Start > Körkortsforum > Nya regler för teoriprov och k…

Nya regler för teoriprov och körprov på ingång

Börje Kugg 2020-01-05 20:40 ! Citera #
Alla trafikskolor och trafiklärare är inte så värst bra heller...finns trafikskolor med usla resultat på sina bokade körprov.
Och klarar man körkortet som 100 % privatist har man oftast övat väldigt mycket och har mer körvana än den genomsnittlige trafikskoleeleven som korvstoppas under ett par veckor och får platsinlärning på de vanligaste rutterna för en uppkörning. Det är underskattat.
Gäst 2020-01-06 00:27 ! Citera #
Börje Kugg 2020-01-05
Alla trafikskolor och trafiklärare är inte så värst bra heller...finns trafikskolor med usla resultat på sina bokade körprov.
Och klarar man körkortet som 100 % privatist har man oftast övat väldigt mycket och har mer körvana än den genomsnittlige trafikskoleeleven som korvstoppas under ett par veckor och får platsinlärning på de vanligaste rutterna för en uppkörning. Det är underskattat.
Jag klarade det på första försöket, teorin också. Aldrig tagit en körlektion. Spenderade totalt 5000kr på mitt körkort, och det var alla obligatoriska utgifter.

Men hur man än argumenterar för sin sak, att man kan få körkort utan körskola så finns det alltid bittra körskoleelever som argumenterar för att man måste köra på körskola för att vara ”säker” i trafiken. Antagligen är de bittra för de spenderat 10-30k på lektioner, och inte insett att körskolan mjölkar pengar ur varje elev in i de sista.
GÄST 2020-01-06 01:26 ! Citera #
Vad är det som de inte skulle våga införa?
Teo 2020-01-06 09:06 ! Citera #
Jag ser på Nyhetsmorgon nu och dom pratar om körprov och teoriprov. För tio år sedan var statistiken att 55/53% klarade körprov och teoriprov på första försöket och idag är det 44/43% som klarar körpov och teoriprov på första försöket.

Trafikverket och STR ska se över reglerna om det ska finnas en gräns för hur många gånger du för göra körprov och teoriprov.
Trafikinspektoren 2020-01-06 10:02 ! Citera #
Gäst 2020-01-06
Jag klarade det på första försöket, teorin också. Aldrig tagit en körlektion. Spenderade totalt 5000kr på mitt körkort, och det var alla obligatoriska utgifter.

Men hur man än argumenterar för sin sak, att man kan få körkort utan körskola så finns det alltid bittra körskoleelever som argumenterar för att man måste köra på körskola för att vara ”säker” i trafiken. Antagligen är de bittra för de spenderat 10-30k på lektioner, och inte insett att körskolan mjölkar pengar ur varje elev in i de sista.
Jag säger såhär, dem flesta skolor är bra och dem vill ”mjölka ur pengar” bara för att dem faktiskt tycker att man behöver det!

En elev kan inte själv bedöma om den är klar med utbildningen eller inte! Det måste läraren göra och när läraren säger att det finns saker i utbildningsplanen vi behöver gå igenom... ja då heter det ”mjölka ur”... Skitsnack!!!!

Även den sämsta trafikläraren är säkert bättre än majoriteten av privata handledarna.

Hade era argument stämt så hade statistiken ökat, men det gör den ju verkligen inte. Fler kör privat, fler lär sig fel, fler kommer felutbildade av dåliga förebilder och fler kuggas!

Enkelt. Folk försöker göra det lätt och billigt för sig.

Men alla vet, smakar det så kostar det!
Gäst 2020-01-06 20:29 ! Citera #
Trafikinspektoren 2020-01-06
Jag säger såhär, dem flesta skolor är bra och dem vill ”mjölka ur pengar” bara för att dem faktiskt tycker att man behöver det!

En elev kan inte själv bedöma om den är klar med utbildningen eller inte! Det måste läraren göra och när läraren säger att det finns saker i utbildningsplanen vi behöver gå igenom... ja då heter det ”mjölka ur”... Skitsnack!!!!

Även den sämsta trafikläraren är säkert bättre än majoriteten av privata handledarna.

Hade era argument stämt så hade statistiken ökat, men det gör den ju verkligen inte. Fler kör privat, fler lär sig fel, fler kommer felutbildade av dåliga förebilder och fler kuggas!

Enkelt. Folk försöker göra det lätt och billigt för sig.

Men alla vet, smakar det så kostar det!
Det är ju intressant att många säger att trafiklärare dömmer privatister hårdare, ändå är det väldigt jämnt med hur många privatister vs körskoleelever som klarar uppkörningen. Med andra ord, trots hårdare bedömning finns det inget som tyder på att elever som kört via en körskola klarar sig bättre i praktiken när man inte kan fråga sin lärare om allt hela tiden.
Trafikinspektoren 2020-01-08 06:45 ! Citera #
Menar du oss förarprövare bedömer privatister hårdare än skolelever? Hur då?

... Alltså tror svenska folket att alla vi förarprövare gömmer oss under stenar efter ett arbetspass och inte hör och förstår saker själva?

Tror ni inte vi förstår att det pratas om att vi ”bedömer privatister hårdare” och att fler privatister ringer trafikskolor och bara vill låna deras bil för att det ska se bra ut? Många har jobbat som trafiklärare innan dessutom och VET att folk bara vill låna bilen för att det ska se ut som att man kommer från en skola för man tror att det ska ge en lättare bedömning.

Tror ni vi är tappade allihopa?

Vi bedömer ALLA likadant, oavsett vad det är för bil folk kommer med! Vi förstår inte vart folk har fått att vi bedömer ”snällare”. Aldrig i livet att vi gör, Snarare tvärtom! Jag förväntar mig att en skolelev ska kunna göra saker mycket snyggare och bättre än en privatist men bedömningen är samma!

Snälla hörni. Försök och förstå, ni fintar inga robotar. Vi är människor som ser, hör, förstår och tänker. Skolbil eller inte, ALLA bedöms lika!
Trafikk 2020-01-10 19:50 ! Citera #
gäst 2019-11-20
Stor skillnad? Klarar du inte kunskapsprovet får du inte göra körprovet, vilket betyder att dessa tider blir fria till dom som klarat kunskapsprovet men ännu inte klarat körprovet eller ej gjort det än.

Tänk om du har riktig otur, du misslyckas med teoriprovet o körprovet. Hittar inga nya tider inom prövotiden, måste göra ett nytt teoriprov, misslyckas med det men gör fortfarande körprovet. Klarar körprovet, misslyckas med teorin, måste boka nytt. Helt plötsligt är det minst tre körprov som vore lediga för andra som är mer förberedda för körkortet.

Kunskapsprovet kan fler göra under samma tid, körprovet är bara en som kan göra a la 30 minuter.
Va? Fattar ingenting. Vad spelar det egentligen för roll?

Du bokar ett kunskapsprov och körprov. Klarar du kunskapsprovet så är det bara att göra körprovet. Klarar du båda får du ditt körkort.

Eller så bokar du kunskapsprov och körprov. Klarar du inte kunskapsprovet avbokar du helt enkelt körprovet och bokar ett nytt kunskapsprov och försöker igen tills du klarar det och bokar därefter ett körprov inom fyra månader.

Skulle man klara kunskapsprovet kan man väl boka körprovet om och om igen tills man klarar det inom de fyra månaderna?

Eller har jag missförstått något?
Gäst 2020-01-11 23:45 ! Citera #
Ja det stämmer!
Gäst 2020-01-13 23:19 ! Citera #
Känns som klockrena förändringar.

Dels att 2 månader giltighet för ett godkänt teoriprov kändes lite kort med tanke på bristen på uppkörningstider vilket kunde vara ett onödigt stressmoment. Dels att kravet på klarat teoriprov för att göra uppkörning lär frigöra mer tider.

Sen får vi se om effekten blir den önskade i verkligheten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest