Start > Körkortsforum > Får man göra några misstag i e…

Får man göra några misstag i en uppkörning?

Björn He 2023-10-11 12:00 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
Är du inte lite väl hård mot din pappa om du kallar honom värdelös?

Du säger att du pumpade på gasen var fjärde sekund.
Det är en väldigt märklig strategi, alla bilar jag kört har hållit jämn fart om man håller gasen i en position (med viss justering för uppför och utför).

Enda gången en dieselmotor gasar av sig själv är när man närmar sig tomgång, då vill den gasa lite för att stanna.

En uppkörning går ju ut på att visa att man kan, inte först öva för att sedan få visa vad man kan.

Kommer man väl förberedd och inte gör bort sig kommer man klara uppkörningen.

Lycka till där ute!
Det var ju värdelöst av pappan att missa det att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, det hade jag behövt öva på om det nu är så stor skillnad som att diesel kan ”dra iväg” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen. Å andra sidan var det dåligt för mig att få köra upp med en diesel-Golf. Trafikverket borde ha gett mig eller hon Malin på Staffans trafikskola lov att få hyra den där diesel-golfen någon dag före uppkörningsdagen så att Malin fick tid på sig att låta mig övningsköra den inför uppkörningen och lära mig hur den fungerar och ska manövreras på ett lämpligt sätt. Annars borde Staffans trafikskola bara ha erbjudit att låna en av deras bilar för uppkörning istället för Trafikverkets bilar som Volkswagen Golf (som jag tycker suger), då hade väl någon av körlärarna följt med mig och eventuellt förberett mig genom att ta en övningskörningstur med mig i staden för att ge mig så god kännedom som möjligt av vägarna, innan uppkörningen skulle börja.

Ärligt talat, det var inte så lätt att se klart och tydligt i god tid att det var ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, där vig Våghusbron. I det här fallet borde inspektören ha låtit mig bromsa själv, jag tänkte väl ändå bromsa när jag kom så nära att jag såg klart och tydligt att det verkligen är ett ”farthinder” där, men nu hann jag väl inte bromsa själv eftersom inspektören plötsligt ingrep genom att bromsa åt mig med dubbelkommandot, innan jag hann förstå exakt varför han gjorde det, och det var han inte tvungen att göra.
Hur kunde det hända att min ”kompis” David körde i 50 över ett sånt ”farthinder”, men (lyckligtvis) utan några skador på bilen han körde, när han var i Västerås? Hade det hänt att jag gjort samma sak, då hade bilen jag körde troligtvis inte skadats heller, om nu inte Davids bil skadades.

Egentligen borde jag anmäla att inspektören ansågs ha gjort ett felaktigt ingripande, som inte alls var absolut nödvändigt, men att anmäla sånt hjälper väl inte. Det skulle väl ändå inte ha fritagit mig från kravet att avlägga nytt godkänt förarprov för att kunna få körkort. Inspektörens beslut att godkänna eller kugga en uppkörningselev är såvitt jag vet inget överklagbart beslut.
Men även om en kuggning inte kan överklagas så borde man väl ändå kunna begära ersättning/återbetalning av avgifterna för det eller de förarprov man inte ska ha behövt avlägga, men tvingats avlägga p.g.a. kuggning på det första eller föregående förarprovet - om det nu går att bevisa att kuggningen anses ha varit felaktig eller orättvis och varför.
Gäst 2023-10-11 20:48 ! Citera #
Björn He 2023-10-11
Det var ju värdelöst av pappan att missa det att låta mig övningsköra dieselbil inför uppkörningen, det hade jag behövt öva på om det nu är så stor skillnad som att diesel kan ”dra iväg” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen. Å andra sidan var det dåligt för mig att få köra upp med en diesel-Golf. Trafikverket borde ha gett mig eller hon Malin på Staffans trafikskola lov att få hyra den där diesel-golfen någon dag före uppkörningsdagen så att Malin fick tid på sig att låta mig övningsköra den inför uppkörningen och lära mig hur den fungerar och ska manövreras på ett lämpligt sätt. Annars borde Staffans trafikskola bara ha erbjudit att låna en av deras bilar för uppkörning istället för Trafikverkets bilar som Volkswagen Golf (som jag tycker suger), då hade väl någon av körlärarna följt med mig och eventuellt förberett mig genom att ta en övningskörningstur med mig i staden för att ge mig så god kännedom som möjligt av vägarna, innan uppkörningen skulle börja.

Ärligt talat, det var inte så lätt att se klart och tydligt i god tid att det var ett ”farthinder”, en mindre stenlagd upphöjning, där vig Våghusbron. I det här fallet borde inspektören ha låtit mig bromsa själv, jag tänkte väl ändå bromsa när jag kom så nära att jag såg klart och tydligt att det verkligen är ett ”farthinder” där, men nu hann jag väl inte bromsa själv eftersom inspektören plötsligt ingrep genom att bromsa åt mig med dubbelkommandot, innan jag hann förstå exakt varför han gjorde det, och det var han inte tvungen att göra.
Hur kunde det hända att min ”kompis” David körde i 50 över ett sånt ”farthinder”, men (lyckligtvis) utan några skador på bilen han körde, när han var i Västerås? Hade det hänt att jag gjort samma sak, då hade bilen jag körde troligtvis inte skadats heller, om nu inte Davids bil skadades.

Egentligen borde jag anmäla att inspektören ansågs ha gjort ett felaktigt ingripande, som inte alls var absolut nödvändigt, men att anmäla sånt hjälper väl inte. Det skulle väl ändå inte ha fritagit mig från kravet att avlägga nytt godkänt förarprov för att kunna få körkort. Inspektörens beslut att godkänna eller kugga en uppkörningselev är såvitt jag vet inget överklagbart beslut.
Men även om en kuggning inte kan överklagas så borde man väl ändå kunna begära ersättning/återbetalning av avgifterna för det eller de förarprov man inte ska ha behövt avlägga, men tvingats avlägga p.g.a. kuggning på det första eller föregående förarprovet - om det nu går att bevisa att kuggningen anses ha varit felaktig eller orättvis och varför.
En diesel är lite starkare på låga varv och lite tamare på höga, generellt sett, jämfört med en bensin.
Ingen bil kan gasa upp från 30 till 50 av sig själv, det är 100% förarens förtjänst.
Om aspiranten inte kan anpassa sig till bilen är den inte nog förberedd. Jämför med att om du kan växla i en volvo så kan du även växla i en Saab, dom har samma princip (en koppling och växelspak) men är inte exakt likadana. Men om du är helt säker på hur du gör kan du köra båda.

Jag tycker absolut att du ska anmäla inspektören från din uppkörning för 10 år sedan. Återkom här med utfallet.

Man får göra små misstag, men att missa ett farthinder så det blir ett ingripande är ett stort misstag.

Va rädda om er i trafiken.
Björn He 2023-10-12 09:35 ! Citera #
Gäst 2023-10-11
En diesel är lite starkare på låga varv och lite tamare på höga, generellt sett, jämfört med en bensin.
Ingen bil kan gasa upp från 30 till 50 av sig själv, det är 100% förarens förtjänst.
Om aspiranten inte kan anpassa sig till bilen är den inte nog förberedd. Jämför med att om du kan växla i en volvo så kan du även växla i en Saab, dom har samma princip (en koppling och växelspak) men är inte exakt likadana. Men om du är helt säker på hur du gör kan du köra båda.

Jag tycker absolut att du ska anmäla inspektören från din uppkörning för 10 år sedan. Återkom här med utfallet.

Man får göra små misstag, men att missa ett farthinder så det blir ett ingripande är ett stort misstag.

Va rädda om er i trafiken.
Den där inspektören skulle väl INTE ha försökt bromsa mig idag, om jag hade försökt köra i 50 över det där fartguppet vid Våghusbron i Västerås (för att känna på hur det kan kännas)??? Då skulle han inte ha gjort det på körprovet heller, kan man ju tycka!
Björn He 2023-10-12 09:44 ! Citera #
Björn He 2023-10-12
Den där inspektören skulle väl INTE ha försökt bromsa mig idag, om jag hade försökt köra i 50 över det där fartguppet vid Våghusbron i Västerås (för att känna på hur det kan kännas)??? Då skulle han inte ha gjort det på körprovet heller, kan man ju tycka!
Dieselbilar, framförallt Golf-bilar, kan väl visst ”gasa av sig själva”. Någon snubbe som kände sig arg på diesel-golfar skrev på Flashback för omkring tio år sen att han tycker dieselbilar som Volkswagen Golf, som oftast används som uppkörningsbilar, suger, för de kan ”gasa av sig själva” så att man ofrivilligt kommer upp i 50 km/tim, eller t.o.m. 70, om man lägger i treans växel, och det är bara helfel! En bil ska inte kunna driva på så mycket så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen på 30-vägar.
Jag brukar lägga i treans växel omkring 30 km/tim, och det har inte varit några problem, men jag har å andra sidan generellt sett bara kört bensindrivna bilar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov