Start > Körkortsforum > Ni som körde upp i västerås? E…

Ni som körde upp i västerås? Er erfarenhet

Björn He 2023-09-20 22:12 ! Citera #
inspektörn 2019-06-30
Kör du 50 på 30-väg ryker körkortet! Grovt trafikbrott!
Att bilen ”gasar” fast du släppt gasen beror på att du haft för hög växel! Dieslar gör så! Det skulle du ha lärt dig innan! Skyll på din lärare som inte har förberett dig ordentligt, eller på dig själv som inte kan lyssna av motorvarvet och lägga i rätt växel!
Inspektörn, om trafikpolisen skulle notera mig åkande i 50 km/tim på en 30-väg (som jag uppenbarligen gjorde på första uppkörningen), skulle trafikpolisen då stoppa mig för att utfärda böter för brott mot Trafikförordningen (och eventuellt även frånta mig mitt körkort), även om jag skulle sänka min hastighet, eller skulle de bara låta mig köra vidare om jag nu sänkte min hastighet?
Någon snubbe här, som kallade sig för ”corax”, berättade att hon eller han ”råkade” vara uppe i 40 km/tim på en 30-väg men sänkte ganska snabbt sin hastighet till 30, och trots en sån lindrig fortkörning så blev ”corax” ändå godkänd på första försöket (i Farsta). Men varför blev ”corax” godkänd på sin uppkörning trots en fortkörning på en 30-sträcka men inte jag? Hänger det ihop med att ”corax” körde upp med sin trafikskola och inte privat, det sägs ju att uppkörningsinspektörer ”särbehandlar” privatister genom att ställa ”hårdare villkor” på privatister än på trafikskoleelever?

Såvitt jag förstår så ska jag inte ha kört 50 på hela 30-sträckan förbi Västerås resecentrum, om jag nu var uppe i 50 där som inspektören uppgav. Jag vill minnas att jag bromsade in ungefär mitt i 30-sträckan, där höger körfält sammanvävs med vänster körfält, eftersom jag ansåg mig tvingad att bromsa in för att hinna titta i backspegel och döda vinkeln och byta körfält från höger till vänster - och när jag bromsade in så var jag sannolikt inte ”uppe i 50” utan jag måste då ha åkt i 20-30 km/tim - men blev jag kuggad bara för att jag bedömdes sänka hastigheten ”för sent”?
Gäst 2023-09-21 23:20 ! Citera #
Björn He 2023-09-20
Inspektörn, om trafikpolisen skulle notera mig åkande i 50 km/tim på en 30-väg (som jag uppenbarligen gjorde på första uppkörningen), skulle trafikpolisen då stoppa mig för att utfärda böter för brott mot Trafikförordningen (och eventuellt även frånta mig mitt körkort), även om jag skulle sänka min hastighet, eller skulle de bara låta mig köra vidare om jag nu sänkte min hastighet?
Någon snubbe här, som kallade sig för ”corax”, berättade att hon eller han ”råkade” vara uppe i 40 km/tim på en 30-väg men sänkte ganska snabbt sin hastighet till 30, och trots en sån lindrig fortkörning så blev ”corax” ändå godkänd på första försöket (i Farsta). Men varför blev ”corax” godkänd på sin uppkörning trots en fortkörning på en 30-sträcka men inte jag? Hänger det ihop med att ”corax” körde upp med sin trafikskola och inte privat, det sägs ju att uppkörningsinspektörer ”särbehandlar” privatister genom att ställa ”hårdare villkor” på privatister än på trafikskoleelever?

Såvitt jag förstår så ska jag inte ha kört 50 på hela 30-sträckan förbi Västerås resecentrum, om jag nu var uppe i 50 där som inspektören uppgav. Jag vill minnas att jag bromsade in ungefär mitt i 30-sträckan, där höger körfält sammanvävs med vänster körfält, eftersom jag ansåg mig tvingad att bromsa in för att hinna titta i backspegel och döda vinkeln och byta körfält från höger till vänster - och när jag bromsade in så var jag sannolikt inte ”uppe i 50” utan jag måste då ha åkt i 20-30 km/tim - men blev jag kuggad bara för att jag bedömdes sänka hastigheten ”för sent”?
Jämför att ”råka köra in i 30 sträckan i 40, märka sitt misstag och sakta ner direkt”
Med att ”köra för fort in på 30 sträckan och skylla på att bilen gasar upp i 50 själv”

Att köra 50 på 30 innebär ju dessutom att polisen tar ditt körkort.

Är du med i matchen?
Björn He 2023-09-22 08:27 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Jämför att ”råka köra in i 30 sträckan i 40, märka sitt misstag och sakta ner direkt”
Med att ”köra för fort in på 30 sträckan och skylla på att bilen gasar upp i 50 själv”

Att köra 50 på 30 innebär ju dessutom att polisen tar ditt körkort.

Är du med i matchen?
Dieselgolfar suger!
Björn He 2023-09-22 09:26 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Jämför att ”råka köra in i 30 sträckan i 40, märka sitt misstag och sakta ner direkt”
Med att ”köra för fort in på 30 sträckan och skylla på att bilen gasar upp i 50 själv”

Att köra 50 på 30 innebär ju dessutom att polisen tar ditt körkort.

Är du med i matchen?
”corax” kanske inte alls råkade köra in på 30-sträckan i 40, utan snarare ”råkade” komma upp i 40 inom 30-sträckan, men även om ”corax” sänkte sin hastighet relativt snabbt så körde ju hon eller han fortfarande för fort (i alla fall tillfälligt) - men det verkar som om den tillfälliga fortkörningen ändå gav godkänt på första försöket för corax’s del men inte för min del. Inspektörerna kanske särbehandlade mig bara för att jag var privatist. Inspektören sa trots allt att jag kan manövrera och köra på ett miljövänligt sätt (trots att jag verkade ovan att behärska en dieselbil som ”gasar av sig själv”).
Björn He 2023-09-22 14:29 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Jämför att ”råka köra in i 30 sträckan i 40, märka sitt misstag och sakta ner direkt”
Med att ”köra för fort in på 30 sträckan och skylla på att bilen gasar upp i 50 själv”

Att köra 50 på 30 innebär ju dessutom att polisen tar ditt körkort.

Är du med i matchen?
Hastighetsbegränsningen var faktiskt 50 km/tim på Södra ringvägen, även på sträckan förbi Västerås resecentrum, men de sänkte tydligen till 30 någon gång under år 2011/2012 trots att det var onödigt att sänka till 30, de kunde väl ha nöjt sig med att sänka till 40 km/tim. Hade det varit en 40-väg så hade det kanske kunnat vara okej att åka i 50 där.
Gäst 2023-09-22 22:47 ! Citera #
Björn He 2023-09-22
Hastighetsbegränsningen var faktiskt 50 km/tim på Södra ringvägen, även på sträckan förbi Västerås resecentrum, men de sänkte tydligen till 30 någon gång under år 2011/2012 trots att det var onödigt att sänka till 30, de kunde väl ha nöjt sig med att sänka till 40 km/tim. Hade det varit en 40-väg så hade det kanske kunnat vara okej att åka i 50 där.
Vi vet inte hur corax körde. Vi vet inte heller hur björn he körde.

Det vi vet är att björn hade en bil som, enligt hans egen utsago, gasade upp i 50 av sig själv.

Det vi också vet är att körkortet ryker om man kör i 50 på 30, något som inte är fallet om man kör 40 på 30 eller 50 på 40.

Så om vi jämför fallen ovan är det ena en solklar kuggning medans det andra mycket väl kan slinka igenom som en mindre förseelse.

Allt beror på omständigheterna och ingen av oss som inte satt i någon av bilarna kan veta.

Inspektörens ord är lag, lita på att Inspektören har rätt och du har fel.
Björn He 2023-09-23 10:38 ! Citera #
Gäst 2023-09-22
Vi vet inte hur corax körde. Vi vet inte heller hur björn he körde.

Det vi vet är att björn hade en bil som, enligt hans egen utsago, gasade upp i 50 av sig själv.

Det vi också vet är att körkortet ryker om man kör i 50 på 30, något som inte är fallet om man kör 40 på 30 eller 50 på 40.

Så om vi jämför fallen ovan är det ena en solklar kuggning medans det andra mycket väl kan slinka igenom som en mindre förseelse.

Allt beror på omständigheterna och ingen av oss som inte satt i någon av bilarna kan veta.

Inspektörens ord är lag, lita på att Inspektören har rätt och du har fel.
Om inspektören noterade att jag kom över hastighetsbegränsningen på 30-sträckan på Södra Ringvägen, varför lät han mig då bara köra vidare tills hela uppkörningen var färdig? Skulle han inte hellre bara ha avbrutit uppkörningen och ombett mig att genast vända tillbaka till förarprovskontoret, om jag nu noterades vara uppe i 50 på (åtminstone början av) 30-vägen (men inte efter mitten av den)?

Det var ju en elev här som berättade att hon eller han blev ombedd att omedelbart återvända till kontoret bara för en incident där inspektören ansåg sig tvingad att ta tag i ratten för att stoppa eleven från att byta körfält i en cirkulationsplats då eleven inte noterades ha tittat döda vinkeln innan körfältsbyte.

Jag anser att inspektören har fel på flera sätt men det verkar inte spela roll, för jag har trots allt inte rätt att bestrida beslutet att icke godkända körprovet eftersom det inte är överklagbart. Men skulle man bli felaktigt/orättvist kuggad så borde man ändå ha rätt att begära ersättning av Trafikverket/återbetalning av avgiften för den följande uppkörningen (som man inte skulle ha tvingats göra om den kuggade bara inte blivit kuggad).
Björn He 2023-10-01 08:18 ! Citera #
Gäst 2023-09-21
Jämför att ”råka köra in i 30 sträckan i 40, märka sitt misstag och sakta ner direkt”
Med att ”köra för fort in på 30 sträckan och skylla på att bilen gasar upp i 50 själv”

Att köra 50 på 30 innebär ju dessutom att polisen tar ditt körkort.

Är du med i matchen?
Att jag av misstag körde i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen behöver inte ha varit mitt eget fel, det var väl lika gärna pappans fel, som inte tänkte på att lära mig att köra dieselbil utan bara bensinbil inför uppkörningen, han kanske inte tänkte på hur viktigt det är för sonen att lära sig köra dieselbil om det nu är så stora skillnader mellan bensin och diesel.
Plus att Staffans trafikskola hemma i Stockholm erbjöd aldrig mig att låna en av deras bilar för uppkörning, trots att de kanske borde ha kunnat erbjuda mig det, när jag ändå tog några få övningskörningslektioner hos dem några veckor före första uppkörningsförsöket. Hade de erbjudit mig att få låna nån av deras bilar så hade väl jag fått slippa köra Trafikverkets djävla bilar som diesel-golfar (som suger), dessutom hade väl någon av deras körlärare säkert åkt med mig till Västerås där jag bokade uppkörning och eventuellt försökt förbereda mig genom att låta mig ta en övningskörningstur inom staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt, innan uppkörningen skulle börja, det skulle faktiskt ge mig en betydligt större chans än vad jag fick nu att klara uppkörningen på första försöket. (Västerås är ändå inte farligt långt från Stockholm, det är lätt att resa däremellan med tåg.)

Jag är trots allt positiv till Västerås, med tanke på att det är bra och säkra vägar där som gör det lätt att köra tillräckligt säkert för att kunna godkännas på körprovet. Därför rekommenderar jag att köra upp i Västerås, dock helst INTE med Trafikverkets idiotbilar som diesel-golfar. Det är antagligen betydligt lättare att klara uppkörningen i Västerås än i Stockholm/Södertälje (med tanke på att exempelvis Farsta bara har omkring 40 % av sina körprov godkända), eller ens i någon annan uppkörningsstad. Västerås har betydligt bättre resultat än exempelvis Gävle.
Björn He 2023-10-01 17:24 ! Citera #
Det är förresten inte varje dag jag kör en dieselbil som Volkswagen Golf som kan ”gasa av sig själv”. Jag föredrog som bilägare att köpa enbart begagnade bilar (tillverkade mellan 1996 och 2005), eftersom de var billigast (med ett pris högst tiotusen kronor), och så gott som alla mina köpta bilar var bensindrivna. Dieselmotorer för personbilar var tydligen inte så populära omkring millennieskiftet som 10-15 år senare. För övrigt tycker jag inte bensin- eller dieselbilar är bra bilar med tanke på deras utsläpp av miljögifter som CO2. Såna utsläpp hade varit betydligt lägre, eller eventuellt så gott som noll, om biltillverkarna redan i början av bilens historia hade sett till att tillverka elektriska bilmotorer, men så gott som alla nuvarande biltillverkare tillverkar generellt sett bensin- eller dieselbilar, utom de japanska som Toyota och Honda som verkar satsa mest på rena elbilar eller hybridbilar.
Björn He 2023-10-09 12:59 ! Citera #
Gäst 2023-09-22
Vi vet inte hur corax körde. Vi vet inte heller hur björn he körde.

Det vi vet är att björn hade en bil som, enligt hans egen utsago, gasade upp i 50 av sig själv.

Det vi också vet är att körkortet ryker om man kör i 50 på 30, något som inte är fallet om man kör 40 på 30 eller 50 på 40.

Så om vi jämför fallen ovan är det ena en solklar kuggning medans det andra mycket väl kan slinka igenom som en mindre förseelse.

Allt beror på omständigheterna och ingen av oss som inte satt i någon av bilarna kan veta.

Inspektörens ord är lag, lita på att Inspektören har rätt och du har fel.
Hur ofta gör trafikpolisen fartkontroll vid 30-sträckan på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum? Jag vill gärna veta exakt vad som hade hänt om de gjort fartkontroll då jag hade uppkörning, och noterat mig körande i 50 km/tim på 30-väg, som inspektören uppgav att jag hade gjort. Jag kunde inte tro på det när han sa det. Jag undrar förresten varför inte inspektören bara avbröt körprovet om han nu noterade att jag kom upp i 50 på en 30-väg. Om uppkörningseleven gör ens det minsta misstag, som kör i för hög hastighet, då måste väl körprovet snarast avbrytas?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 21:40
1
I går 18:15
10
I går 06:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest