Start > Körkortsforum > Får man göra några misstag i e…

Får man göra några misstag i en uppkörning?

Björn He 2023-10-11 12:00 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
Är du inte lite väl hård mot din pappa om du kallar honom värdelös?

Du säger att du pumpade på gasen var fjärde sekund.
Det är en väldigt märklig strategi, alla bilar jag kört har hållit jämn fart om man håller gasen i en position (med viss justering för uppför och utför).

Enda gången en dieselmotor gasar av sig själv är när man närmar sig tomgång, då vill den gasa lite för att stanna.

En uppkörning går ju ut på att visa att man kan, inte först öva för att sedan få visa vad man kan.

Kommer man väl förberedd och inte gör bort sig kommer man klara uppkörningen.

Lycka till där ute!
Det var ju värdelöst av pappan att missa det att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, det hade jag behövt öva på om det nu är så stor skillnad som att diesel kan ”dra iväg” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen. Å andra sidan var det dåligt för mig att få köra upp med en diesel-Golf. Trafikverket borde ha gett mig eller hon Malin på Staffans trafikskola lov att få hyra den där diesel-golfen någon dag före uppkörningsdagen så att Malin fick tid på sig att låta mig övningsköra den inför uppkörningen och lära mig hur den fungerar och ska manövreras på ett lämpligt sätt. Annars borde Staffans trafikskola bara ha erbjudit att låna en av deras bilar för uppkörning istället för Trafikverkets bilar som Volkswagen Golf (som jag tycker suger), då hade väl någon av körlärarna följt med mig och eventuellt förberett mig genom att ta en övningskörningstur med mig i staden för att ge mig så god kännedom som möjligt av vägarna, innan uppkörningen skulle börja.

Ärligt talat, det var inte så lätt att se klart och tydligt i god tid att det var ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, där vig Våghusbron. I det här fallet borde inspektören ha låtit mig bromsa själv, jag tänkte väl ändå bromsa när jag kom så nära att jag såg klart och tydligt att det verkligen är ett ”farthinder” där, men nu hann jag väl inte bromsa själv eftersom inspektören plötsligt ingrep genom att bromsa åt mig med dubbelkommandot, innan jag hann förstå exakt varför han gjorde det, och det var han inte tvungen att göra.
Hur kunde det hända att min ”kompis” David körde i 50 över ett sånt ”farthinder”, men (lyckligtvis) utan några skador på bilen han körde, när han var i Västerås? Hade det hänt att jag gjort samma sak, då hade bilen jag körde troligtvis inte skadats heller, om nu inte Davids bil skadades.

Egentligen borde jag anmäla att inspektören ansågs ha gjort ett felaktigt ingripande, som inte alls var absolut nödvändigt, men att anmäla sånt hjälper väl inte. Det skulle väl ändå inte ha fritagit mig från kravet att avlägga nytt godkänt förarprov för att kunna få körkort. Inspektörens beslut att godkänna eller kugga en uppkörningselev är såvitt jag vet inget överklagbart beslut.
Men även om en kuggning inte kan överklagas så borde man väl ändå kunna begära ersättning/återbetalning av avgifterna för det eller de förarprov man inte ska ha behövt avlägga, men tvingats avlägga p.g.a. kuggning på det första eller föregående förarprovet - om det nu går att bevisa att kuggningen anses ha varit felaktig eller orättvis och varför.
Gäst 2023-10-11 20:48 ! Citera #
Björn He 2023-10-11
Det var ju värdelöst av pappan att missa det att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, det hade jag behövt öva på om det nu är så stor skillnad som att diesel kan ”dra iväg” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen. Å andra sidan var det dåligt för mig att få köra upp med en diesel-Golf. Trafikverket borde ha gett mig eller hon Malin på Staffans trafikskola lov att få hyra den där diesel-golfen någon dag före uppkörningsdagen så att Malin fick tid på sig att låta mig övningsköra den inför uppkörningen och lära mig hur den fungerar och ska manövreras på ett lämpligt sätt. Annars borde Staffans trafikskola bara ha erbjudit att låna en av deras bilar för uppkörning istället för Trafikverkets bilar som Volkswagen Golf (som jag tycker suger), då hade väl någon av körlärarna följt med mig och eventuellt förberett mig genom att ta en övningskörningstur med mig i staden för att ge mig så god kännedom som möjligt av vägarna, innan uppkörningen skulle börja.

Ärligt talat, det var inte så lätt att se klart och tydligt i god tid att det var ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, där vig Våghusbron. I det här fallet borde inspektören ha låtit mig bromsa själv, jag tänkte väl ändå bromsa när jag kom så nära att jag såg klart och tydligt att det verkligen är ett ”farthinder” där, men nu hann jag väl inte bromsa själv eftersom inspektören plötsligt ingrep genom att bromsa åt mig med dubbelkommandot, innan jag hann förstå exakt varför han gjorde det, och det var han inte tvungen att göra.
Hur kunde det hända att min ”kompis” David körde i 50 över ett sånt ”farthinder”, men (lyckligtvis) utan några skador på bilen han körde, när han var i Västerås? Hade det hänt att jag gjort samma sak, då hade bilen jag körde troligtvis inte skadats heller, om nu inte Davids bil skadades.

Egentligen borde jag anmäla att inspektören ansågs ha gjort ett felaktigt ingripande, som inte alls var absolut nödvändigt, men att anmäla sånt hjälper väl inte. Det skulle väl ändå inte ha fritagit mig från kravet att avlägga nytt godkänt förarprov för att kunna få körkort. Inspektörens beslut att godkänna eller kugga en uppkörningselev är såvitt jag vet inget överklagbart beslut.
Men även om en kuggning inte kan överklagas så borde man väl ändå kunna begära ersättning/återbetalning av avgifterna för det eller de förarprov man inte ska ha behövt avlägga, men tvingats avlägga p.g.a. kuggning på det första eller föregående förarprovet - om det nu går att bevisa att kuggningen anses ha varit felaktig eller orättvis och varför.
En diesel är lite starkare på låga varv och lite tamare på höga, generellt sett, jämfört med en bensin.
Ingen bil kan gasa upp från 30 till 50 av sig själv, det är 100% förarens förtjänst.
Om aspiranten inte kan anpassa sig till bilen är den inte nog förberedd. Jämför med att om du kan växla i en volvo så kan du även växla i en Saab, dom har samma princip (en koppling och växelspak) men är inte exakt likadana. Men om du är helt säker på hur du gör kan du köra båda.

Jag tycker absolut att du ska anmäla inspektören från din uppkörning för 10 år sedan. Återkom här med utfallet.

Man får göra små misstag, men att missa ett farthinder så det blir ett ingripande är ett stort misstag.

Va rädda om er i trafiken.
Björn He 2023-10-12 09:35 ! Citera #
Gäst 2023-10-11
En diesel är lite starkare på låga varv och lite tamare på höga, generellt sett, jämfört med en bensin.
Ingen bil kan gasa upp från 30 till 50 av sig själv, det är 100% förarens förtjänst.
Om aspiranten inte kan anpassa sig till bilen är den inte nog förberedd. Jämför med att om du kan växla i en volvo så kan du även växla i en Saab, dom har samma princip (en koppling och växelspak) men är inte exakt likadana. Men om du är helt säker på hur du gör kan du köra båda.

Jag tycker absolut att du ska anmäla inspektören från din uppkörning för 10 år sedan. Återkom här med utfallet.

Man får göra små misstag, men att missa ett farthinder så det blir ett ingripande är ett stort misstag.

Va rädda om er i trafiken.
Den där inspektören skulle väl INTE ha försökt bromsa mig idag, om jag hade försökt köra i 50 över det där fartguppet vid Våghusbron i Västerås (för att känna på hur det kan kännas)??? Då skulle han inte ha gjort det på körprovet heller, kan man ju tycka!
Björn He 2023-10-12 09:44 ! Citera #
Björn He 2023-10-12
Den där inspektören skulle väl INTE ha försökt bromsa mig idag, om jag hade försökt köra i 50 över det där fartguppet vid Våghusbron i Västerås (för att känna på hur det kan kännas)??? Då skulle han inte ha gjort det på körprovet heller, kan man ju tycka!
Dieselbilar, framförallt Golf-bilar, kan väl visst ”gasa av sig själva”. Någon snubbe som kände sig arg på diesel-golfar skrev på Flashback för omkring tio år sen att han tycker dieselbilar som Volkswagen Golf, som oftast används som uppkörningsbilar, suger, för de kan ”gasa av sig själva” så att man ofrivilligt kommer upp i 50 km/tim, eller t.o.m. 70, om man lägger i treans växel, och det är bara helfel! En bil ska inte kunna driva på så mycket så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen på 30-vägar.
Jag brukar lägga i treans växel omkring 30 km/tim, och det har inte varit några problem, men jag har å andra sidan generellt sett bara kört bensindrivna bilar.
Danny 2024-12-30 12:24 ! Citera #
Jag kuggade på döda vinkeln typ en gång och för hög växel, han gillar inte mig fattar inte att man kan kugga något på det
Gäst 2024-12-30 21:24 ! Citera #
Man måste inte köra 100% ”rätt” för att få godkänt. Man ska dock generellt göra ganska rätt.

Exempelvis om man missar en högerregel men i övrigt kör korrekt blir man troligen godkänd. Missar man högerregeln 3-4 gånger, kanske de snarare kuggar.

Vissa saker leder dock till automatisk kuggning. Exempelvis om man håller på att köra på en cyklist, och inspektören måste ingripa och bromsa.
RiverOak 2024-12-30 23:13 ! Citera #
Danny 2024-12-30
Jag kuggade på döda vinkeln typ en gång och för hög växel, han gillar inte mig fattar inte att man kan kugga något på det
Döda vinkeln ses i regel som ganska allvarligt. Jag vet iofs de som blivit godkända trots att de missat kolla den, men då har de kört i övrigt bra. Men det är många som blir kuggade på det också.
För hög växel kan ju också vara allvarligt lite beroende på situationen. Om du riskerar att få motorstopp och utgöra en trafikfara så är det ju inte bra.
Björn He 2025-01-01 23:04 ! Citera #
Gäst 2024-12-30
Man måste inte köra 100% ”rätt” för att få godkänt. Man ska dock generellt göra ganska rätt.

Exempelvis om man missar en högerregel men i övrigt kör korrekt blir man troligen godkänd. Missar man högerregeln 3-4 gånger, kanske de snarare kuggar.

Vissa saker leder dock till automatisk kuggning. Exempelvis om man håller på att köra på en cyklist, och inspektören måste ingripa och bromsa.
Man måste väl inte exakt alltid blinka i god tid före sväng, såvitt jag vet kan det vara okej att svänga utan blinkning beroende på i vilken trafiksitiation man glömmer att blinka, det kan väl vara okej att glömma det om man inte har fordon nära bakom sig.
Man kan ju ändå inte ge tecken när man cyklar eftersom cyklar saknar körriktningsvisare, sträcka ut armen för att ge tecken om sväng behöver man praktiskt gett inte göra om inget fordon är inom synhåll bakom.

Men det är ändå viktigt att helst av allt alltid använda körriktningsvisare varje gång man börjar att svänga eller byta körfält, så att rutinen att ge tecken sitter i hjärnan, då är det så gott som noll risk för att glömma tecken då man skall ge tecken. Det KAN bli böter på att inte ge tecken i god tid innan sväng, körfältsbyte eller liknande ändring av fordonsplaceringen i sidled.
Gäst 2025-01-02 15:50 ! Citera #
Björn He 2025-01-01
Man måste väl inte exakt alltid blinka i god tid före sväng, såvitt jag vet kan det vara okej att svänga utan blinkning beroende på i vilken trafiksitiation man glömmer att blinka, det kan väl vara okej att glömma det om man inte har fordon nära bakom sig.
Man kan ju ändå inte ge tecken när man cyklar eftersom cyklar saknar körriktningsvisare, sträcka ut armen för att ge tecken om sväng behöver man praktiskt gett inte göra om inget fordon är inom synhåll bakom.

Men det är ändå viktigt att helst av allt alltid använda körriktningsvisare varje gång man börjar att svänga eller byta körfält, så att rutinen att ge tecken sitter i hjärnan, då är det så gott som noll risk för att glömma tecken då man skall ge tecken. Det KAN bli böter på att inte ge tecken i god tid innan sväng, körfältsbyte eller liknande ändring av fordonsplaceringen i sidled.
Jag gjorde tvärtom, blinkade utan att svänga.

Eller rättare sagt, jag blinkade för tidigt. Var på väg till en korsning och började blinka vänster. Men så upptäckte jag att det fanns en parkering innan korsningen. Så jag sa ”oj för tidigt” och stängde av blinkersen.

Ett väldigt litet misstag och jag erkände det direkt. Var nog till min fördel i det läget.
Björn He 2025-01-04 02:50 ! Citera #
Gäst 2024-12-30
Man måste inte köra 100% ”rätt” för att få godkänt. Man ska dock generellt göra ganska rätt.

Exempelvis om man missar en högerregel men i övrigt kör korrekt blir man troligen godkänd. Missar man högerregeln 3-4 gånger, kanske de snarare kuggar.

Vissa saker leder dock till automatisk kuggning. Exempelvis om man håller på att köra på en cyklist, och inspektören måste ingripa och bromsa.
Att köra på ett sätt som inte följer gällande trafikregler leder väl så gott som (nästan) alltid till kuggning, tydligen för att det är bestraffningsbart att icke följa regler.
Men det är ju ganska konstigt att man kan få böter för att inte ha följt trafikregler i princip varje gång man inte följt regler, oavsett huruvida man har eller inte har utgjort fara eller annars onödigtvis stört eller hindrat annan trafik.

Jag läste i en artikel från år 2013 att artisten Charlotte Perelli fick böter då för att ha kört i en ”bussfil” då hon hade bråttom till nån repetition som hon redan blivit sen till, för hon var tydligen säker på att det skulle gå fortare för henne att komma fram om hon körde i ”bussfilen” då det var köbildning av någon orsak - men en polisbil noterade att hon körde i bussfilen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
131
I går 18:29
6
I går 13:30
5
I går 12:15
16
I går 08:53

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest