Start > Körkortsforum > Uppkörning > Ni som körde upp i västerås? E…

Ni som körde upp i västerås? Er erfarenhet

Gäst 2019-07-31 13:38 ! Citera #
Gäst 2019-07-30
Jag kör upp den 13 augusti i Västerås kl 8:15, vad ska man tänka på. Tips snälla
* Ta det lugnt
* Lyssna på vad inspektören säger
* Titta noga på alla skyltar
Gäst 2019-07-31 23:59 ! Citera #
Tack så mycket. Men är det lättare i västerås.
Gäst 2019-08-01 13:20 ! Citera #
Gäst 2019-07-31
Tack så mycket. Men är det lättare i västerås.
Det är varken svårare eller lättare i Västerås jämfört med en annan lika stor stad.
Om vissa säger det, så ska du veta att det är en myt, klart man tycker att det är lätt i en viss stad om man klarar sin uppkörning jämfört med om man kuggar..

Men rent tekniskt så är det inte svårare att köra i Västerås än vad det är att köra i städer som Örebro eller Eskilstuna.
Gäst 2019-08-01 18:52 ! Citera #
Tack du har verkligen ändrat mina tankar :D
Björn He 2019-08-04 18:20 ! Citera #
Vill också påpeka att det är viktigt att hålla lägre hastighet än vad man får enligt hastighetsskyltarna. På t.ex. Södra Ringvägen är det 50 km/tim utom på 30-sträckan som går precis förbi Västerås central, eller det var 50 förr men nu kanske de har sänkt till 40, men man måste ändå hålla lägre hastighet om man vill undvika risk för kuggning. Vid korsningen med gatan som går under järnvägen ned till hamnen finns det en liten upphöjning, tror det är en korsande gångbana som dock inte är markerad som övergångsställe, och där skall man undvika köra 40-50 km/tim.

När jag hade uppkörning så höll jag på att gasa upp i 50 km/tim när jag närmade mig den där upphöjningen, det var inte så lätt att se att det var en liten upphöjning där och då ingrep inspektören med dubbelkommandobromsen, tydligen för att han ansåg jag körde i för hög hastighet och det var inte lämpligt att köra i så hög hastighet över en upphöjning. Men jag tycker nu i efterhand att det var onödigt av den där inspektören att bromsa mig med dubbelkommandot, han hade ju kunnat låta mig köra 50 över den där upphöjningen, då hade jag väl åtminstone kunnat lära mig hur det känns att köra fort över en upphöjning. En kompis till mig har berättat att han råkade köra 50 över ett litet gupp som inte var så lätt att se, när han var i Västerås, och det var inte så farligt (men det blev en rejäl smäll). Då är det väl inte så farligt att köra 50 över en upphöjning. Inspektören var inte tvungen att bromsa med dubbelkommandot men gjorde han det bara för att han inte ville det skulle bli en rejäl smäll?

Jag tycker också att jag borde ha fått köra upp med nån annan bil än den där lilla diesel-Golfen, då hade jag säkert inte kommit upp i 50 på 30-sträckan på S. Ringvägen av misstag. Det är ju inte lätt att lära sig att diesel-Golfar kan öka farten även om man inte gasar, hur skall man kunna lära sig det om inte alla trafikskolor har såna bilar? Att diesel-Golfarna ökar farten även om man inte gasar beror väl på att de är riktiga skitbilar?!
Björn He 2019-08-06 00:56 ! Citera #
Gäst 2019-07-31
Tack så mycket. Men är det lättare i västerås.
Jag anser att det är enklast att klara uppkörningen i Västerås. Jag upplevde själv att det är lätt att köra i Västerås eftersom det är väldigt trafiksäkra vägar där, vägarna där är inte alls farligt hårt trafikerade, det underlättar ju möjligheten att slippa risk för kuggning. Västerås är ju också ett bra alternativ till Stockholm eftersom det är skitsvårt att hitta ledig tid som passar för uppkörning i Stockholm, och Västerås är ju tågavstånd från Stockholm! Så jag rekommenderar Västerås som uppkörningsort! Det är säkert mycket lättare att köra upp i Västerås än vad det är i någon annan uppkörningsstad!
Gäst 2019-08-06 13:15 ! Citera #
Björn He 2019-08-04
Vill också påpeka att det är viktigt att hålla lägre hastighet än vad man får enligt hastighetsskyltarna. På t.ex. Södra Ringvägen är det 50 km/tim utom på 30-sträckan som går precis förbi Västerås central, eller det var 50 förr men nu kanske de har sänkt till 40, men man måste ändå hålla lägre hastighet om man vill undvika risk för kuggning. Vid korsningen med gatan som går under järnvägen ned till hamnen finns det en liten upphöjning, tror det är en korsande gångbana som dock inte är markerad som övergångsställe, och där skall man undvika köra 40-50 km/tim.

När jag hade uppkörning så höll jag på att gasa upp i 50 km/tim när jag närmade mig den där upphöjningen, det var inte så lätt att se att det var en liten upphöjning där och då ingrep inspektören med dubbelkommandobromsen, tydligen för att han ansåg jag körde i för hög hastighet och det var inte lämpligt att köra i så hög hastighet över en upphöjning. Men jag tycker nu i efterhand att det var onödigt av den där inspektören att bromsa mig med dubbelkommandot, han hade ju kunnat låta mig köra 50 över den där upphöjningen, då hade jag väl åtminstone kunnat lära mig hur det känns att köra fort över en upphöjning. En kompis till mig har berättat att han råkade köra 50 över ett litet gupp som inte var så lätt att se, när han var i Västerås, och det var inte så farligt (men det blev en rejäl smäll). Då är det väl inte så farligt att köra 50 över en upphöjning. Inspektören var inte tvungen att bromsa med dubbelkommandot men gjorde han det bara för att han inte ville det skulle bli en rejäl smäll?

Jag tycker också att jag borde ha fått köra upp med nån annan bil än den där lilla diesel-Golfen, då hade jag säkert inte kommit upp i 50 på 30-sträckan på S. Ringvägen av misstag. Det är ju inte lätt att lära sig att diesel-Golfar kan öka farten även om man inte gasar, hur skall man kunna lära sig det om inte alla trafikskolor har såna bilar? Att diesel-Golfarna ökar farten även om man inte gasar beror väl på att de är riktiga skitbilar?!
Du har ju fått svar på varför en dieselbil ökar farten, kan du inte nöja det med det svaret och inse att det inte är märket på bilen som gör att den ökar i fart... ALLA dieselbilar gör så, när ska du FATTA DET!!
boby 2019-08-06 23:39 ! Citera #
Björn He 2019-08-06
Jag anser att det är enklast att klara uppkörningen i Västerås. Jag upplevde själv att det är lätt att köra i Västerås eftersom det är väldigt trafiksäkra vägar där, vägarna där är inte alls farligt hårt trafikerade, det underlättar ju möjligheten att slippa risk för kuggning. Västerås är ju också ett bra alternativ till Stockholm eftersom det är skitsvårt att hitta ledig tid som passar för uppkörning i Stockholm, och Västerås är ju tågavstånd från Stockholm! Så jag rekommenderar Västerås som uppkörningsort! Det är säkert mycket lättare att köra upp i Västerås än vad det är i någon annan uppkörningsstad!
Tack, men förekommer några korsningar där högerregeln gäller.
Gäst 2019-08-07 11:58 ! Citera #
boby 2019-08-06
Tack, men förekommer några korsningar där högerregeln gäller.
Det förekommer alltid korsningar i städer där högerregeln gäller, och Västerås är inte ett dugg svårare att köra i än andra jämnstora städer så som Eskilstuna eller Örebro. Så tro inte en sekund på vad ”Björn He” skriver!!
För det har framkommit i dessa trådar att han har knappt något annat att jämföra med, och att då sitta och skriva om något man inte har en blekaste aning om är enligt mig väldigt missvisande!

Och får denna person en fråga, så undviker han eller skiter i att svara på dom, antingen för att han ignorerar dom frågorna eller så är det för att han inte vet hur eller vad han ska svara.

Så än en gång, tror inte en enda sekund på vad denna person skriver i dessa trådar!
19 inlägg

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
i dag 14:29
6
i dag 11:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd »

Teoriprov online – testa dina kunskaper

Teoriprov Körkortonline.se Gratis demo – testa 65 frågor »