jag klarade provet.
Gäst 2020-09-28 09:16 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen 24 september 2020 i Farsta, första försöket. Körde hackigt pga ny bil, körde mkt långsammare än hastighetsgränsen när jag kände att jag behövde, fick motorstopp när jag skulle parkera och gjorde två dåliga parkeringar (back och vanlig), missade avfart till Bagarmossen. I slutet sa hon att jag körde lite försiktigt och kunde ta för mig mer och att manövrering inte var min starka sida, men det blev aldrig farligt! Hon var verkligen trevlig. :D
Johan E 2020-09-28 11:23 ! Citera #
När jag körde upp tidigare i år så var det en dag med renskurar om vartannat och lätt regn vid början av uppkörningen. Under provet så slutade det regna och jag fick då för mig att stänga av vindrutetorkarna, men då jag inte riktigt visste hur de där reglagen fungerar så fick jag väl till spolarvätska bak kom jag ihåg, och försökte ratta med spaken för att få ordning på det, vilket jag om jag minns rätt lyckades med, efter vissa om och men.

”Körningen är godkänd, grattis” sa inspektören efter provet, och han nämnde inget om det som jag ovan beskrivit.

Jag antar att det här kan ses som ett litet fel, men jag vet inget annat för jag har bara gjort uppkörning en gång :)
Nyfiken 2020-09-28 12:13 ! Citera #
Dessa momenten fick jag på mitt körprov, om det kan vara till någon hjälp för någon :)

Följande provinnehåll har ingått i ditt körprov:
Säkerhetskontroll
Vändning med manövrering
Backning
Start från vägkant
Oskyddadetrafikanter
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalregleradkorsning
Cirkulationsplats
Motorväg/motortrafikled
Körning mot mål

Lycka till alla !
Förarprövaren 2020-09-28 19:31 ! Citera #
Under mina år som förarprövare på Trafikverket Förarprov i Uppsala släppte jag väldigt många aspiranter ”trots” flera ”små fel”. Dock fanns det en gräns att dra någonstans Hur många små fel som helst kan inte tillåtas. Då blir det till slut ett underkänt körprov.
Läs mer på www.uppkorningblog.com! Där kan du läsa om hur inspektörerna bedömer ditt körprov.
Gäst 2020-10-06 12:52 ! Citera #
När jag körde upp (ca 2 år sen, privat efter rekommendation från min körlärare) så körde jag också långt ifrån perfekt. Till att börja med så var jag osäker på vilket fält jag skulle lägga mig i efter en rondell (pga slitna vägmarkeringar). Sen på påfarten till motorvägen körde jag ca 10 km/h över hastighetsgränsen men korrigerade snabbt, eftersom bilen, trots samma modell som på körskolan, var helt ny och väldigt pigg (vilket inspektören bara skrattade lite åt ”den är lite piggare va?” eftersom jag berättat att jag övat på samma modell). Sen skulle jag på en liten grusväg använda en uppfart för att vända, varpå inspektören tvärbromsar och säger ”ser du stenen?”. Visade sig vara en stor och låg sten som jag nästan skrapade lacken i. Återigen ett skratt och ”tur att jag var med, annars hade det blivit dyrt”. Sen när jag skulle ut på landsvägen igen fick jag två motorstopp på raken för att jag var nervös och trodde jag hade kuggat. Han bad mig ta det lugnt och ta några djupa andetag, och efter det gick resten av uppkörningen bra. Ett skönt avslut när han sa att jag hade blivit godkänd, eftersom det aldrig blev trafikfarligt, men med uppmuntran om att köra mycket i början.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor