Start > Körkortsforum > VÄLTBILEN..

VÄLTBILEN..

=) 2010-04-20 21:02 ! Citera #
Hejsan.

Någon som gjort halkan på gillinge?

Var man då tvungen att göra vältbilen? var den obligatorisk där?

Och när man väll gjorde den, var man tvungen att ta sig ur den? Eller snurrade den bara och stannade når sek upp och ner och sedan vände tillbaka?
angelicato 2010-04-20 21:59 ! Citera #
Jag vet inte hur det är i Gillinge, men där jag gjorde ”vältbilen” i Piteå, så behövde man inte ta sig ut ur bilen. Den snurrade (långsamt) och stannade upp och ner några sekunder, sen tillbaka till vanligt läge så fick man gå ut helt normalt, så inge kravlande för mig :) om det är obligatoriskt att göra den vet jag inte. Ring dit?
Gäst 2010-04-22 16:35 ! Citera #
Jag gjorde halkan igår, våran lärare visade inte ens vältbilen för oss så är väldigt tveksam att vältbilen är obligatorisk.

Jag var lite orolig att jag skulle misslyckas med halkan, men den uppfattningen jag fick var att det var näst intill omöjligt att misslyckas med den.
Ssarisen 2010-04-24 22:46 ! Citera #
För oss var det inget val. Alla skulle in i vältbilen, visserligen ingen som verkligen sa emot, fast vissa försökte dra sig ut. Men så farligt var det inte.
mattlo 2010-05-07 10:36 ! Citera #
Oj, berätta mer, det här har jag inte hört någonting om... Vad innebär vältbilen, mer än att det är en bil som välter/har vält?
Gäst 2010-06-01 09:02 ! Citera #
Hoppas man inte behöver göra den :P
Gäst 2010-06-02 01:08 ! Citera #
Vältbilen och ”krock” bilen (7km/h) är valfria på Gillingebanan. Men jag rekommenderar verkligen att göra båda! Speciellt vältbilen, mycket rolig och ofarligt, som Grönalund!
Gäst 2010-06-03 17:45 ! Citera #
Prövade ”vältbilen” på någon ”motorfordonens dag” eller liknande på gotland. Fick höra att dom ville göra den obligatorisk då tydligen någon norrman hade kört av vägen och voltat med sin bil, Han hade klarat sig tills han skulle knäppa loss bältet när han låg på tak och förolyckades för att han ramlade och bröt nacken... Men det är ingenting som blivit obligatoriskt, I vanliga fall har vi inte ens någon ”vältbil” på gotland.

Halkbana har vi däremot (skidcar:en är ju en gotländsk uppfinning :D ) och jag frågade just om man kunde bli kuggad på det när jag tog mitt b-kort. Min instruktör sa då att han kunde minnas en person som hade blivit det under sina 30 år i branschen. Och det berodde på att accelerationsträckan som vi har när man skall styra undan för älg osv ligger precis brevid ett dike. Denne stackare skall tydligen fått ofrivillig sladd under accelerationen för att läraren hade glömt att släppa ner bilen så dom landade på sida i diket...
Gäst 2010-06-08 19:37 ! Citera #
Jag gjorde vältbilen på Gillinge, vet inte om den var obligatorisk eller inte - men alla gjorde den när jag var där. Hur som helst så behövde vi inte krypa ut ur bilen. Den bara snurrade långsamt, stanna lite i när den var upp och ned och snurrade tillbaka.
Elin 2010-06-15 15:26 ! Citera #
Tur att det där med vältbilen inte verkar vara obligatoriskt, det låter väldigt läskigt enligt mig :O

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest