Start > Körkortsforum > VÄLTBILEN..

VÄLTBILEN..

Felicia H 2010-10-04 18:00 ! Citera #
Victor A
Men vad är vältbilen för något? :-S någon? xD


Om jag inte har fel..
Så är det en rolig grej du får göra och det är att försöka ta sig ut ur en upp-och-ner vänd bil. Det är för att du ska få en känsla av hur det kan vara om din bil någon gång välter och du måste omedelbart ta dig ut ur bilen. Du ska då kunna knäppa upp bältet och krypa ut ur bilfönstret. Som jag minns tror jag det gick bättre på ett sätt att krypa ut. med fötterna före. :)
Victor A 2010-10-05 16:28 ! Citera #
Felicia H


Om jag inte har fel..
Så är det en rolig grej du får göra och det är att försöka ta sig ut ur en upp-och-ner vänd bil. Det är för att du ska få en känsla av hur det kan vara om din bil någon gång välter och du måste omedelbart ta dig ut ur bilen. Du ska då kunna knäppa upp bältet och krypa ut ur bilfönstret. Som jag minns tror jag det gick bättre på ett sätt att krypa ut. med fötterna före. :)

aha, alltså för att lära mig hur man ska agera om man snurrar med bilen alltså? :)
BengtOlof Bokström, MHF 2019-01-08 19:00 ! Citera #
Att åka med Vältbilen borde vara obligatoriskt vid körning på halkbanan.
Om man skulle vara med om en olycka där bilen stannade upp-och-ner, kan det ju vara bra att veta hur man på ett säkert sätt kan ta sig ur bilen.
Se bara till att den som ”Kör” Vältbilen har rätt utbildning för detta.
Borde finnas ett sk.Leg. för de som handhar Vältbilen som visar att man har den kunskap som krävs för detta.
Jag har en sådan legitimation och åker runt och utbildar de som ska köra Vältbilen.
Det första man ska göra när bilen har voltat är att slå av tändningen. Det för att minska risken för att bilen ska brinna.
Nästa steg är att sätta händerna ner i taket.
Försök sen att få ner fötterna så långt ner du bara kan, helst ner i taket.
Ta spjärn med fötterna och benen så att stjärten trycks upp mot sitsen.
Samtidigt som du gör detta så lossar du bältet och eftersom du tar spjärn och trycker upp dej i sitsen så är det lätt att lossa bältet och du bestämmer själv hur fort du kommer ner i taket.
Ta dig sedan ur bilen på lämpligt ställe.
Jag brukar dela ut de viktigaste punkterna på en lapp till de som åkt.
På den står det:
1 Slå av tändningen
2 Sätt ner händerna i taket
3 Sätt ner fötterna ner mot taket
4 Ta spjärn och tryck upp dej mot sitsn
5 Lossa bältet
6 Gå ner på knä och gå ur bilen

Den lappen rekommenderar jag att de sk sätta fast på solskyddet, så att om olyckan är framme så har du alla punkterna framför dej.
Gäst 2019-08-06 06:14 ! Citera #
Varken ”vältbilen” eller testbänken för att simulera krock i 7 km/h är obligatoriska moment.
Gäst 2021-01-09 02:05 ! Citera #
Jag avstod krocktest och vältbil. Nej tack, vill jag hänga upponer så åker jag till gröna lund.
Gäst 2021-01-09 07:20 ! Citera #
Gäst 2021-01-09
Jag avstod krocktest och vältbil. Nej tack, vill jag hänga upponer så åker jag till gröna lund.
Käck attityd, verkligen.
Vältis 2021-01-12 14:26 ! Citera #
Jag gjorde den :lol:
olivia 2021-08-10 14:32 ! Citera #
Jag gjorde den, instruktören sade att han tidigare hade gjort så att alla var tvugna att ta sig ur när bilen var upp och ner men att han/de hade slutat göra så för att folk slår sig. Vi fick alltså gå ut ur bilen när den var i upprätt läge igen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov