Start > Körkortsforum > Följ dessa tips och kugga ALDR…

Följ dessa tips och kugga ALDRIG mer!

Trafikinspektoren 2019-10-02 17:26 ! Citera #
Om vi säger såhär. Jag kan köra bil utan att stanna och det funkar väldigt bra utan att trafiken bakom blir förbannad. Hur gör jag tror du?

Jag börjar inte sakta ner till krypfart jättelångt innan trafikljuset, men jag börjar släppa gasen långt innan, sen börjar jag bromsa och ser till att krypa först när jag är nära ljuset.

Prova!
Trafikinspektoren 2019-10-02 17:29 ! Citera #
Dina 2019-10-02
Det här med att växla vid rätt tidpkt. Jag har lärt mig att höra på motorn samt hastighet när det ska växlas upp eller ner. Jag kör golf diesel och där kör jag >15 km/h med 2:a och så fort när jag hör motorn göra ljud( det ska göras mkt vid just golf?) vid 25-35 växlar jag till 3:an.
Sedan vid 50-60 till 4:an. Och vid 90 6:an på motorväg. Tycker du att det är rätt ? Kan jag ha dess riktlinjer även för trafikverket bil ,Volvo v60?
Jag tycker du ska fortsätta lyssna på motorn och glöm vilken hastighet du brukar växla vid. Så länge inte motorn rusar eller låter för tung så har du rätt växel för den bilen du kör!

Det finns inga riktlinjer för olika hastigheter och rätt växel. Alla bilar är olika. Men däremot ljudet är en bra riktlinje!

Oroa er inte så himla mycket över det här med att hoppa växlar heller! Kör bara! Bilen ska låta bra och inte kännas för tung. :)
Hej trafikinspektorn 2019-10-02 17:57 ! Citera #
Vill bara säga att det du gör är fantastiskt på denna sida och tar ut din tid för och hjälpa oss som vill ta körkort! Hade 3 lilla uppkörningar de senaste två veckorna och idag och kuggade första för dålig backning o uppmärksamhet. Klarade dock andra men anmärkningar om att kolla innan väjningsplikt så jag kan ligga på tvåan o köra ut o acca lite segt. På tredje (idag) kuggade jag för missade en cyklist på överfart och dålig backning runt hörn o körde för fort o offensiv körning. Hur ska jag göra? Har uppkörning på måndag och känns min körning går fram o tillbaka vilket inte är säkert jag vet. Kände att efter andra att jag körde för sakta o defensiv o borde acca o så men det backfirade ju på tredje så vet inte vad som är bäst. Man vill ju inte köra för sakta för dem därback men inte för fort för då hinner man inte med överfarter m.m. Tack!
Gäst 2019-10-02 18:09 ! Citera #
Tack inspektör för tipset men när du säger inte stanna utom när det är stopplikt. Kan ni som är inspektör ta hänsyn på att alla som har körkort och kör ute inte följer reglerna som man ska. Utan man måste samarbeta med de ändå, En sak gående springer hur som helst på vägen där det finns bilar i stadstrafik.
Trafikinspektoren 2019-10-02 18:34 ! Citera #
Gäst 2019-10-02
Tack inspektör för tipset men när du säger inte stanna utom när det är stopplikt. Kan ni som är inspektör ta hänsyn på att alla som har körkort och kör ute inte följer reglerna som man ska. Utan man måste samarbeta med de ändå, En sak gående springer hur som helst på vägen där det finns bilar i stadstrafik.
Vi är väl medvetna om att alla inte följer reglerna och att man måste samspela med nötter i trafiken. Men det tipset jag gav om att inte stanna har inget med det att göra...

Att det kan springa ut folk från ingenstans är inget du kan förutse. Jag pratar om allt du kan förutse. Ser du en person som närmar sig ett övergångsställe så gäller samma sak, börja släppa av tempot och va beredd på att INTE stanna tills den har gått över! Då får vi kvitto på att du upptäckt fotgängaren och är beredd på att den kanske ska gå över.

Gör den inte det, tummen upp ändå och gasa upp i fart igen! :)

Förstår du mig då?
Trafikinspektoren 2019-10-02 18:39 ! Citera #
Hej trafikinspektorn 2019-10-02
Vill bara säga att det du gör är fantastiskt på denna sida och tar ut din tid för och hjälpa oss som vill ta körkort! Hade 3 lilla uppkörningar de senaste två veckorna och idag och kuggade första för dålig backning o uppmärksamhet. Klarade dock andra men anmärkningar om att kolla innan väjningsplikt så jag kan ligga på tvåan o köra ut o acca lite segt. På tredje (idag) kuggade jag för missade en cyklist på överfart och dålig backning runt hörn o körde för fort o offensiv körning. Hur ska jag göra? Har uppkörning på måndag och känns min körning går fram o tillbaka vilket inte är säkert jag vet. Kände att efter andra att jag körde för sakta o defensiv o borde acca o så men det backfirade ju på tredje så vet inte vad som är bäst. Man vill ju inte köra för sakta för dem därback men inte för fort för då hinner man inte med överfarter m.m. Tack!
Det låter som att du är nära en riktigt bra körning men att du behöver få till mer erfarenhet. Märker du att det alltid är något med dina körningar. Bra med en sak men behöver träna på en annan. Sen nästa körning så är det något 3e... Stressa inte fram det här.

Du ska ha kört så många gånger på olika ställen och det ska inte vara något att anmärka på! DÅ vet man att man är redo!

Tänk, det finns en anledning till att man får börja övningsköra när man är 16 och köra upp när man är 18. Vi i Sverige vill att folk gärna ska ha 2 års erfarenhet innan dem kör upp. Men ändå vill folk ta körkort på 2 veckor!
Dina 2019-10-02 21:01 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-10-02
Jag tycker du ska fortsätta lyssna på motorn och glöm vilken hastighet du brukar växla vid. Så länge inte motorn rusar eller låter för tung så har du rätt växel för den bilen du kör!

Det finns inga riktlinjer för olika hastigheter och rätt växel. Alla bilar är olika. Men däremot ljudet är en bra riktlinje!

Oroa er inte så himla mycket över det här med att hoppa växlar heller! Kör bara! Bilen ska låta bra och inte kännas för tung. :)
Okej ! Tack så mkt :) Ska försöka lyssna på motorn och planera långt långt fram som möjligt . Men får man fråga vilken stad du är inspektör ? Jag hade nämligen uppkörning i Malmö.
Förresten det här med att kolla döda vinkel vid sväng .Om man ex långt innan sväng har sett att det ej finns ngn. Kan man glida med ettan/tvåan utan att kolla döda vinkel vid precis svängen?

Och tycker du att folk överdriver som kollar på back spegel var 3 sek. Och kollar ytterspeglarna var 5 sekund kanske?
Trafikinspektoren 2019-10-02 22:11 ! Citera #
Dina 2019-10-02
Okej ! Tack så mkt :) Ska försöka lyssna på motorn och planera långt långt fram som möjligt . Men får man fråga vilken stad du är inspektör ? Jag hade nämligen uppkörning i Malmö.
Förresten det här med att kolla döda vinkel vid sväng .Om man ex långt innan sväng har sett att det ej finns ngn. Kan man glida med ettan/tvåan utan att kolla döda vinkel vid precis svängen?

Och tycker du att folk överdriver som kollar på back spegel var 3 sek. Och kollar ytterspeglarna var 5 sekund kanske?
Ja lyssna på motorn och känna hur bilen känns funkar på ALLA bilar! :D Ibland behöver man mer kraft ur bilen och då får det GÄRNA låta mer från motorn! :)

Du får gärna fråga, jag kommer dessvärre inte kunna ge dig ett svar :)

Att titta är en färskvara! Ena sekunden är det fritt, andra är det inte fritt. Det är superenkelt att vrida lite på huvudet. GÖR det bara, du kommer rädda livet på någon galen cyklist nångång!

Vi bryr oss inte om sekunder. Titta när du känner att du vill titta! Och är man erfaren förare VILL man titta ofta! :)

Sen så finns det vissa tittar vi verkligen behöver se att man gör!

- Titta bak innan man bromsar.
- Titta in på nya gatan när man svänger och i döda-vinkeln innan svängen.
- Titta bakom och bredvid sig vid körfältsbyte.
- Titta i korsningar.
- Va nyfiken bakåt när man kör rakt fram en längre stund.

Hoppas det hjälper! :)
Dina 2019-10-02 22:15 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-10-02
Ja lyssna på motorn och känna hur bilen känns funkar på ALLA bilar! :D Ibland behöver man mer kraft ur bilen och då får det GÄRNA låta mer från motorn! :)

Du får gärna fråga, jag kommer dessvärre inte kunna ge dig ett svar :)

Att titta är en färskvara! Ena sekunden är det fritt, andra är det inte fritt. Det är superenkelt att vrida lite på huvudet. GÖR det bara, du kommer rädda livet på någon galen cyklist nångång!

Vi bryr oss inte om sekunder. Titta när du känner att du vill titta! Och är man erfaren förare VILL man titta ofta! :)

Sen så finns det vissa tittar vi verkligen behöver se att man gör!

- Titta bak innan man bromsar.
- Titta in på nya gatan när man svänger och i döda-vinkeln innan svängen.
- Titta bakom och bredvid sig vid körfältsbyte.
- Titta i korsningar.
- Va nyfiken bakåt när man kör rakt fram en längre stund.

Hoppas det hjälper! :)
Tackar tackar :)
Tina 2019-11-09 00:25 ! Citera #
Trafikinspektoren 2019-10-02
Det låter som att du är nära en riktigt bra körning men att du behöver få till mer erfarenhet. Märker du att det alltid är något med dina körningar. Bra med en sak men behöver träna på en annan. Sen nästa körning så är det något 3e... Stressa inte fram det här.

Du ska ha kört så många gånger på olika ställen och det ska inte vara något att anmärka på! DÅ vet man att man är redo!

Tänk, det finns en anledning till att man får börja övningsköra när man är 16 och köra upp när man är 18. Vi i Sverige vill att folk gärna ska ha 2 års erfarenhet innan dem kör upp. Men ändå vill folk ta körkort på 2 veckor!
Haha, inte alla som vill ta körkort är 18-åriga privatister. En stor del är invandrare från länder utanför EU som redan har kört mycket i hemlandet med blev kuggade ändå. Statistik från Trafikverket är jättetråkig :( Man måste väl ändra nåt i hela utbildningen för att mer folk ska klara uppkörningen från första försök.

Tack för tips! Ska prova det innan det 2a försöket. Hoppas att det räcker.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor