Start > Körkortsforum > Hur svårt är det i Gävle

Hur svårt är det i Gävle

Björn He 2024-10-31 17:13 ! Citera #
Johan 2024-08-16
Rapport från uppkörning i Gävle i augusti 2024:

Trafikverket här verkar ha Volvo V60 och XC40 just nu.

Turen gick ut till E16, vände tillbaka mot centrum och sist en bit på Lokal slinga. Muntlig info först, körning i c:a 25 min. Parkering vid Trafikverket på slutet.

Bra att öva på:
Det skiftar ofta hastighetsbegränsning 30/50 i stan.
Tänk på enkelriktat - det är det på många gator.
Datumparkering på vinterhalvåret.
Flera obevakade järnvägsövergångar.
Trafikplatserna Gävle S och N (längs E4) kan vara bra att ha kört innan.
Bekanta dig med stan på förhand så du är van vid att det kanske känns trångt jämfört med där du kört mest. Ofta kortare avstånd från skylt tills man ska svänga, jämfört med hur det är i Uppsala/Stockholm.
”Det skiftar ofta hastighetsbegränsning 30/50” Hastighetsbegränsningen kan väl variera mellan 30 och 50 km/tim även i andra städer som exempelvis Västerås? Södra Ringvägen förbi Västerås resecentrum har 30 sedan årsskiftet 2011/2012 någon gång, då hastighetsbegränsningen just där sänktes till 30 från 50, men det är märkvärdigt att man sänkt till 30 där men inte anlagt fartgupp på gångpassagerna/övergångsställena vid resecentrum trots att det borde finnas fartgupp där.

När du säger obevakade järnvägsövergångar, menar du då järnvägskorsningar med varken bommar eller signaler, eller menar du korsningar som saknar bommar? En järnvägskorsning som saknar bommar skulle jag inte kalla obevakad om det finns signaler. I just Gävle har man väl av någon orsak beslutat att inte ha bommar vid järnvägskorsningarna utan bara signaler.
Men det är ändå ett grovt misstag att köra rakt in i en järnvägskorsning utan någon uppsikt både till vänster och höger, för man måste hålla uppsikt innan färd in på korsningen, för att kunna uppmärksamma om något tåg eller en spårvagn just närmar sig, tåg eller spårvagn kan närma sig även om stoppsignalen är släckt, om signalerna av någon orsak är ur funktion, och ett tåg eller en spårvagn som närmar sig måste man som vägtrafikant stanna för främst för att en kollision med ett tåg eller en spårvagn kan bli mycket katastrofal och det är t.o.m. lagstiftat att en vägtrafikant måste lämna fri väg för ett tåg eller en spårvagn.
Björn He 2024-11-01 02:29 ! Citera #
bzsx 2024-10-29
Rapport från oktober, eftermiddagskörning.

Trafikverket kör xc40 manuell bensin.

Inspektionen blev att kontrollera däcken, sen körde vi följande rutt:

https://maps.app.goo.gl/eK2hdKUDHTk6VZsH6

Notera att jag fick uppgiften att vända bilen på valfritt sätt i korsningen på eriksbergsgatan. Jag hade nog tur också, på upplandsleden var det mycket trafik, så vi låg i 45, hela vägen tills stationen. Notera att det är högerregeln som gäller vid bron, efter att man har kört förbi Coop. Här kuggas säkert en del, många har inte koll att det är högerregeln som gäller.
Korsningar där högerregeln gäller förekommer väl i alla tätorter, även om de verkar vara mindre vanliga i exempelvis Västerås, där de flesta huvudgator faktiskt är skyltade som huvudled, har JAG noterat åtminstone.
När man tar körkort så får man säkert lära sig att väjningsplikt mot fordon från höger gäller när två fordon skär varandras kurser, antingen vid en vägkorsning eller annars vid körning i terräng, utom i vissa undantagsfall som exempelvis när utfartsregeln är tillämplig; utfartsregeln innebär bl.a. att en fordonsförare som kör ut från en körbana som ej är huvudled har väjningsplikt mot varje fordon som färdas på den körbana föraren färdas in på om körbanan är en huvudled.
Egentligen måste man ha kunskap om högerregeln redan när man är liten och börjar cykla för första gången, det är ändå relativt lätt att komma ihåg högerregeln; man behöver liksom bara tänka när man närmar sig en korsning ”Om det inte finns uppsatta vägmärken som talar om att någon har väjningsplikt så måste jag väja för fordon som närmar sig från höger” - men man skall samtidigt komma ihåg att högerregeln ej gäller om den anslutande körbanan från höger skulle vara ”upphöjd till trottoaren”.

Trots att högerregeln är relativt enkel trafikregel så följer fordonsförare dock oftast inte den, eftersom förare som kör på en väg, där man har väjningsplikt mot korsande vägar till höger, verkar ha tendens att uppfatta att den väg de kör på är en ”huvudled”; det kan tydligen vara lätt att tänka så på en stor väg där korsande vägar är ”mycket mindre” eller vid en så kallad T-korsning där körbanan rakt fram lätt kan uppfattas (felaktigt) för att vara en huvudled.

Man borde hellre ha en trafikregel som talar om att en fordonsförare som vill svänga i en korsning har väjningsplikt mot andra fordon som närmar sig, och om två fordonsförare svänger samtidigt så har (i högertrafik) den förare som svänger till vänster väjningsplikt mot den som svänger till höger eller, om båda förarna planerar en vänstersväng, mot den som närmar sig från höger.
Hade denna regel gällt så kunde man ha avvecklat högerregeln åtminstone från T-korsningar; vid en så kallad T-korsning borde det ändå vara mest naturligt att tolka körbanan rakt fram som en huvudled.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 19:16
8
I går 13:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor