Start > Körkortsforum > Nya regler för teoriprov och k…

Nya regler för teoriprov och körprov på ingång

Börje Kugg 2019-11-18 23:50 ! Citera #
”Just nu ser Transportstyrelsen över föreskrifter om förarprov. Föreskrifterna styr bland annat på vilket sätt kunskapsprov och körprov genomförs. Transportstyrelsen har skickat förslag på föreskriftsförändringar på remiss.

Här hittar du vanliga frågor och svar om vad förändringen kan innebära och hur de nya reglerna kan påverka dig som redan bokat prov eller kommer att boka prov före eller efter den 1 mars 2020.”

”Vilka förändringar planeras?
Det handlar främst om att kunskapsprovet ska vara godkänt innan körprov får göras. Det gäller alla körkortsbehörigheter.
Giltighetstiden för kunskapsprov behörighet B förlängs från två till fyra månader.
Inga förändringar av provens innehåll eller längd planeras. ”

https://www.trafikverket.se/korkort/kontakt/fragor-och-svar-om-korkortsprov/forslag-pa-nya-regler-for-korkort-fran-den-1-mars-2020/


I utredningen förekom även förslag om obligatoriska körlektioner hos trafikskolor för att få genomföra körprovet - det verkar inte som det kommer med den här gången. Väldigt bra tycker jag.
Gäst 2019-11-19 14:57 ! Citera #
Obligatoriska lektioner hos trafikskolan inför körprov vore väl inte så illa?
Börje Kugg 2019-11-19 19:04 ! Citera #
Det finns rätt många som inte behöver gå hos trafikskola för att bli godkända på körprovet: Kanske har man en trafikinspektör att övningsköra med privat, eller en trafiklärare, eller någon annan med bra kunskaper, eller eller enkelt har lätt för bilkörning, eller kanske stor erfarenhet av att köra mopedbil.

Det finns ingen anledning att göra körkortet onödigt dyrt för den kategorin.
Gäst 2019-11-19 22:58 ! Citera #
Jag håller med dig, dock kan jag tänka mig att det skulle väga upp för alla de privatister som kuggas uppkörning även om det såklart inte ska påverka de privatister som kan köra bil :|
Gäst 2019-11-19 22:59 ! Citera #
Vilken skillnad gör det om kunskapsprovet måste vara godkänt innan körprovet?
gäst 2019-11-20 00:57 ! Citera #
Gäst 2019-11-19
Vilken skillnad gör det om kunskapsprovet måste vara godkänt innan körprovet?
Stor skillnad? Klarar du inte kunskapsprovet får du inte göra körprovet, vilket betyder att dessa tider blir fria till dom som klarat kunskapsprovet men ännu inte klarat körprovet eller ej gjort det än.

Tänk om du har riktig otur, du misslyckas med teoriprovet o körprovet. Hittar inga nya tider inom prövotiden, måste göra ett nytt teoriprov, misslyckas med det men gör fortfarande körprovet. Klarar körprovet, misslyckas med teorin, måste boka nytt. Helt plötsligt är det minst tre körprov som vore lediga för andra som är mer förberedda för körkortet.

Kunskapsprovet kan fler göra under samma tid, körprovet är bara en som kan göra a la 30 minuter.
Trafikinspektoren 2019-11-20 06:34 ! Citera #
Börje Kugg 2019-11-19
Det finns rätt många som inte behöver gå hos trafikskola för att bli godkända på körprovet: Kanske har man en trafikinspektör att övningsköra med privat, eller en trafiklärare, eller någon annan med bra kunskaper, eller eller enkelt har lätt för bilkörning, eller kanske stor erfarenhet av att köra mopedbil.

Det finns ingen anledning att göra körkortet onödigt dyrt för den kategorin.
Behöver gå?

Alla skulle väl må bra av att vässa sina kunskaper vare sig man kör med en egen lärare, inspektör eller inte. Finns alltid något man kan förbättra eller man glömt eller slarvat med.

Det handlar inte om att klara uppkörningen, det handlar om att klara sig i trafiken!
Börje Kugg 2019-11-20 16:25 ! Citera #
Jag håller med, men jag säger bara att det finns andra vägar än trafikskolor till att bli en bra förare (även om de såklart underlättar för de flesta). Vissa med rätt förutsättningar kan dock klara sig utan trafikskolor.

Och det vore såklart önskvärt att fler höll sig uppdaterade efter att de fått sina körkort, t.ex finns förare som haft körkort i 30-40 år som inte längre har en aning om att högerregeln är grundprincipen för att reglera trafiken i korsningar. De har också obefintliga kunskaper om vilket avstånd man bör hålla till fordonet framför, tror att man inte behöver blinka ut ur en rondell när man kör ”rakt fram” osv.

Det problemet har dock inget att göra med nya förare - de kommer att stoppas av trafikinspektören om de gör sådana fel.
sket 2020-01-05 03:28 ! Citera #
Har blandade känslor kring de nya reglerna faktiskt..inte säker på om det är för de bättre eller tvärtom!
Hur tycker ni jag borde göra? Göra teorin samt köra upp redan nu eller vänta till mars?
Trafikinspektoren 2020-01-05 09:20 ! Citera #
Börje Kugg 2019-11-20
Jag håller med, men jag säger bara att det finns andra vägar än trafikskolor till att bli en bra förare (även om de såklart underlättar för de flesta). Vissa med rätt förutsättningar kan dock klara sig utan trafikskolor.

Och det vore såklart önskvärt att fler höll sig uppdaterade efter att de fått sina körkort, t.ex finns förare som haft körkort i 30-40 år som inte längre har en aning om att högerregeln är grundprincipen för att reglera trafiken i korsningar. De har också obefintliga kunskaper om vilket avstånd man bör hålla till fordonet framför, tror att man inte behöver blinka ut ur en rondell när man kör ”rakt fram” osv.

Det problemet har dock inget att göra med nya förare - de kommer att stoppas av trafikinspektören om de gör sådana fel.
Ditt argument att det finns flera vägar att gå än till en trafikskola är lika dum som att säga ”Det finns flera vägar att bli psykolog än att faktiskt plugga på en professionell linje bara”

Bara för att det finns folk som kör bil betyder det inte att dem kan lära ut att köra bil eller ens lära ut att köra bil så som man ska!

Sen kan jag hålla med om att obligatorier kanske bara är bra för att fler ska bli godkända och därmed korta ner kötiderna.

Något som VERKLIGEN skulle hjälpa är något svenska politiker aldrig skulle våga införa tyvärr... Men åååååh va trafiksäkerheten skulle gynnas av det!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor