Start > Körkortsforum > Hur svårt är det i Gävle

Hur svårt är det i Gävle

Glad 2022-03-08 14:41 ! Citera #
Jag hade uppkörning i Gävle igår. Är från Uppsala och hann övningsköra i Gävle två gånger innan uppkörningen. Kan verkligen rekommendera att övningsköra där innan, om inte privat så boka tid på en trafikskola. Kan också rekommendera att kolla in staden via google maps street view. Jag tyckte det var lite klurigt att köra i Gävle, skyltarna kommer tätt efter varandra så viktigt att titta upp. Många gånger måste man vara i vänsterfilen för att åka rakt fram och sedan snabbt byta till höger för att inte hamna fel. I centrumkärnan finns det massor av enkelriktade gator.

På min uppkörning hade jag världens trevligaste inspektör. Han var så lugn, trevlig och väldigt hjälpsam med vilken fil jag skulle vara i, vart jag skulle svänga av osv. Vi körde först mot centrum och körde runt bland alla 1000 enkelriktade gator. Mitt tips är att köra extra långsamt, håll koll på fotgängare och skyltarna om körförbud. Därefter åkte vi till motortrafikleden och E4, körde inte så länge på dem. Sedan åkte vi till en liten gata där jag fick backa runt hörn. Sedan åkte vi tillbaka och jag fick veta att jag var godkänd! Sån oerhörd lättnad.

Sammanfattningsvis: Om du ska köra upp i Gävle är det bra att träna extra på att 1) göra säkra filbyten 2) snabbt hitta och läsa skyltar 3) köra motortrafikled/motorväg och 4) köra i områden med många enkelriktade vägar och övergångsställen.

Stort lycka till er som ska köra upp i Gävle!
Anon 2022-04-18 20:06 ! Citera #
Det är en del järnvägskorsningar i direkt anslutning till Trafikverket och annorstädes i Gävle så ta det lugnt och kolla ordentligt innan ni korsar! Annars tog jag mitt körkort där förra veckan. Fick ett mycket bra intryck av inspektören.
Gäst 2023-08-10 11:50 ! Citera #
Vilken bil man uppkör i Gävle ?tack för svar
Lasse 2023-09-18 18:21 ! Citera #
Inte värt att åka till Gävle då det är både dyrt och om du är ens 5 sekunder försenad så måste du boka om och endå betala full pris
Gäst 2023-09-18 21:32 ! Citera #
Lasse 2023-09-18
Inte värt att åka till Gävle då det är både dyrt och om du är ens 5 sekunder försenad så måste du boka om och endå betala full pris
På vilket sätt är det stadens fel att du kom försent till din bokning?
Björn He 2023-09-18 22:39 ! Citera #
Lasse 2023-09-18
Inte värt att åka till Gävle då det är både dyrt och om du är ens 5 sekunder försenad så måste du boka om och endå betala full pris
De flesta uppkörningskontor är väl strikta med tidspassning. För att kunna komma i tid så behöver man väl bara boka biljett till ett tåg eller en buss som ankommer till provorten i god tid före uppkörningstiden, samt se till att passa tiden för tågets eller bussens avgång, svårare än så bör det inte vara.

Vet du, att när jag klarade uppkörningen så hade jag uppkörningstid klockan 8:30 på morgonen en torsdag i oktober för tio år sen, jag var väl då tvungen att vakna omkring 6 på morgonen eller kanske t.o.m. 5:30 för att kunna hinna med tåget från Stockholms central till Västerås där jag hade uppkörning. Likadant när jag hade första teoriprovet, som jag dock blev kuggad på: Då var jag också tvungen att vakna ungefär lika tidigt på morgonen för att hinna med tåget till Eskilstuna. När jag klarade teoriprovet hade jag dock prov sent på eftermiddagen i Halmstad, då började jag att åka mot Bromma flygplats strax efter lunch för att hinna med mitt bokade flyg till Halmstad.
Björn He 2023-09-19 00:48 ! Citera #
Lasse 2023-09-18
Inte värt att åka till Gävle då det är både dyrt och om du är ens 5 sekunder försenad så måste du boka om och endå betala full pris
Det är å andra sidan dyrt att boka uppkörning i Gävle, om det är så stor sannolikhet att kuggas där. Enligt statistiken har Gävle bland de mest negativa resultaten av Sveriges uppkörningsstäder, med bara omkring 50 % godkända körprov; märkligt nog har tjejer plusstatistik mot killar eller män, med 55 % godkända körprov jämfört med bara 47 % av männens körprov. Västerås har däremot bättre statistik, med mer än 60 % av körproven godkända. Sämst i Sverige är mest sannolikt Farsta, med bara 40-42 %.
Jonas 2023-12-11 22:19 ! Citera #
Hej, körde upp i Gävle idag, gick jätte bra och läraren var super snäll fast det var halt och mörkt ute, rekommenderar starkt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
11
I dag 21:08
4
I dag 18:45
4
I dag 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov