Start > Körkortsforum > Följ dessa tips och kugga ALDR…

Följ dessa tips och kugga ALDRIG mer!

Trafikinspektoren 2019-09-30 20:31 ! Citera #
Jag vill ge er alla så god hjälp jag kan här!

Därför vill jag dela med mig av dem 3 BÄSTA tipsen här och vill ni fråga så fråga på!

1) Dem allra flesta blir underkända på punkten ”Trafiksäkerhet och beteende” och i 99% av fallen så handlar det om att man planerat eller upptäckt saker på tok för sent!

NI SKA FÅ ETT GRYMT TIPS!!!

Prova köra bil med er handledare utan att stanna... På riktigt! INTE STANNA (Förutom stoppplikt då såklart)
stannar ni så sprängs bilen kan ni skojtänka!

Ni som klarar 10 minuter sträck är redo för uppkörning! PUNKT!
Gör ni dessutom det på uppkörningen kommer vi inspektörer gråta av lycka och pussa er!!!! SÅ enkelt är det!
Kör utan att stanna!
Har ni frågor om det så fråga på!

2) Se till att manövreringen, dvs gasa med grundgas, växla vid rätt tidpunkt och inte för tidigt, att man tittar bakåt innan man bromsar och köra bilen lika bra framåt som bakåt, sitter KLOCKRENT! Snälla snälla snälla för ER skull se till att den sitter klockrent!!! Och har suttit klockrent LÄNGE, inte att ni tränat backning bara någon dag innan provet. Det ska SITTA!!!

3) Jag har inga fler tips än dem två!
Handen på hjärtat!!! Om ni kan manövrera bilen KLOCKRENT och kan planera så pass bra att ni inte ens behöver stanna för framförvarande hinder så är ni helt UNDERBARA att köra upp med!

Välkommen!!!
TACCK 2019-09-30 23:37 ! Citera #
TACKTACK INSTRUKTÖR!! 8-) 8-) ;) ;)
Gäst 2019-09-30 23:43 ! Citera #
Är dock väldigt svårt - till omöjligt o göra det vid statstrafik/landsväg vänstersväng vid trafik!
bra tips ändå men orealistiska!
Trafikinspektor 2019-10-01 07:01 ! Citera #
Gäst 2019-09-30
Är dock väldigt svårt - till omöjligt o göra det vid statstrafik/landsväg vänstersväng vid trafik!
bra tips ändå men orealistiska!
Absolut inte omöjligt. Däremot väldigt svårt för man måste ha blicken långt fram, man måste kunna förutse saker, man måste vara väldigt duktig på att manövrera bilen för många gånger behöver man krypa fram tills hindret är borta.

Ta tex ett rödljus. Där framme är det grönt säger vi. En som tränat på det här förutser att det kan slå om och VIPS, nu blev det gult. Då börjar man tidigt dra ner på tempot och ju närmare man kommer desto långsammare kör man, några meter innan så kryper man nästan till stillastående TILLS det slår om och WOW! Titta på glädjetårarna från oss inspektörer!! Samma sak mot ett övergångsställe eller skymd korsning. Använd fantasin,
”Det kanske kommer någon här som tvingar mig att stanna (Sprängs) då saktar vi ner... OJ titta det kom någon! Vilken tur att jag fortfarande kryper förbi. Nu är dem borta, då kör vi!”

UNDERBART!!! Då åker vi hem och godkänner denna fantastiskt fina körning.
Trafikinspektoren 2019-10-01 07:06 ! Citera #
Du gör som DU vill! Det här tipset är för er som vill vara säkra på att ni vet hur man planerar sin körning vilket i sin tur ofta leder till väldigt bra resultat på körprovet.

Fråga er en sak. HUR kan man bli kuggad om man sett saker i god tid och vidtar rätt åtgärder i god tid.
Svaret är = Det går inte att kugga!
Förutsatt att er manövrering är bra förstås!

Enkelt!
Emma 2019-10-01 08:36 ! Citera #
Jag kuggade igår, körde en el bil och upplevelsen var hemsk. Hade aldrig kört en el bil tidigare.
Så fort du släpper pedalen så bromsar den kraftig vilket är inte en miljökörning.
Finns ingen stans att låna el bildar? och träna inför provet.. har lagt massa tid och pengar på det här men känner mig helt värdelös efter gårdagens. :(
Gäst 2019-10-01 09:11 ! Citera #
Emma 2019-10-01
Jag kuggade igår, körde en el bil och upplevelsen var hemsk. Hade aldrig kört en el bil tidigare.
Så fort du släpper pedalen så bromsar den kraftig vilket är inte en miljökörning.
Finns ingen stans att låna el bildar? och träna inför provet.. har lagt massa tid och pengar på det här men känner mig helt värdelös efter gårdagens. :(
Att den bromsar vid gassläpp är en inställning (den laddar via bromskraften). Det går att stänga av.
Trafikinspektoren 2019-10-01 16:28 ! Citera #
Emma 2019-10-01
Jag kuggade igår, körde en el bil och upplevelsen var hemsk. Hade aldrig kört en el bil tidigare.
Så fort du släpper pedalen så bromsar den kraftig vilket är inte en miljökörning.
Finns ingen stans att låna el bildar? och träna inför provet.. har lagt massa tid och pengar på det här men känner mig helt värdelös efter gårdagens. :(
Ledsen att höra att du känner dig värdelös det ska du inte göra. Precis som någon skrev så ska bilen ”bromsa” när man släpper gasen. Det gör en automat också men kanske inte lika mycket som du upplever.

Blev du underkänd på manövreringen då eller blev du underkänd på någon annan punkt som inte har med elbilen att göra?
Dina 2019-10-02 13:43 ! Citera #
Men det får funkar ju inte riktigt i praktiken. För du har bilar bakom och du undrar onödigt trafiken .
Ex det här med planering vid trafikljus. Tex vid rödljus,kan man släppa gasen och glida eller krypa långsamt fram och lägga i ettan och sedan göra vid ettan om det blir grönt.
Men om det är trafik bakom ex stads så måste man nästan stanna precis vid trafikljus. Jag kuggade nämligen på detta samt parkering.
Dina 2019-10-02 13:51 ! Citera #
Trafikinspektor 2019-10-01
Absolut inte omöjligt. Däremot väldigt svårt för man måste ha blicken långt fram, man måste kunna förutse saker, man måste vara väldigt duktig på att manövrera bilen för många gånger behöver man krypa fram tills hindret är borta.

Ta tex ett rödljus. Där framme är det grönt säger vi. En som tränat på det här förutser att det kan slå om och VIPS, nu blev det gult. Då börjar man tidigt dra ner på tempot och ju närmare man kommer desto långsammare kör man, några meter innan så kryper man nästan till stillastående TILLS det slår om och WOW! Titta på glädjetårarna från oss inspektörer!! Samma sak mot ett övergångsställe eller skymd korsning. Använd fantasin,
”Det kanske kommer någon här som tvingar mig att stanna (Sprängs) då saktar vi ner... OJ titta det kom någon! Vilken tur att jag fortfarande kryper förbi. Nu är dem borta, då kör vi!”

UNDERBART!!! Då åker vi hem och godkänner denna fantastiskt fina körning.
Det här med att växla vid rätt tidpkt. Jag har lärt mig att höra på motorn samt hastighet när det ska växlas upp eller ner. Jag kör golf diesel och där kör jag >15 km/h med 2:a och så fort när jag hör motorn göra ljud( det ska göras mkt vid just golf?) vid 25-35 växlar jag till 3:an.
Sedan vid 50-60 till 4:an. Och vid 90 6:an på motorväg. Tycker du att det är rätt ? Kan jag ha dess riktlinjer även för trafikverket bil ,Volvo v60?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor