Start > Körkortsforum > Någon som klarat uppkörningen …

Någon som klarat uppkörningen trotts små fel?

Nyfiken 2020-09-22 16:20 ! Citera #
Någon som klarat uppkörningen trotts små fel? Vad var det för små fel isåfall?
Gäst 2020-09-22 16:45 ! Citera #
Nej det har jag inte, inspentören sa att det var små fel men kunde ej godkänt och det blev aldrig trafikfarligt.
Nyfiken 2020-09-22 16:59 ! Citera #
Vet du inte vad det var för små fel du gjorde?
Gäst 2020-09-22 17:10 ! Citera #
Tog inte luckor på cirkulationsplatser, glömmde kolla döda vinken innan jag skulle byta körfält satte på blinkersen och sen när jag skulle byta så såg jag en bil i vänstra körfältet så körrikningsvisaren hade jag på fortfarande men jag väntade på att de skulle åka förbi så jag kunde byta. Jag sa det till honom att jag var medveten att jag gjort fel men nää det gick inte
Prof 2020-09-22 22:36 ! Citera #
Inspektören kommenterade att jag var nere med kopplingen lite för länge och ofta. Blev lite dålig eco-drive då, men han sa att resten var bra och att jag fick öva på egen hand framöver. Väldigt positiv upplevelse av Trafikverket måste jag säga!
Gäst 2020-09-22 23:53 ! Citera #
Gäst 2020-09-22
Tog inte luckor på cirkulationsplatser, glömmde kolla döda vinken innan jag skulle byta körfält satte på blinkersen och sen när jag skulle byta så såg jag en bil i vänstra körfältet så körrikningsvisaren hade jag på fortfarande men jag väntade på att de skulle åka förbi så jag kunde byta. Jag sa det till honom att jag var medveten att jag gjort fel men nää det gick inte
De ska väl inte godkänna trafikfarliga förare :o Att bli kuggad på cirkulationsplats måste man vare rejält seg för att lyckas med. Tyder på att du inte har tillräckligt med körvana och inte kan följa trafikrytmen. Litar kanske inte på din egen körförmåga? Sen är det trafikfarligt att skrämma någon med att börja blinka som att du ska byta körfält rakt framför dem. Inte bra alls. Det var en förtjänad kuggning måste jag säga. Nu är det ju så pass lätt att klara en uppkörning, köra bil i 25 minuter utan att vara trafikfarlig och du lyckades vara trafikfarlig vid minst två tillfällen. Då kan du ju inte klaga på att inspektören var petig.
Gäst 2020-09-23 08:27 ! Citera #
Jag körde i 45 m inte 25
Gäst 2020-09-23 20:08 ! Citera #
Hade min första uppkörning för ca 2 veckor sedan. Va väldigt nervös redan från start och la in Neutral istället för Drive, då sa inspektören att jag skulle andaas och börja om från början. Efter det gick allt bra! Sedan var vi på en påfart till motorväg och då kommer ett utryckningsfordon precis bakom mig. Jag var nervös och hade redan kommit upp i hög fart på accelrationsfältet, så jag flyttade bara åt höger samtidigt som jag saktade ner farten så att den kunde passera på vänster sida. Sedan accelerade jag för att komma upp i 100 km/h igen och så åkte ju ut på motorvägen! När vi kom tillbaka frågade han varför jag inte stannade osv men sa sedan att det inte är något man kunde träna på och att jag i fortsättningen bara ska tänka på det till nästa gång. Sedan avslutade han med att jag fick GODKÄNT!?
J 2020-09-25 12:03 ! Citera #
Prof 2020-09-22
Inspektören kommenterade att jag var nere med kopplingen lite för länge och ofta. Blev lite dålig eco-drive då, men han sa att resten var bra och att jag fick öva på egen hand framöver. Väldigt positiv upplevelse av Trafikverket måste jag säga!
Gjorde samma fel fast blev kuggad istället, riktigt jävla kul.
Privatist 2020-09-25 12:57 ! Citera #
Jag gjorde uppkörningen som privatist - hade tagit totalt 3 lektioner på körskola och kört massor privat. Med massor menar jag upp emot 200 timmar, upplagt över ungefär 5 månader. Hade också pluggat rejält i boken.
Jag hade dock bara kört i gammal (jättegammal rishög) bil, vilket blir en rejäl kontrast när man sen ska köra trafikverkets sprillans nya bil som svarar direkt på alla pedaler (det gjorde inte den bil jag övningskört i).

Var otroligt nervös inför uppkörningen, och inledde med att först köra på tok för sakta på smågatorna, så handledaren sa åt mig att öka farten. Missade därefter en högerregel och körde ganska ryckigt pga att jag var ovan vid bilen.
Min handledare hade överseende med att jag körde lite hackigt eftersom hon visste att jag inte kört nya bilar mer än på trafikskolan, och när jag blev frustrerad över att jag körde så dåligt påpekade hon att jag inte är van vid bilen.

När vi kom tillbaka till trafikverket var jag helt säker på att jag blivit kuggad - men hon valde att godkänna mig, samtidigt som jag fick vissa punkter jag skulle tänka extra mycket på (varav högerregeln var en).

I samband med uppkörningen förklarade handledaren att det är tillåtet att göra misstag så länge de inte är trafikfarliga. Hon kommer istället att bedöma körningen som helhet - och det gjorde hon också.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I går 21:08
4
I går 18:45
4
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest