Johan 2024-08-16
Rapport från uppkörning i Gävle i augusti 2024:Trafikverket här verkar ha Volvo V60 och XC40 just nu.
Turen gick ut till E16, vände tillbaka mot centrum och sist en bit på Lokal slinga. Muntlig info först, körning i c:a 25 min. Parkering vid Trafikverket på slutet.
Bra att öva på:
Det skiftar ofta hastighetsbegränsning 30/50 i stan.
Tänk på enkelriktat - det är det på många gator.
Datumparkering på vinterhalvåret.
Flera obevakade järnvägsövergångar.
Trafikplatserna Gävle S och N (längs E4) kan vara bra att ha kört innan.
Bekanta dig med stan på förhand så du är van vid att det kanske känns trångt jämfört med där du kört mest. Ofta kortare avstånd från skylt tills man ska svänga, jämfört med hur det är i Uppsala/Stockholm.
När du säger obevakade järnvägsövergångar, menar du då järnvägskorsningar med varken bommar eller signaler, eller menar du korsningar som saknar bommar? En järnvägskorsning som saknar bommar skulle jag inte kalla obevakad om det finns signaler. I just Gävle har man väl av någon orsak beslutat att inte ha bommar vid järnvägskorsningarna utan bara signaler.
Men det är ändå ett grovt misstag att köra rakt in i en järnvägskorsning utan någon uppsikt både till vänster och höger, för man måste hålla uppsikt innan färd in på korsningen, för att kunna uppmärksamma om något tåg eller en spårvagn just närmar sig, tåg eller spårvagn kan närma sig även om stoppsignalen är släckt, om signalerna av någon orsak är ur funktion, och ett tåg eller en spårvagn som närmar sig måste man som vägtrafikant stanna för främst för att en kollision med ett tåg eller en spårvagn kan bli mycket katastrofal och det är t.o.m. lagstiftat att en vägtrafikant måste lämna fri väg för ett tåg eller en spårvagn.