Start > Körkortsforum > Nya regler för teoriprov och k…

Nya regler för teoriprov och körprov på ingång

Trafikinspektoren 2020-01-14 06:32 ! Citera #
Gäst 2020-01-13
Känns som klockrena förändringar.

Dels att 2 månader giltighet för ett godkänt teoriprov kändes lite kort med tanke på bristen på uppkörningstider vilket kunde vara ett onödigt stressmoment. Dels att kravet på klarat teoriprov för att göra uppkörning lär frigöra mer tider.

Sen får vi se om effekten blir den önskade i verkligheten.
Känns det inte också som ganska självklart att man bör kunna saker teoretiskt först innan man kan på det praktiska provet?

Nu kan ju vem som helst utan att någonsin ha läst en enda rad i en teoribok komma och köra upp och med tur klara en uppkörning... Vill vi ha såna människor i trafiken?
Gäst 2020-01-14 14:51 ! Citera #
Trafikinspektoren 2020-01-14
Känns det inte också som ganska självklart att man bör kunna saker teoretiskt först innan man kan på det praktiska provet?

Nu kan ju vem som helst utan att någonsin ha läst en enda rad i en teoribok komma och köra upp och med tur klara en uppkörning... Vill vi ha såna människor i trafiken?
Jo, håller med. Känns verkligen inte som ett orimligt krav i alla fall och som sagt lär det ha positiva bieffekter att kräva godkänd teori för att få köra upp.
Jimmy 2020-02-01 13:41 ! Citera #
Trafikinspektoren 2020-01-08
Menar du oss förarprövare bedömer privatister hårdare än skolelever? Hur då?

... Alltså tror svenska folket att alla vi förarprövare gömmer oss under stenar efter ett arbetspass och inte hör och förstår saker själva?

Tror ni inte vi förstår att det pratas om att vi ”bedömer privatister hårdare” och att fler privatister ringer trafikskolor och bara vill låna deras bil för att det ska se bra ut? Många har jobbat som trafiklärare innan dessutom och VET att folk bara vill låna bilen för att det ska se ut som att man kommer från en skola för man tror att det ska ge en lättare bedömning.

Tror ni vi är tappade allihopa?

Vi bedömer ALLA likadant, oavsett vad det är för bil folk kommer med! Vi förstår inte vart folk har fått att vi bedömer ”snällare”. Aldrig i livet att vi gör, Snarare tvärtom! Jag förväntar mig att en skolelev ska kunna göra saker mycket snyggare och bättre än en privatist men bedömningen är samma!

Snälla hörni. Försök och förstå, ni fintar inga robotar. Vi är människor som ser, hör, förstår och tänker. Skolbil eller inte, ALLA bedöms lika!
Ibland dömmer man efter humör, ibland efter glädje, och ibland inte alls. Ni bedömmer inte lika så glöm det. Finns inte en chans, ni har ett stressat schema, och ni ska helst vara överallt på samma gång, vilket är omöjligt, jag skulle inte vilja byta mitt jobb mot ert. Men jag beundrar er och respekterar er för ert jobb ni utför.
Hej! 2020-02-12 20:36 ! Citera #
Vore fan på tiden om dom höjde hur länge proven var giltiga. På vissa ställen får man inte ens en chans att köra upp 2 gånger för att det finns så pass ont om tider.
Gästen 2020-02-14 12:15 ! Citera #
Hej! 2020-02-12
Vore fan på tiden om dom höjde hur länge proven var giltiga. På vissa ställen får man inte ens en chans att köra upp 2 gånger för att det finns så pass ont om tider.
Det är ju det som dom nya reglerna ska hjälpa till mot, att få bort alla som inte klarat teorin att få ha kvar sina uppkörningstider, då dom tiderna istället bli tillgängliga för dom som verkligen behöver den tiden bättre.
Stocken 2024-02-05 17:56 ! Citera #
driver du trafikskola jag kört 30 000mil minst blev av med körkort och blev sjuk i 8år. När det var dags att ta körkort igen så gick jag via körskola och så fick jag en idiot som bara älskade att skriva som han sade, visst var det något litet jag skulle tänka på men EF 16lektioner fick han sparken av körskolan och jag betalade i onödan säkert 13lektioner av dom nya lärare jag har EF två körningar så ska jag göra teori och sen uppkörningen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov