Hej!
Jag klarade precis min uppkörning i södertälje och tänkte kort sammanställa hur allt gick till.
Det började med att inspektören och jag satte oss i bilen, där förklarade hon för mig hur det skulle gå till. Hon försäkrade även mig att hon skulle vara extra tydlig då jag aldrig har kört i Södertälje förr. Hon gick därefter igenom hur uppkörningen skulle gå till. Det var min första uppkörning någonsin så jag fick ha säkerhetskontroll, vilket bestod av att endast kolla tutan. Därefter backade jag ut ur parkeringen och tog höger ut från trafikverket och sedan en högersväng vid korsningen. Vi fortsatte förbi macken och åkte mot skolorna i närheten, vid coop svängde vi höger för att sedan utföra en backparkering. Jag justerade parkeringen två gånger innan jag blev nöjd och därefter körde vi vidare mot e4 e20 mot helsingborg. jag råkade köra några km över hastighetsbegränsningen, men jag kom på det snabbt och anpassade farten.
Vi kom in vid något villa område där vi åkte runt, och därefter skulle jag följa skyltar mot Hamnen. Efter hamnen var det raka vägen tillbaka till trafikverket där jag fick beskedet att min körning blev godkänd!
Jag skulle definitivt rekommendera Södertälje som en ort att köra upp i. Förvisso hade jag ”tur” i och med att det knappt fanns trafik pga corona och att folk stannar hemma. Rondellerna var tomma och jag stötte endast på 2 rödljus under färden. Men trots detta gjorde jag misstag, som inspektören inte ansåg var stora nog för att kugga mig. De kollar verkligen på helhetsbilden och de hakar inte upp sig på varje lilla misstag.
Både teoriprovet och körprovet blev avklarade på första försöket